آلودگی هوا ۶۶ برابر حد مجاز / اورژانس‌ها و بیمارستان‌ها در آماده باش کامل

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل هواشناسی خوزستان از احتمال ادامه تندبادها و گرد و غبار و باران تا چند روز آینده در سطح استان خبر داد.

از صبح امروز پدیده گرد و خاک در شهرهای اهواز، و آبادان و با شدت کمتر در بندر ماهشهر به وقوع پیوسته است که هم اینک در اهواز و آبادان میزان دید افقی به کمتر از ۳۰۰ متر رسیده و این شرایط موجب توقف فعالیت فرودگاه های بین المللی این دو شهر شده است.

به دلیل شرایط جوی و بروز گرد و خاک شدید، برخی از پروازهای فرودگاه اهواز امروز، نهم بهمن‌ماه کنسل شد.

بر اساس این گزارش روابط عمومی فرودگاه‌های کشور اعلام کرد پرواز شماره ۴۵۷۵ شرکت هواپیمایی ماهان به مقصد تهران در ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه، پرواز شماره ۹۵۷ شرکت هواپیمایی ایران‌ایرتور به مقصد تهران ساعت ۱۳، پرواز شماره ۱۹۰۳ شرکت هواپیمایی اترک به مقصد مشهد ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه، پرواز شماره ۴۰۲۲ شرکت هواپیمایی زاگرس به مقصد تهران ساعت ۱۲ و ۱۰ دقیقه، پرواز شماره ۲۵۳۳ شرکت هواپیمایی نفت در مسیر اهواز – کیش – قشم ساعت ۱۱ پروازهای کنسلی امروز هستند.

اگر شرایط جوی به همین شکل تداوم داشته باشد احتمال کنسل شدن سایر پروازهای امروز وجود دارد، روز سه شنبه نیز به دلیل بروز پدیده گرد وخاک در جو اهواز چهار پرواز کنسل شد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز در ادامه از احتمال ادامه پدیده گرد و غبار تا روز آینده خبر داد و اظهار داشت: در حال حاضر دید پروازی زیر ۱۰۰ کیلومتر است در حالی که فاصله استاندارد جهت پرواز در دید ۴۰۰ کیلومتر و برای نشستن در دید ۸۰ کیلومتر است.

کوروش بهادری ادامه داد: با توجه به پیش‌بینی‌های دو روز گذشته، فعالیت جو ناپایدار در نیمه غربی کشور حاکم است.

وی بیان کرد: انتظار داریم این وضعیت تا بعد از ظهر امروز ادامه داشته باشد و از امشب و فردا وقوع بارش‌های پراکنده در شمال استان را شاهد خواهیم بود که همچنین کاهش دما را به دنبال دارد.

مدیرکل هواشناسی خوزستان با بیان اینکه از آنجا که این سامانه فاقد رطوبت کافی است، به ناچار ناپایداری خود را به صورت وزش باد و گرد و خاک نشان می‌دهد گفت: وقوع تندبادها و گرد و غبار برای فردا در نواحی جنوبی استان خوزستان دور از انتظار نیست.

آلودگی هوا در اهواز بیش از ۶۶ برابر حد مجاز

احمد رضا لاهیجان زاده گفت: تاکنون اهواز با چنین غلظت گرد و غباری روبه رو نشده است!
حالت عادی میزان آلایندگی هوا۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است.

وی گفت: طبق آخرین آمار بدست آمده میزان غلظت گرد و غبار در ظهر پنجشنبه ، درمنطقه عین دو اهواز سه هزار و ۸۰۰ میکروگرم اعلام شده و شهرهای آبادان و خرمشهر با غلظت ۲۸۳ و بهبهان با غلظت ۲۹۵ و دشت آزادگان با ۱۱۴ میکروگرم دچار پدیده گرد و غبار شده اند.

هوناشناسی خوزستان پیش بینی کرد این گردوغبار تا اواخر پنجشنبه ادامه داشته باشد.

غلظت بی سابقه و آلودگی هوا شهروندان اهوازی بویژه افراد مسن ، بیمار و کودکان را با مشکل روبه رو کرده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز با اعلام اینکه آلودگی هوا شدید است و شهروندان خوزستانی بدون دلیل تردد نکنند گفت: تمامی اورژانس‌ها و بیمارستان‌های استان به ویژه اهواز در حال آماده‌باش کامل قرار دارند.

 

شهروندان خوزستانی از تردد و ورزش در اماکن و فضاهای باز خودداری کنند
اسماعیل ایدنی لحظاتی پیش با شدت گرفتن پدیده گردو غبار در سطح استان خوزستان با بیان اینکه با توجه به وقوع پدیده ریزگرد‌ها در استان خوزستان و به ویژه شهرستان اهواز، ضروری است که شهروندان خوزستانی از تردد و ورزش در اماکن و فضاهای باز خودداری کنند، گفت: مهم‌ترین دلیل آلودگی هوا، وجود ریزگرد‌ها است.

ایدنی با اشاره به اینکه ذراتی که سایز آن‌ها از ۱۰ میکرون بالا‌تر است امکان ورود به دستگاه تنفسی را ندارند، تصریح کرد: این درحالی است که اگر میزان ریزگرد‌ها بین ۵/۲ تا ۱۰ میکرون باشد ذرات در هوا معلق شده و وارد دستگاه تنفسی می‌شود.

این فوق تخصص ریه در ادامه با بیان اینکه ذراتی که وارد مجاری ریوی می‌شود، عامل ایجاد برونشیت، حملات تنگی نفس، آسم و خس خس سینه است، افزود: چنانچه این ذرات بزرگ‌تر باشند می‌توانند در تبادلات گازی و اکسیژن‌گیری خون از ریه‌ها ایجاد اختلال کنند.

این مقام مسئول با بیان اینکه در حال حاضر به بیماران قلبی، ریوی و افراد سالم توصیه می‌شود که از ماسک استفاده کنند، تاکید کرد: معمولا ماسک‌های استاندارد موجود در داروخانه‌ها دارای کیفیت بهتری است و از بین آن‌ها ماسک نوع پی‌اس‌دو (PS2) که مخصوص گرد و غبار است، پالایش و فیلترینگ خوبی ایجاد می‌کند.

ایدنی گفت: ذرات معلق در گرد و غبار ممکن است حاوی خواص فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ویژه‌ای باشند و خطر آن‌ها بسته به محتویات، فرق می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ریزگرد‌ها ممکن است حاوی قارچ، هاگ، میکروب و مواد حساسیت‌زا باشد که خطر آلرژی را به همراه دارند؛ اما در اغلب موارد ذرات تنها حاوی سیلیس هستند که اثرات آن بر بدن موضعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در پایان گفت: تمامی اورژانس‌ها و بیمارستان‌های استان خوزستان به ویژه سطح شهر اهواز از آماده‌باش و آمادگی خوبی برای پذیرش بیماران تنفسی برخوردارند و تعدادی تخت اضافه نیز در صورت افزایش مراجعه به اورژانس بیمارستان‌ها پیش‌بینی شده است.

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.