«سرمایه گذار» از شعار تا واقعیت؛ گره کور سرمایه گذاری در خوزستان کجاست؟

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: وضعیت امروز خوزستان، وضعیتی بحرانی و تصمیماتی که گرفته می شود، تصمیماتی بسیار حیاتی است. آینده این استان، به عملکرد امروز مردم و مسئولان تصمیم گیرنده وابسته است. سوال مهم اینجاست که آیا مسئولین ارشد اقتصادی و سیاسی امروز خوزستان، ازاین برهه خاص زمانی، مطلع اند و آیا آینده نگری، اولین و مهمترین شاخصه در تصمیمات است یا خیر؟

خوزستان، می تواند با تصمیم گیری بخردانه و آینده نگر، روی پای خود بایستد و زنده بماند و نفس بکشد و از طرفی با اهمال کاری، کم کاری، ندانم کاری و نزدیک بینی افکار برخی تصمیم گیران، خدای ناکرده، به همان سرنوشتی دچار شود که بارها در گذشته شاهد بودیم، اقتصادی مرده، مردمانی بی پول و جوانانی بیکار این سرنوشت محتوم خوزستان است اگر زود نجنبیم!

تنها راهی را که می توان برای اجتناب و یا برون رفت از این شرایط دهشتناک، متصور شد این است: “فرش قرمز برای سرمایه گذار پهن کنیم.” باید سرمایه گذاران را به خوزستان بکشانیم. باید کاری کنیم تا کارخانه هایی که پتانسیل و ظرفیت آن در خوزستان وجود دارد را با سرمایه های شرکت های توانمند خصوصی هر چه سریعتر راه اندازی کنیم.

موضوع سرمایه گذاری داخلی و خارجی از جمله مقوله های مهمی است که تاثیر شگرفی در توسعه و آبادانی یک منطقه دارد و از این رو بهره گیری از سرمایه های داخلی و خارجی و جذب سرمایه گذاران توانمند، راهی مطمئن برای تسریع حرکت اقتصاد به سوی توسعه و ایجاد اشتغال پایدار است.

اما فرش قرمز سر مایه گذاری در خوزستان کجا ست ؟ سرمایه گذار بخش خصوصی بعد از گذشت سه سال از سرمایه گذاری در استان از حمایت نکردن مسئولان گلایه می کند و از اینکه فرش قرمزی در کار نیست می گوید…

این سرمایه گذار که تمایلی به ذکر نامش نداشت در گفت و گو با اکسین پرس می گوید: متاسفانه علیرغم پیگیری مکرر مسئولان استان برای ورود به سرمایه گذاری به استان در ابتدای کار، رفته رفته چالش های پیش رو بیشتر شد و مشکلاتی در بخش های مختلف به وجود آمد. وی یکی از مشکلات را درگیری دو و نیم ساله با یکی از ادرات استان برای تملک زمین دانست و بعد از گذشت این زمان تازه واگذاری در حال انجام است.

وی بوروکراسی اداری، همکاری و تعامل کند و ضعیف مسئولان استان با سرمایه گذاران را از جمله مهمترین مشکلات فرا روی سرمایه گذاری اعلام کرد و گفت: برای ترغیب سرمایه گذاران به استان و رشد کلانشهر اهواز توقعی بیش از این می رفت و لازم بود همکاری ویژه ای به خصوص با افرادی که قصد سرمایه گذاری در این شهر را دارند، داشته باشند.

این سرمایه گذار می افزاید: نیاز است روند اجرایی با سرعت بیشتری رو به جلو پیش رود چراکه برای اجرای کارهای عمرانی، فعالیت های اداری در بخش خصوصی جایی ندارد و امروز که تصمیم گرفته می شود فردا باید به مرحله عمل درآید چرا که نفرات و سرمایه زیادی درگیر است.

در حالیکه تلاش ها برای جذب سرمایه گذاران در خوزستان مشهود است و در محافل مختلف سخن از حمایت جدی از سرمایه گذاران به میان می آید اما به نظر می رسد همچنان عدم حمایت جدی از بخش خصوصی در خوزستان به یک مانع برای حضور و جذب سرمایه گذاران در عرصه های مختلف این استان تبدیل شده است در حالی که مقتدایی، استاندار خوزستان، بارها در محافل مختلف به سنگ اندازان پیش پای سرمایه گذاران هشدار داده است.

محمد شریفی، کارشناس اقتصادی، در گفت و گو با اکسین پرس با بیان اینکه عقب ماندگی های خوزستان در زمینه سرمایه گذاری بخش خصوصی در مدت کوتاه مثلا یک سال به وجود نیامده و به زودی نیزاز بین نمی رود می گوید: خوزستان مستعد پیشرفت و سرمایه گذاری در حوزه های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و گردشگری است.

وی با تاکید بر لزوم سرمایه گذاری در صنایع تبدیلی بزرگ در بخش کشاورزی ادامه می دهد: در این زمینه نباید در دام “خرده کاری” و راه اندازی واحدهای کوچک افتاد به طور حتم راه اندازی واحدها و صنایع تبدیلی خرد و کوچک در دنیای امروز به هیچ عنوان جوابگو نخواهد بود.

شریفی با بیان اینکه باید به گونه‌ای گام برداریم که انگیزه را در سرمایه‌گذاران بالا برده و در سریع‎ترین زمان این سرمایه‌گذاری‎ها انجام شود می افزاید: باید از اراده و نیروی بیشتری در جهت کسب اقتصاد مناسب استفاده شود و فرهنگ عمومی را باید در راستای ارزنده کردن سرمایه‌دار و سرمایه‌گذار و کارآفرینی و کارآفرین نهادینه کنیم.

وی تصریح کرد: بخش دولتی وظیفه دارد به بخش خصوصی کمک کند تا بخش خصوصی نیز با ارایه خدمات مطلوب در اقتصاد کشور به صورت چشم‌گیری درآمدها را افزایش دهد.

فرایند توسعه سرمایه گذاری بخش خصوصی در عرصه های مختلف تنها با تاکید مسؤلان ارشد دولتی و همت والای مدیران در زمینه ارائه برنامه‌های موثر و جذب سرمایه گذاری تحقق پیدا می کند و تا مشکلات پیش روی سرمایه گذاران رفع نشود و موارد مذکور مورد توجه جدی و قرار نگیرد شاهد برطرف شدن توسعه نیافتگی خوزستان نخواهیم بود و این موضوع به ضرر منطقه و به ویژه کشور منتهی خواهد شد، براستی گره کور سرمایه گذاری در خوزستان کجاست.

با این تفاسیر پرواضح است که باید برای جذب سرمایه گذاران به استان خوزستان تلاش ها هم سو و زیرساخت های لازم تامین شود تا خوزستان به جایگاه واقعی خود دست یابد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.