هوای پاک گروگان تعارفات مسوولان / سید محمد طاهر موسوی زاده

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روزنامه نور خوزستان در تازه ترین شماره خود، سرمقاله ای با عنوان هوای پاک گروگان تعارفات مسوولان را به قلم سید محمد طاهر موسوی زاده، سرمقاله نویس، مدیر مسوول و صاحب امتیاز این روزنامه به چاپ رسانده است.

با بالا گرفتن وحشتناک آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور ما، در سال ۱۳۷۴، روز ۲۹ دی ماه به عنوان روز هوای پاک و بعدها هفته منتهی به این روز هفته هوای پاک نامیده شد’تا ضمن طرح موضوع و تشریح خطرات هوای آلوده و اهمیت هوای سالم، مردم و نهادهای ذیربط و موثر به مشارکت در کاهش آلودگی و تامین سلامت هوا و انجام اقدامات پیشگیرانه دعوت شوند.’

گزارش مسوولین ذیربط نشان می دهد که در کشور ما بخش حمل و نقل به دلیل وفور خودروهای فاقد کیفیت، فرسوده و یا معیوب عامل ۸۸ درصد آلودگی هوا به ویژه در کلان شهرهاست و سهم خودروهای شخصی در این میان حدود ۶۰ درصد است.

به همین علت در غالب شهرهایی که تراکم جمعیت و خودرو در آن بالاست، مردم به ندرت از هوای پاک برخوردارند و اقدامات نمایشی و شعارهای توخالی نیز نخواهد توانست از خطرات آلودگی هوا بکاهد.

همایش روز هوای پاک که روز گذشته در پارک پردیسان تهران برگزار شد و با کلی گویی ها و تعریف و تمجیدهای رییس سازمان محیط زیست از دستگاه متبوع و سایر دستگاههای اجرایی همراه بود نیز نشان می دهد که با توجه به عدم مشارکت جدی دستگاههای اجرایی در حل این مشکل و نگاه سیاسی مسوولان سازمان حفاظت محیط زیست با این مقوله و تعارفات و یا برخوردهای نمایشی و کم اثر آنها با دستگاههای عامل تولید آلودگی هوا، نباید انتظار داشت که به زودی گره ای از این مشکل باز شود.

مگر اینکه کسانی در راس دستگاههای ناظر و اجرایی قرار گیرند که بدون دخالت مسائل سیاسی و تعارف با عوامل تولید آلودگی، وظایف خود را با انجام برسانند و از مشارکت گسترده مردم در کاهش آلودگی هوا نیز خود را محروم نسازند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.