خطری جدی کشاورزان خوزستان را تهدید می کند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان از خطر کاهش ۵۰ درصدی تولیدات کشاورزی با تامین نشدن آب در رودخانه‌های کرخه و زهره خبر داد.

کیخسرو چنگلوایی ظهر امروز درنشست خبری با خبرنگاران اهواز اظهار داشت: در صورت تامین نشدن به موقع آب کشاورزی در رودخانه‌های کرخه و زهره ۱۰ تا ۱۵ درصد و در صورت ادامه روند به نحو فعلی بیش از ۵۰ درصد اراضی زیر کشت در این حوزه‌ها در معرض خطر کاهش تولید و توقف رشد خواهد شد.

چنگلوایی با اشاره به کاهش ۴۰ درصدی میزان بارندگی در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، اظهار کرد: کاهش بارش‌ها، کمبود منابع آبی و شوری آب موجب شده که اراضی زیر کشت در حوزه‌های کرخه و زهره خسارت ببینند.

وی با بیان اینکه در استان خوزستان ۷۴۱ هزار هکتار اراضی کشاورزی زیر کشت آبی قرار دارند، افزود: عمده مشکل ما در مزارع پایاب سد است که شامل مزارع گندم، جو، سبزی صیفی، نخیلات، علوفه و محصولات باغی است؛ این مزارع مساحت بالغ بر ۱۴۱ هزار هکتار را در بر می‌گیرد که قسمت عمده کشت در این حوضه را گندم با ۱۱۳هزار هکتار شامل می‌شود.

چنگلوایی مشکل اراضی پایاب سد کرخه را ناشی از آبگیری سد سیمره استان ایلام اعلام کرد و گفت: این آبگیری‌ها ۱۰هزار هکتار از اراضی دشت عباس ایلام را آبیاری می‌کند؛ ظرفیت نهایی مخزن این سد که در بالادست سد کرخه احداث شده یک میلیارد و ۸۰۰ میلیارد متر مکعب و تراز نیروگاهی آن یک میلیارد و یکصد میلیون متر مکعب است که در زمان حاضر ۸۰۰ میلیون متر مکعب در پشت سد ذخیره سازی شده و در حال آبگیری است.

وی افزود: این در حالی است که میزان آب قابل مدیریت برای اراضی کشاورزی خوزستان که در این حوضه قرار دارد طبق اعلام وزارت نیرو ۹۵میلیون متر مکعب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به اظهارات وزارت نیرو مبنی بر هدایت ۹۵ میلیون متر مکعب سمت اراضی پایاب سد کرخه افزون بر تراز فعلی، تصریح کرد: با این اقدام ۱۰ هزار هکتار اراضی دشت عباس ایلام دچار مشکل می‌شود.

چنگلوایی ادامه داد: برای رفع مشکل کم آبی اراضی حوضه کرخه حداقل ۳۰۰میلیون متر مکعب از آب ذخیره شده در پشت سد سیمره در مدت یک ماه به این سمت رهاسازی شود که میزان هدایت با توجه به صلاحدید وزارت نیرو می‌تواند بین یکصد تا ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه متغیر باشد.

وی بیان داشت: در غیر این صورت با آورد فعلی رودخانه و کمبود بارش‌‌ها وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به کاهش ورودی آب رودخانه زهره ادامه داد: در حوضه هندیجان نیز به دلیل احداث سد کوثر روی رودخانه خیرآباد ورودی آب رودخانه زهره کم شده است.

چنگلوایی اضافه کرد: ظرفیت نهایی سد کوثر، واقع در کهگیلویه و بویراحمد، ۵۸۰ میلیون متر مکعب و آب ذخیره شده در پشت سد ۴۵۰ میلیون متر مکعب است که برای رفع مشکل اراضی کشاورزی هندیجان ضرورت دارد به مدت یک ماه حداقل ۲۰ متر مکعب در ثانیه آب از سد کوثر سمت هندیجان رهاسازی شود.

وی یادآور شد: به دلیل کمبود آب رودخانه زهره در مقاطعی از هندیجان خشک شده و آبی که سمت این رودخانه رهاسازی می‌شود، در قسمت میانی اراضی هندیجان بیش از ۱۱ هزار و ۲۰۰ میکروموس شوری دارد که در پایین دست به ۱۷ هزار میکروموس نیز می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه مجموع اراضی آبی زیر کشت محصولات کشاورزی در حوضه هندیجان ۴۶ هزار هکتار است، افزود: از این میزان ۲۹ هزار و ۶۰۰ هکتار زیر کشت گندم قرار دارد که حداکثر آستانه تحمل گندم به شوری ۴ هزار میکروموس است؛ البته این میزان آستانه در صورت مشکل‌دار نبودن زمین کشاورزی است.

چنگلوایی با بیان دلایل فوق‌الذکر، ۱۰ تا ۱۵ درصد اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی در حوضه‌های کرخه و زهره را در معرض خطر کاهش تولید و حجم عملکرد در سطح پیش‌بینی کرد و گفت: رفع این مشکل از عهده استان خوزستان خارج است و باید در سطح ملی برطرف شود.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که با توجه به حیاتی بودن تامین آب برای کشاورزی خوزستان، با تعامل دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی آب به موقع تامین شود و کشاورزی استان خوزستان با توجه به تولید سالانه ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار محصولات کشاورزی، متحمل خسارت نشود.

– فارس

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.