مدارس مناطق محروم و روستایی خوزستان فاقد امکانات اولیه آموزشی

مسئول آموزش ابتدایی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان کارون گفت: مهم​ترین مشکلاتی که با آن روبرو هستیم، تعداد کم کلاس​های دوزبانه، کمبود وسایل کمک‌آموزشی، کمبود فضای فیزیکی و وجود مدارس فرسوده است.

 

هدی چعبی در گفت​و​گو با خبرنگار علمی​وآموزشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه​خوزستان – با اشاره به وجود بیش از ۱۹ هزار دانش​آموز ابتدایی در شهرستان کارون اظهار کرد: برای حل معضل دوزبانه بودن دانش​آموزان باید امکانات بیشتری در این خصوص در اختیار ما قرار گیرد. یکی از طرح​های موفق در حال اجرا طرح کلاس​های دوزبانه در دوره​های پیش​دبستانی است که در ۴۰ کلاس درس ویژه دانش​آموزان پیش‌دبستانی این طرح اجراشده است.

 

وی با اشاره به وجود ۱۱۴ مدرسه ابتدایی شهری و روستایی در شهرستان کارون، تصریح​کرد: با توجه به تعداد زیاد کلاس​های ابتدایی خصوصا در روستاها، تعداد کلاس​های دوزبانه در شهرستان کارون بسیار کم است.

 

چعبی بابیان این​که مدت برگزاری کلاس​های ویژه دانش​آموزان دوزبانه کوتاه است، خاطرنشان کرد: علی​رغم کوتاه بودن این دوره​ها، برگزاری این کلاس‌ها توانسته است تاثیر خوبی در رشد سواد دانش​آموزان داشته باشد و موجب کاهش ترس دانش​آموزان از محیط مدرسه شده است. ضمن این​که حضور دانش​آموزان در این کلاس​ها رابطه​ای صمیمی بین معلم و دانش​آموز برقرار می​کند که این امر اشتیاق به تحصیل را در دانش آموزان افزایش می​دهد.

 

وی درباره دیگر مشکلات دوره ابتدایی در این شهرستان حاشیه اهواز گفت: کمبود ابزارهای کمک‌آموزشی یکی دیگر از مشکلات تحصیلی دوره ابتدایی است. هم​چنین کمبود در به‌روزرسانی دستگاه‌ها و وسایل موجود در مدارس، کمبود در دستگاه‌های هوشمند و امکانات آموزشی از دیگر معضلات آموزش‌وپرورش شهرستان کارون است.

 

مسئول آموزش ابتدایی اداره آموزش‌وپرورش شهرستان کارون یادآور شد: کمبود امکانات در یادگیری دانش​آموزان تأثیر زیادی دارد زیرا فرد برای یادگیری بهتر باید در فضایی قرار بگیرد که احساس راحتی کند؛ نه آن​که وضع موجود در کلاس را تحمل کند. باید توجه داشت تحت تأثیر قرار گرفتن دانش​آموزان از محیط آموزشی در دوره ابتدایی بیش از همه دوره​های تحصیلی است که این امر توجه بیشتر مسئولان آموزش‌وپرورش را به مقطع ابتدایی می​طلبد.

 

چعبی با اشاره به کمبود فضای فیزیکی در مدارس ابتدایی شهرستان کارون تصریح​کرد: کمبود فضا در مدارس و وجود مدارس فرسوده از دیگر مشکلات دوره ابتدایی شهرستان است و حتی در برخی مدارس شهرستان کارون هشدار داده شد که ممکن است سقف کلاس ریزش کند.

 

وی افزود: منطقه کوت​عبدالله از زمانی که تحت پوشش آموزش‌وپرورش ناحیه ۳ اهواز بود، منطقه محروم بود و باآن​که دارای نیروهای توانمند بسیاری بود، اما توجه بسیاری به آن نمی​شود. عدم توجه کافی به این منطقه انگیزه معلمان و کارکنان بخش آموزش را کاسته و سبب کاهش کیفیت تحصیلی می​شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.