سیر نزولی تسهیلات بانکی خوزستان نسبت به کشور

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری خوزستان با تشریح شاخص های بانکی استان تا پایان سال گذشته، گفت: در سال‌های ۸۵ تا ۹۲ سهم خوزستان از تسهیلات بانکی کشور با سیر کاملا نزولی از ۳٫۲ درصد به ۲٫۱ درصد کاهش یافته است، در این دوره زمانی، بیشترین سهم استان از سپرده های بانکی کشور ۳٫۷ درصد (پایان اسفند ۸۵) و کمترین آن ۳٫۱ درصد (پایان اسفند ۹۲) بوده است.

 

سیدلطف‌الله هاشمی اظهارکرد: در پایان سال ۹۲ کل مانده سپرده ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسه اعتباری توسعه استان به ترتیب ۲۱۱۳۵۹ و ۱۱۷۴۱۷ میلیارد ریال بوده که نسبت به پایان سال۱۳۹۱ به ترتیب۲۹٫۲ درصد و ۱۸٫۹درصد رشد را نشان می دهد. میزان رشد ارقام مشابه کل کشور در این دوره زمانی نیز، به ترتیب ۳۷٫۵درصد و ۳۰٫۳ درصد بوده است.

 

وی افزود: در پایان اسفند ۹۲ نسبت به زمان مشابه سال قبل، رشد میزان سپرده های بانک های دولتی و  غیردولتی خوزستان به ترتیب ۱۸درصد و ۳۴٫۸درصد و رشد میزان تسهیلات بانک های دولتی و  غیردولتی به ترتیب ۹٫۷ درصد و ۳۶٫۶درصد بوده است.

 

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری خوزستان بیان‌کرد: در پایان اسفند۹۲، ۳۰٫۳ درصد از سپرده ها و ۶۰٫۴درصد از تسهیلات بانک ها و موسسات اعتباری استان متعلق به بانک های دولتی بوده است. این نسبت ها در  پایان سال۹۱ به ترتیب ۳۳٫۲ درصد و ۶۵٫۵درصد بوده است.

 

هاشمی عنوان‌کرد: در پایان سال ۹۲ بیشترین سهم از سپرده های بانک های دولتی استان، متعلق به بانک ملی به میزان ۴۴٫۱ درصد و بیشترین سهم از تسهیلات بانک های دولتی استان متعلق به بانک مسکن به میزان ۵۹٫۵ درصد بوده است.

 

وی تصریح‌کرد: در دوره زمانی پایان سال های ۸۷ تا ۹۲، نسبت “تسهیلات به سپرده های بانکی” در خوزستان با سیر کاملا نزولی از ۹۲٫۱ درصد به ۵۵٫۶ درصد کاهش و رتبه استان از ۲۳ به ۳۱ در بین استان های کشور تنزل یافته است.

 

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات استانداری خوزستان خاطرنشان‌کرد: در پایان سال ۹۲، نسبت “تسهیلات به سپرده های” بانک های دولتی و غیردولتی استان به ترتیب ۱۱۰٫۵ درصد و ۳۱٫۶ درصد بوده است. این نسبت ها در پایان سال ۹۱ به ترتیب ۱۱۹ درصد و ۳۱٫۲ درصد برآورد شده است.

 

هاشمی بیان‌کرد: مقدار سرانه سپرده ها و تسهیلات در استان به ترتیب ۴۶٫۶ و ۲۵٫۹ میلیون ریال بوده است که به ترتیب در رتبه های ۹ و ۲۹ بین استان‌های کشور قرار داشته است.

 

وی‌ تصریح‌کرد: شاخص‌های بانکی نشان دهنده پایین بودن سهم تسهیلات بانکی در خوزستان از تسهیلات بانکی کل کشور و  پایین بودن سهم تسهیلات بانک های غیردولتی از کل تسهیلات بانکی استان می‌باشد. در پایان سال ۹۲، این نسبت در بانک های غیردولتی نسبت به زمان مشابه سال قبل بهبود یافته است.

– ایسنا

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.