مهم‌ترین مشکل جهان کم آبی است/ روزانه ۱۰۰ گونه زیستی در جهان منقرض می شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: هماهنگ‌کننده سازمان‌منطقه‌ای حفاظت از محیط‌ زیست دریایی (راپمی) نسبت به بحران جدی در خلیج فارس هشدار داد و گفت: ۵۰ درصد آب شیرین کن‌های جهان در حاشیه خلیج فارس فعالیت می‌کنند.

«حسن محمدی» در کارگاه تخصصی محیط زیست دریایی و نقش اصحاب رسانه در تنویر افکار عمومی، وی افزایش جمعیت، فشار شهرنشینی و صنعت بر منابع محدود محیط زیست را عوامل تخریب محیط زیست دانست و افزود: هم اکنون دو سوم مردم دنیا دغدغه آب دارند و پیش بینی شده که در سال ۲۰۵۰ مهم‌ترین مشکل جهان کم آبی باشد. در ایران نیز کم آبی در حال تبدیل شدن به مساله عمده است.

حسن محمدی، هماهنگ‌کننده سازمان‌منطقه‌ای حفاظت از محیط‌ زیست دریایی (راپمی

وی با بیان اینکه با سدسازی آب رودخانه‌ها کاهش یافته اضافه کرد: ۵۰ درصد آب شیرین کن‌های دنیا در حاشیه خیلج فارس فعالیت می‌کند و سالانه ۷ درصد به این تعداد اضافه می‌شود.

محمدی تصریح کرد: آب شیرین کن‌ها و نیروگاه‌ها به دریا فشار می‌آورند و باعث افزایش شوری آب دریا و دمای آن می‌شوند به طوری که در صورت ادامه این وضع، ایران و کشورهای همسایه را با بحران جدی مواجه می‌کنند.

وی گفت: دولت‌ها در دریای سرزمینیشان (۱۲ مایل ساحلی) می‌توانند دخل و تصرف کنند اما این دخل و تصرف گاهی آنقدر عظیم است که اثرات جهانی دارد که نمونه آن جزایر مصنوعی و نخل‌های امارات متحده عربی است که روی بهترین مرجان‌ها بنا شده است.

محمدی افزود: «راپمی» آمادگی دارد اثرات جزایر مصنوعی را در یک نشست بین المللی و بدون متهم کردن یک کشور بررسی کند.

وی فشارهای سیاسی را مانع بحث و بررسی این موضوع کرد به طوری که تا چند سال اجازه بحث‌های زیست محیطی درباره این جزایر داده نمی‌شد.

این مقام مسئول با تاکید بر تلاش برای وارد کردن محیط زیست در فرهنگ عمومی، استفاده از شیوه‌های خاص و نوین را برای جلب مشارکت و افزایش آگاهی مردم ضروری دانست و افزود: در جوامع توسعه یافته مانند سوئیس مردم اجازه نمی‌دهند، دریاچه‌ای مانند ارومیه و رودخانه‌ای مانند زاینده رود خشکانده شود.

انقراض روزانه ۱۰۰ گونه

هماهنگ‌کننده سازمان‌منطقه‌ای حفاظت از محیط‌ زیست دریایی (راپمی) همچنین مشکلات محیط زیست را روزافزون دانست و افزود: این مشکلات روز به روز پیچیده‌تر و گسترده‌تر شده به طوری که برای کشور‌ها چالش ایجاد می‌کنند. برخی از آن‌ها منطقه‌ای و برخی دیگر مانند تغییر اقلیم و مرگ ماهی‌ها و تهدید تنوع زیستی و ریزگرد‌ها جهان را با چالش مواجه کرده است.

وی افزود: حل این چالش‌ها نه تنها سیاست‌های منطقه‌ای و جهانی می‌خواهد بلکه همت منطقه‌ای و چندین تریلیون دلار و سال‌ها کار تلاش لازم دارد.

محمدی مشکلات زیست محیطی فعلی را انسان ساخت دانست و و با اشاره به تغییرات طبیعی مانند انقراض دایناسور‌ها از ۶۵ میلیون سال پیش تا کنون، اظهار کرد: از زمان انقلاب صنعتی همه چیز دگرگون و فجایع زیست محیطی آغاز شده است. آلودگی، سر و صدا و دود ناشی از فعالیت صنایع، نابودی رود‌ها و جنگل‌ها ارمغان این دوره بود.

وی اضافه کرد: بعد از آن بود که با احساس خطر تعدادی از دانشمندان، نهضت «زمین در خطر است» به راه افتاد که نتیجه آن تشکیل کنفرانس‌ها، معاهده‌ها و سازمان‌های بین المللی و آغاز گفت‌و‌گو برای مقابله با تخریب‌های محیط زیست بود.

محمدی با بیان اینکه اکنون وضع محیط زیست از زمان تشکیل برنامه محیط زیست سازمان ملل بد‌تر شده است، گفت: یکی از دلایل مهم آن اشکال در اجرای برنامه‌های بین المللی است به طور مثال برنامه سازمان ملل برای دسترسی به آب سالم است. برنامه تنوع زیستی قرار بود در سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ اجرا شود.

وی با اشاره به تخریب‌های محیط زیست گفت: روزانه ۱۰۰ گونه زیستی در جهان منقرض می‌شوند.

راهی برای صلح بین الملل

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این نشست گفت: پرداختن به موضوعات زیست محیطی موجب کاهش تنش‌ها و ایجاد تعاملات بین المللی می‌شود.

پروین فرشچی، معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست

«پروین فرشچی» هدف از این نشست را تقدیر از رسانه‌های فعال در حوزه محیط زیست دریایی و مرور معضلات این حوزه عنوان کرد و افزود: اطلاع رسانی آگاهانه و مسئولانه و نقدهای منصفانه می‌تواند پایه گذار سیاست‌های محیط زیست باشند.

وی اظهار کرد: رسانه‌ها به دلیل داشتن پتانسیل شکل دادن افکار عمومی می‌توانند در پیدا کردن حلقه‌های گم شده، ارتباط بین تصمیم سازان و تصمیم گیران و مردم نقش بسزایی داشته باشند.

فرشچی با بیان اینکه معضلات زیست محیطی فرامرزی است گفت: ایران در حوزه محیط زیست دریایی با ۱۲ کشور منطقه در تعامل است و از محیط زیست به عنوان یک وسیله ارتباط بین المللی برای ارتباط بهتر و کاهش تنش با همسایگان استفاده کرد.

وی همچنین با طرح انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه صریحا مخالفت کرد و افزود: تجربه‌های جهانی نشان می‌دهد که این گونه طرح‌ها شکست خورده است. از سوی دیگر گزینه‌ها و راهکارهای بهتری نیز برای احیای این دریاچه وجود دارد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با بیان اینکه ماهیت محیط زیست فرابخشی است، همکاری تمام سازمان‌ها و مردم را برای رسیدن به نقطه مطلوب ضروری دانست.

پنهانکاری نداریم

مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در مراسم تقدیر از آثار برگزیده، برگزاری مسابقه راپمی را ارتقای حساسیت جامعه نسبت به مسائل محیط زیست به ویژه در حوزه دریا عنوان کرد و گفت: انتظار داریم گزارش‌هایی به زبان‌های عربی و انگلیسی دریافت کنیم تا بازتاب بین المللی نیز داشته باشد.

50 درصد آب شیرین کن‌های دنیا در خلیج فارس

وی تاکید کرد: در دوره جدید فضای حاکم بر سازمان حفاظت محیط زیست فضای پنهانکاری از افکار عمومی نیست و اعتقاد به گفت‌و‌گو درباره معضلات وجود دارد.

به گفته وی، امسال برای نخستین بار نمایندگان استان‌های ساحلی نیز در این نشست دعوت شده‌اند.

نادره وائلی زاده

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.