آلودگی “کارون” عامل اصلی بیماری سرطان در خوزستان

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی​شاپور اهواز گفت: ۸۵ درصد علل ابتلا به بیماری سرطان در خوزستان مربوط به علل محیطی و ۱۵ درصد مربوط به علل ژنتیکی است و آلودگی رودخانه کارون یکی از عوامل اصلی افزایش بیماری سرطان در مردم استان است.

دکتر کاوه جاسب در سلسله سمینارهای بررسی چالش​های رودخانه کارون که امروز (۱۳ دی​ماه) در اهواز برگزار شد، عنوان کرد: سومین علل مرگ و میر در کشور ما سرطان است. نتایج تحقیقات مطالعه ملی مرگ و میر تا سال ۹۱ نشان می​دهد که سرطان رتبه سوم ناتوانی در کشور ما است.

وی گفت: علل بروز سرطان محیطی و ژنتیکی است که در موارد ژنتیکی، سلول​ها به صورت مهار ناشدنی در بدن انسان تکثیر می​شوند. در موارد محیطی نیز مواد شیمیایی، اشعه و ویروس​ها زمینه سرطان را در بدن فرد ایجاد می​کند.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز عنوان کرد: عواملی مانند مصرف دخانیات، الکل، مواد نگهدارنده، مایعات داغ و چرب در فراورده​های غذایی، امواج و پرتوها، داروها، آفتاب، چاقی و بی‌خوابی و بیش از هر چیز آب و هوا موجب بروز بیماری سرطان می‌شود.

جاسب ادامه داد: از سوی دیگر، کسانی که از تلفن همراه زیاد استفاده می​کنند ۲٫۵ برابر افراد معمولی در معرض بیماری سرطان قرار دارند.

وی گفت: کودهای شیمایی به دلیل دارابودن عناصر سنگین موجب بروز سرطان می​شوند. همچنین ورود این عناصر به آب و مصرف آن، موجب ورود نیترات به بدن انسان می‌شود و زمینه بیماری سرطان را فراهم می​کند. مصرف آب آلوده به نیترات به ویژه در زنان باردار موجب عقب​ماندگی جنین می​شود.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز عنوان کرد: امروز شاهد تخلیه فاضلاب​های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه کارون هستیم که هر کدام از این فاضلاب​ها فلزات سنگین را از طریق آب شرب به بدن خوزستانی​ها منتقل می​کنند.

جاسب گفت: آلاینده​های شهری و صنعتی از معضلات اصلی آلودگی رودخانه کارون است. ۴۸ درصد از آلاینده​‌گی‌های کشاورزی، ۲۷ درصد فاضلاب شهری و ۲۳ درصد آلودگی‌های صنعتی در رودخانه کارون تخلیه می​شود.

وی افزود: شرکت​های آب و فاضلاب استان گزارش از استاندارد بودن آب می​دهند اما متأسفانه تصفیه‌خانه​های این شرکت​ها مربوط به ۴۴ سال‌گذشته است و فقط کار رفع کدورت و گندزایی را انجام می‌دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز در ادامه افزود: مؤسسه بین​المللی تحقیقات سرطان جهان اعلام کرده که آلودگی هوا، ذرات معلق در هوا و آلودگی نفتی از جمله عوامل سرطان​زا هستند. این مؤسسه سال گذشته اهواز را به عنوان آلوده​ترین شهر جهان اعلام کرده است.

جاسب گفت: آمار سال ۷۵ تا ۹۱ افزایش سالیانه مراجعه بیماران سرطانی را نشان می​دهد، به گونه​ای که به نسبت افزایش ۲۵ درصدی جمعیت، درصد افزایش بیماران سرطانی صددرصد بوده است.

وی ادامه داد: برای مقابله با این معضل بزرگ لازم است کارگروهی فارغ از مسایل سیاسی، با همکاری شرکت آب و فاضلاب، دانشگاه​ها، مراکز علمی، شهرداری، سازمان هواشناسی و اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه جندی​شاپور اهواز بیان کرد: با توجه به افزایش روز به روز بروز بیماری سرطان در مردم خوزستان به دلیل آلودگی آب و هوا، باید یک مرکز پیشگیری از این بیماری با عنوان مرکز تحقیق سرطان در استان ایجاد شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.