آلودگی نفتی “کرخه” را تهدید می کند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نشت مواد نفتی از خط انتقال گازوییل در منطقه پل زال لرستان، رودخانه کرخه در شمال خوزستان را با تهدید جدی روبه رو کرده است.

این حادثه که هفته گذشته در لرستان رخ داد موجب آلودگی آب رودخانه زال شده، و این آلودگی در حال نزدیک شدن به دریاچه سد کرخه است.

به گفته منابع محلی هر چند برای پاکسازی لکه های نفتی آلوده در رودخانه زال و ممانعت از ورود آنها به رودخانه منتهی به سد کرخه اقداماتی صورت گرفته، اما این آلودگی به دریاچه سد کرخه نزدیک شده و مواردی از لکه های نفتی نیز در این دریاچه مشاهده شده است.

مسوولان محلی در منطقه شمال خوزستان حاضر به اطلاع رسانی در خصوص این حادثه نیستند اما گفته می شود جلساتی در این رابطه و به منظور اتخاذ راهکار لازم برای جلوگیری از آلودگی نفتی رودخانه کرخه تشکیل شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان هفته گذشته از نشت گازوییل به رودخانه زال این استان و خسارت زیست محیطی ناشی از این آلودگی خبر داد.

مهرداد فتحی بیرانوند گفت: به دلیل نزدیکی محل شکستگی خط لوله با رودخانه در فاصله ۱۰۰ متری، با نظارت کارشناسان این اداره کل، شرکت خطوط لوله مخابرات و نفت منطقه لرستان با حفر حوضچه، بخشی از گازوییل را در محل مهار و توسط پمپاژ به مخازن انتقال داد.

دبی رودخانه کرخه به دلیل خشکسالی چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است.

رودخانه کرخه نقش مهمی در کشاورزی خوزستان و کاهش شوری آب رودخانه کارون دارد.

آلودگی رودخانه کرخه به منابع نفتی، بحران کمبود آب را در خوزستان تشدید خواهد کرد.

فرسودگی خطوط انتقال مواد نفتی در محدوده استان های خوزستان و لرستان ، سال های اخیر خسارت جبران ناپذیری به محیط زیست این استان ها وارد کرده است.

رودخانه کرخه سومین رود طولانی ایران پس از کارون و سفیدرود است. این رودخانه که از کوه های زاگرس سرچشمه می گیرد پس از طی مسیری نزدیک به ۷۵۵ کیلومتر در جهت جنوب غربی به تالاب هورالعظیم در مرز میان ایران و عراق می ریزد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.