تاثیر رودخانه کارون در خنک شدن هوای محیط اطراف

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: بارزترین تغییری که به‌دلیل شهرنشینی در آب و هوای یک منطقه به‌وجود می‌آید، ظهور درجه حرارت‌های بالا در بخش مرکزی شهر و مجتمع‌های شهری است، به‌طوری که اثر جزیره حرارت شهر به افزایش درجه حرارت هر منطقه که توسط انسان صورت می‌گیرد، برمی‌گردد و هرچه از مرکز شهر به پیرامون برویم، درجه حرارت کاهش می‌یابد.

دکتر محمد بافقی‌زاده اظهارکرد: کلانشهر اهواز به‌علت جمعیت بالا و به‌تبع آن تولید انرژی انسانی، انتشار مواد آلاینده توسط شرکت‌های نفت، گاز، پتروشیمی، فولاد و صنایع وابسته به آن‌ها، وجود گرد و خاک و ذرات معلق بسیار زیاد در هوا و از همه مهمتر ساخت و سازها و گسترش جغرافیایی شهر که منجر به پوشش زمین‌های شهر می‌شود و همچنین استفاده فراوان از کولرهای گازی، با افزایش گرمای محسوس مواجه شده است.

وی افزود: وجود رودخانه کارون و عبور آن از مرکز کلانشهر اهواز یک اکوسیستم خاصی را در اطراف خود ایجاد کرده است. این رودخانه تحت تاثیر عمل تبخیر، باعث افزایش بخار آب هوای شهر و به‌دنبال آن افزایش گرمای نهان در شهر می‌شود که نتیجه آن خنک شدن محیط است، زیرا عمل تبخیر آب، مصرف انرژی زیادی طلب کرده و انرژی مورد نیاز خود را از محیط می‌گیرد و باعث تعدیل و خنک شدن هوای اطراف خود می‌شود.

عضو گروه جغرافیا دانشگاه پیام نور خوزستان ادامه‌داد: مساحت فضای سبز شهری، باد، فصل و میزان نزولات آسمانی در میزان افزایش و کاهش درجه حرارت‌های بالا موثر است.

بافقی‌زاده عنوان‌کرد: افزایش درجه حرارت منجر به ایجاد بیماری‌های اختلالات عصبی و روانی، عوارض پوستی و سایر اختلالات عمومی از جمله گرمازدگی و اضمحلال قوای جسمانی می‌شود؛ لذا جهت پیشگیری از این‌گونه بیماری‌ها و شناخت بهتر شرایط آب و هوایی منطقه، افزایش تعداد ایستگاه‌های هواشناسی در نقاط مختلف شهر جهت اندازه‌گیری پارامترهای اقلیمی و تجزیه و تحیل داده‌های اندازه‌گیری شده نیاز است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.