اولویت‌بندی نیازهای آبی حوزه کارون سبب رفع مشکلات انتقال آب می‌شود

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  عضو کنفرانس ملی کارون گفت: یکی از شاخص‌های دیگر در بحث انتقال آب اولویت بندی نیازهاست و این اولویت بندی در کشور می‌تواند خیلی از مشکلات حوزه آب را حل کند.

مهران شبانکاری اظهار داشت: درباره انتقال آب باید شاخص‌های کلان مورد اهتمام قرار گیرد و ابتدایی‌ترین و نخستین اصل در این زمینه در نظر گرفتن نیازهای مقصد و مبدا است.

وی گفت: خوزستان دارای ظرفیت بالای کشاورزی و صنعتی است که تداوم چرخه در هر دو بخش مستلزم وجود آب است که در انتقال آب کارون این نیاز‌ها باید دیده شود.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون بیان کرد: مسئله نیاز آب مردم پایین دست کارون در امر انتقال از منابع بالا دستی باید لحاظ شود. مثلاٌ در خوزستان شهرهای اهواز، دزفول، آبادان و خرمشهر در حوزه آبی کارون قرار دارند که باید نیاز مردم این شهر‌ها فراموش نشود.

وی عنوان کرد: یکی از شاخص‌های دیگر در بحث انتقال آب اولویت بندی نیازهاست و این اولویت بندی در کشور می‌تواند خیلی از مشکلات حوزه آب را حل کند.

شبانکاری گفت: به طور منطقی آب شرب، نیازهای صنعتی و کشاورزی و همچنین نیازهای گردشگری از اولویت‌های است که در حل مسایل راهگشا است.

وی با اشاره به اولویت تامین آب شرب بیان کرد: تأمین آب شرب مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند هم به خاطر مصالح ملی باید مورد توجه قرار گیرد که در این مسئله و اولویت آن همه اتفاق نظر دارند.

عضو کمیته علمی کنفرانس ملی رودخانه کارون اظهار داشت: حفظ حیات زیست محیطی کارون نباید تحت الشعاع کشمکش‌ها قرار گیرد و برای حفظ حیات زیستی کارون به حداقل دبی آب نیاز داریم که این به‌ ویژه در مسیر مسجد سلیمان – آبادان باید به طور ویژه لحاظ شود.

وی درباره انتقال آب رودخانه کارون بیان کرد: هم اکنون از بالا دست رودخانه کارون به‌ وسیله تونل‌های کوهرنگ ۱ و ۲ به فلات مرکزی ایران برای رفع نیاز‌ها منتقل می‌شود.

شبانکاری درباره تونل بهشت آباد افزود: اقدامات عملیاتی تونل بهشت آباد که یکی دیگر از تونل‌های انتقال آب به فلات مرکزی است و با هیچ یک از شاخص‌های علمی تطابق ندارد هم اکنون متوقف شده است.

عضو کنفرانس ملی رودخانه کارون گفت: کاهش کیفیت آب هم اکنون هم باعث شده مردم شهرهای اهواز و آبادان و خیلی از شهرهای دیگر خوزستان مجبور شوند از آب تصفیه کن استفاده کنند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.