بزرگترین پایانه مسافری کشور در شلمچه بهره برداری می شود

عصر جنوب – asrejonoob.ir: فرماندار ویژه خرمشهر از افتتاح و بهره برداری بزرگترین پایانه مسافری کشور در مرز شلمچه تا پایان تیرماه امسال خبر داد.

ولی الله حیاتی دوشنبه در نشست ستاد اربعین شهرستان خرمشهر گفت:بزرگترین پایانه مرزی کشور با هشت هزار مترمربع وسعت و ۱۸ گیت ورودی و خروجی و پوشش روزانه ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر در ایام اربعین حسینی تا پایان تیرماه بهره برداری می شود و این از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در سال گذشته بود.
وی با بیان اینکه در ساختمان پایانه مرزی، جایگاهی برای واحدهای خدمت رسان محلی در نظر گرفته شده است، گفت:بخش عمده مشکلات اربعین حسینی سال گذشته در مرز شلمچه با بهره برداری از این پایانه رفع می شود.
حیاتی از مسئولان سازمان منطقه آزاد اروند نیز خواست، در محوطه بارانداز این پایانه ۱۰ تا ۱۵ چشمه سرویس بهداشتی احداث کند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر در ادامه سخنانش همچنین از تشکیل کمیته های ساماندهی زائران اربعین حسینی در این شهرستان خبرداد و گفت: به منظور خدمت رسانی مناسب و آسان سازی امور زائران، ۹ کمیته ‘ بهداشت و درمان، امنیت و انتظامی ، فرهنگی و آموزشی، اسکان و تغذیه، اعزام، اطلاع رسانی، خدمات شهری، زیرساختها و امداد و نجات’ تشکیل شده است.
حیاتی افزود: در این رابطه مسئول و اعضای هر کمیته مشخص شده و شرح وظایف آنان در قالب لوح فشرده تهیه و ابلاغ می شود.
معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر همچنین با تشریح دستورالعمل جامع ستاد اربعین کشور تصریح کرد:تاکید بر مردمی شدن مراسم اربعین حسینی، ممانعت از تبلیغ سازمان ها در ارائه خدمت به زائران و استفاده از لوگوی واحد تحت عنوان ستاد اربعین شهرستان خرمشهر از رئوس اصلی این دستورالعمل است.
حیاتی خاطرنشان کرد: مسئولیت ستاد اربعین امسال در کشور به ریاست وزیر کشور و در استان ها به ریاست استانداران می باشد.
فرماندار ویژه شهرستان خرمشهر همچنین از همکاری استان های فارس ، تهران و کهگیلویه و بویر احمد در اربعین امسال خبر داد و گفت: مسئولان کمیته های ستاد اربعین نسبت به برقراری ارتباط و تعامل خود با استانها و شهرستانهای معین برای رفع نواقص و کاستی ها اقدام کنند.
****
فرمانده هنگ مرزی خرمشهر نیز در این نشست، لزوم برقراری امنیت تردد زائران در مرز شلمچه را یادآور شد و گفت:سال گذشته امنیت زائران اربعین حسینی در مرز شلمچه و عراق به خوبی برقرار شد و امسال نیز امنیت پایدار در این منطقه برقرار است.
سرهنگ منصوررضا عزیزی اظهار داشت:هنگ مرزی دارای مسئولیت ارتباط دیپلماتیک با کشور عراق می باشد و هرگونه خدمات و هر گونه فوریت در عرصه های مختلف فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، مذهبی و معنوی در مرز باید با هنگ مرزی هماهنگی شود.
سرهنگ عزیزی استقرار دستگاه بازرسی ‘ ایکس ری’ در مرز شلمچه ضروری دانست و گفت: استقرار دستگاه ایکس ری در مرز می تواند در کنترل زائران کمک موثری داشته باشد و بخش اعظم بروز مشکلات برای زائرین جلوگیری می کند.
سرهنگ عزیزی تصریح کرد:تمامی واحدهایی که در مرز شلمچه مرتبط با برگزاری مراسم اربعین حسینی هستند، حتما برای تردد خودروها یا ارسال هرگونه خودرو، آمبولانس و امکانات مورد نیاز زائرین به عراق از سوی حج و زیارت مکاتبه و ارگان های مذکور را به هنگ مرزی معرفی کنند، در غیر این صورت به هیچ کس اجازه خروج و ورود داده نمی شود.
فرمانده هنگ مرزی خرمشهر در پایان سخنانش بر استقرار بازرسان و پرسنل دامپزشکی و بهداشت هنگام بازگشت زائران اربعین حسینی به کشور تاکید کرد و گفت:بیش از ۱۰ درصد زائران که از عراق باز می گردند، با خود کالای غیر مجاز و یا طیور و پرندگان می آورند و هنگ مرزی با مشکل مواجه می شود.
مرز شلمچه از مبادی اصلی تردد زائران اربعین حسینی است.
مرزهای مهران در کرمانشاه و چذابه در استان خوزستان نیز دو مبداء تردد زائران می باشند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.