شمارش معکوس خرمشهری‌ها برای میزبانی فینال جام حذفی

عصر جنوب – asrejonoob.ir: «خرمشهر میزبان همیشگی فینال جام حذفی فوتبال شد.» خبری خوشحال‌کننده و هیجان‌انگیز برای خرمشهری‌ها که از‌‌‌ همان ابتدا امکان عملی شدن آن نقل محافل ورزشی کشور شد.  عمده پرسش‌های مطرح‌شده بر تصمیم لیگ فوتبال درباره برگزاری فینال جام حذفی در خرمشهر، به ورزشگاه ۱۵ هزار نفری تازه‌تأسیس این شهر برمی‌گردد؛ ورزشگاهی که قرار است نخستین شوت‌ها، گل‌ها یا حتی ضربات پنالتی را تجربه کند.
ورزشگاه ۱۵هزار نفری خرمشهر سوم خرداد، همزمان با سالروز بزرگداشت آزادی خرمشهر به بهره‌برداری رسید.
ورزشگاه ۱۵هزار نفری خرمشهر در میانه جاده خرمشهر- اهواز بالا‌تر از پلیس راه خرمشهر و در مقابل اردوگاه شهید باکری و توسط شرکت نفت و گاز اروندان احداث شده است. قرار بود این ورزشگاه در دهه فجر سال گذشته به بهره‌برداری برسد که نرسید.
تصمیم به برگزاری فینال جام حذفی در خرمشهر و برای همیشه، ۱۰ ماه پیش توسط سازمان لیگ فوتبال گرفته شد و قرار بود کار احداث این ورزشگاه حداکثر تا اردیبهشت امسال به پایان برسد که «با افت قیمت نفت» روند تکمیل آن کند شد و در ‌‌نهایت سازمان منطقه آزاد، باقی طرح را تأمین اعتبار کرد.
در نخستین روزهای ماه گذشته «محمدرضا ساکت»، مشاور سازمان لیگ، به خرمشهر آمد و از پیشروی ۹۸ درصدی ورزشگاه محل برگزاری این رویداد حساس ورزشی خبر داد.  او از نحوه و میزان پیشروی کار ابراز رضایت کرد و ورزشگاه ۱۵هزار نفری را مناسب برای برگزاری مسابقات فراملی و مهم ملی ارزیابی کرد.
طبق آخرین بازدید خبرنگار همشهری از این ورزشگاه، که در ضلع شمالی شهرستان خرمشهر واقع است، فضای آزاد مجاور ورزشگاه برای احداث پارکینگی با وسعت ۲۵ هزار مترمربع و با ظرفیت بیش از یک‌هزار خودرو در حال تسطیح بود.  درختکاری محوطه درونی انجام شده بود و همه چیز آماده به نظر می‌رسید به جز آسفالت بیرون ورزشگاه، آبخوری‌ها و سرویس‌های بهداشتی که قرار بود توسط استانداری تأمین شود.
کل منطقه و فضای ساختمان با فواصل متفاوت فنس‌کشی شده و در ورودی ورزشگاه نیز قسمتی مجزا با فنس جدا شده که فقط امکان ورود اتوبوس‌ها و افراد ویژه فراهم است و دسترسی افراد عادی به این منطقه قاعدتا ممکن نیست.

ورزشگاهی با ۵۰ اتاق
بنای ساختمان ورزشگاه مساحتی حدود دو هکتار دارد و این ساختمان ۵۰ اتاق اعم از اتاق فوریت‌های پزشکی، تست دوپینگ، رختکن‌های جداگانه برای هر دو تیم، اتاق‌های مربی، توپ‌جمع‌کن، عکاس و همچنین یک سالن کنفرانس برای برگزای نشست‌های خبری و یک سالن کنفرانس نیز برای مربیان دارد.
این ساختمان ۳ طبقه‌ای، ۴ پله ورودی برای ورود ورزشکاران از کف به سطح و ۴ رمپ برای تردد ویلچر و ۲ پله اضطراری دارد و مجهز به ۲ آسانسور با ۲ ایستگاه متفاوت است که یکی به طبقه دوم و بخش VIP و آبدارخانه و دومی از ایستگاه همکف تا مدیااسپیس می‌رسد.  ۷۶ دوربین در این ورزشگاه کار گذاشته شده است که به قول پیمانکار مجری طرح، ورزشگاه هیچ نقطه کوری ندارد و سیستم پیجینگ هم در تمام سطح ورزشگاه تعبیه شده است.  برای خبرنگاران نیز ۵۰ میز و صندلی در درون ورزشگاه تعبیه شده و طبقه سوم نیز که متشکل از ۷ اتاق و یک فضای باز است مخصوص استقرار گزارشگران و دوربین‌هاست.  ورزشگاه ۱۵ هزار نفری نفت خرمشهر در ۴ نقطه سرویس بهداشتی ویژه تماشاگران دارد و در ۲ نقطه نیز آبخوری‌هایی برای تماشاچیان احداث شده و شنیده‌ها حاکی از آن است که ۱۰۰چشمه دیگر نیز خریده شده و قرار است از اهواز به این ورزشگاه منتقل شوند.

قابلیت‌های بسیار ورزشگاه
رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر در گفت‌و‌گو با همشهری با تأکید بر شرایط مطلوب ورزشگاه ۱۵ هزار نفری نفت خرمشهر، عنوان می‌کند: زمین چمن این ورزشگاه در بازدید نمایندگان فدراسیون فوتبال تأیید شده و این ورزشگاه در حد استانداردهای فیفاست.   «امین صابری» همجواری با کشور عراق و موقعیت آب و هوایی منطقه را از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورزشگاه می‌داند و توضیح می‌دهد: احداث این ورزشگاه در این منطقه باعث می‌شود در فصل سرما به محل مناسبی برای تمرین تیم ملی تبدیل شود و قابلیت تبدیل شدن به کمپ تیم ملی در فصول سرد را دارد. صابری به برشماری ویژگی‌های این ورزشگاه می‌پردازد و بیان می‌کند: احداث ورزشگاه ۵ هزار نفری در مجاورت این ورزشگاه، تعبیه سایبان، داشتن اسکورت بورد، پیست تارتان و وجود امکان دسترسی معلولان از ویژگی‌های مثبت این ورزشگاه است.  او به موقعیت ورزشگاه نیز اشاره می‌کند و می‌گوید: ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرمشهر از نظر موقعیت جغرافیایی در موقعیت عالی بنا شده و بنا به لحاظ کردن موارد امنیتی خارج از شهر احداث شده است.

روند مثبت تکمیل ورزشگاه
رئیس اداره ورزش و جوانان خرمشهر به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در رابطه با تکمیل این ورزشگاه ۱۵ هزار نفره نفت خرمشهر اشاره می‌کند و می‌گوید: طبق قرارداد بحث احداث پارکینگ و ارتقای سیستم روشنایی به سازمان منطقه آزاد اروند محول شد. این کار‌ها از اسفند پارسال آغاز شده و الآن در حال انجام است.  صابری تجهیز ورزشگاه به مبلمان اداری را جزو شرح وظایف قیدشده استانداری در راستای تکمیل این ورزشگاه می‌داند. وی می‌افزاید: آبسردکن‌ها هم خریداری و  در ۸ نقطه ورزشگاه نصب شده اند.

همه کار‌ها خوب پیش رفت
از سوی دیگر «محمدرضا ساکت» مشاور عالی سازمان لیگ فوتبال ایران در گفت‌و‌گو با همشهری بر وجود سازماندهی مناسب در خرمشهر برای پایان دادن به کارهای برگزاری شایسته فینال جام حذفی در این شهر تأکید می‌کند و می‌گوید: با توجه به سازماندهی خوبی که میان استانداری خوزستان، فرمانداری خرمشهر، شرکت نفت و گاز اروندان و سازمان منطقه آزاد اروند و اداره ورزش و جوانان وجود دارد، کار‌ها در همه جبهه‌ها به خوبی پیش‌ رفت.

اقدامات انجام‌شده
ساکت به برشماری اقدامات انجام شده می‌پردازد و اظهار می‌کند: کار نظافت عمومی که مهم‌ترین بخش بعد از آماده‌سازی است و همچنین نصب آبسردکن‌ها و منابع آب شرب برای تماشاگران آغاز شده است و آسفالت ضلع غربی ورزشگاه نیز روزهای نهایی را می‌گذراند.  وی ادامه می‌دهد: نیمکت‌های ذخیره در حال نصب شدن هستند و چمن هم در حال پرورش مناسب است که امیدواریم کیفیت مناسب را در روز مسابقه داشته باشد.  ساکت می‌افزاید: همچنین امکانات جانبی بخش‌های ورزشگاه همچون اتاق دوپینگ، اتاق پزشکی، اتاق داوری، مدیا تریبون و پرس کنفرانس و سایر امکانات در حال انتقال است و ظرف هفته آینده نصب  می‌شوند.

روشنایی ورزشگاه
بحث روشنایی و برق ورزشگاه یکی از چالش‌های پیش رو برای بهره‌برداری از این ورزشگاه بود. این موضوع در جلسه‌ای که ۱۴ اردیبهشت در فرمانداری ویژه خرمشهر به ریاست فرماندار این شهر و برخی از اعضای لیگ فوتبال از جمله ساکت و مدیرعامل شرکت نفت و گاز اروندان برگزار شده بود، مطرح شد و مدیر شهری سازمان منطقه آزاد اروند در این جلسه از تخصیص اعتباری معادل ۱۸ میلیارد ریال برای تکمیل و تجهیز این ورزشگاه همچون خرید ۱۰۰ دستگاه پروژکتور برای تأمین نور آن طبق استاندارد فیفا خبر داد.

تلاش برای برگزاری باشکوه فینال جام حذفی
قرار است فینال جام حذفی فوتبال دهه نخست خرداد میان دو تیم استقلال تهران و ذوب‌آهن اصفهان برگزار شود و طبق برآوردهای انجام‌شده، ورزشگاه ۱۵ هزار نفری خرمشهر باید ابتدای خردادماه تکمیل و بهره‌برداری شود.
این بازی با هدف ایجاد ارتباط میان فوتبال و ارزش‌های دفاع مقدس و به مناسبت سوم خرداد در خرمشهر برگزار خواهد شد.
حالا همه قوای شهرستان و استان بسیج شده‌اند تا ورزشگاه به آمادگی صددرصدی برسد و فینال به بهترین شکل برگزار شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.