زباله هایی که روی دست خرمشهر مانده اند!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: ضعف مدیریت پسماند خرمشهر سبب بحرانی شدن وضعیت دپوی پسماند شده است به‌طوری‌که مناطق مسکونی اطراف محل دپوی پسماند شاهد سرازیر شدن زباله و شیرابه آن به‌سمت مناطق خود هستند.

ضعف در مدیریت پسماند شهری هر نقطه از کشور سبب ورود آلاینده‌های مختلف به محیط‌زیست می‌شود به همین دلیل پسماند یکی از دغدغه‌های مهم هر شهرداری در کنار دغدغه‌های عمرانی است.

در شهرستان خرمشهر مدت‌هاست که پسماند شهری به حال خود رها شده است درحالی که شهرداران سابق خرمشهر از راه‌اندازی سازمان مدیریت پسماند، تجزیه زباله، کارخانه تولید کمپوست و احداث محلی استاندارد برای دپوی پسماند شهری وعده می‌دادند.

به‌همراه رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر راهی محل دپوی پسماند واقع در جاده خرمشهر به اهواز می‌شوم، نخستین منظره‌ای که به چشم می‌خورد زباله‌هایی است که به جاده اصلی رسیده و بعضاً در کنار جاده تخلیه شده است، بوی نامطبوع شیرابه و دود ناشی از سوختن زباله‌ها که به جاده روانه می‌شود منظره‌ای زشت به نمایش گذاشته است.

این محل به مکانی امن برای زباله‌گردها تبدیل شده است، در این میان کم نیستند حیواناتی که به زباله پناه می‌آورند و معتادانی که در این مکان برای خود کلبه ساختند.


در اینجا خبری از مدیریت پسماند، نیروهای شهرداری، حصارکشی و دفن زباله‌ها نیست، در اینجا تا چشم کار می‌کند شیرابه هست و زباله هست و زباله‌گرد، در اینجا به هر بهانه‌ای زباله‌ها دفن نمی‌شوند، گازی که متصاعد می‌شود مجال نفس کشیدن نمی‌دهد اما انگار برای زباله‌گردها دیگر این بوی نامطبوع حکم نان شب دارد، شاید هم درآمدهای هنگفت.

وعده شهرداران خرمشهر محقق نشد

رضا جاوید رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر اظهار می‌کند: این اداره به‌عنوان حافظ محیط زیست پایش‌های دائمی خود را دنبال می‌کند، بارها به شهردار سابق، سرپرست شهرداری و شهردار کنونی خرمشهر برای تحول در وضعیت پسماند تذکر داده شد.

وی می‌افزاید: این وضعیت یک محل استاندارد دپوی پسماند نیست، محل استاندارد باید حصارکشی شده و دور از جاده‌های اصلی باشد، شهرداری باید مانع حضور زباله‌گردها شود یا حداقل آنها را مدیریت کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر، بیان می‌کند: زباله‌ها در این مکان دفن نمی‌شوند و همین امر موجب سرازیر شدن شیرابه و زباله‌ها به زمین‌های اطراف شده است، گازی که از زباله‌ها متصاعد می‌شود برای محیط زیست زیان‌آور است.


وی می‌گوید: در زمان حضور شهرداران سابق مقرر شد تا کارخانه تولید کمپوست و سازمان مدیریت پسماند راه‌اندازی شود اما این وعده‌ها محقق نشد.

جاوید عنوان می‌کند: منطقه مسکونی در نزدیکی محل دپوی پسماند قرار دارد و ساکنان آن از سرازیر شدن زباله به این مناطق ابراز نارضایتی می‌کنند، شکایت‌های متعددی به اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر واصل می‌شود، بی‌تردید موضوع را از طریق مراجع قضایی و قانونی پیگیری می‌کنیم.

وی می‌افزاید: در گذشته نیز شاهد تخلیه زباله‌ها توسط خودروهای حمل زباله در مسیر و حتی در روستاهای حاشیه خرمشهر بودیم که با اجرای طرح برچسب‌گذاری این خودروها و گزارش‌های مردمی دیگر شاهد این اتفاق نبودیم.

بارندگی و بالا بودن آب‌های سطحی مانع دفن پسماند می‌شود

محمدعلی دوایی‌فر شهردار خرمشهر با تأیید اینکه وضعیت مدیریت پسماند نامناسب است، می‌گوید: محل جدید پسماند خرمشهر مشخص و دیوارهای پیش‌ساخته آن خریداری شد، تنها موضوع بالا بودن آب‌های زیرزمینی در خرمشهر و بارندگی بود که تردد ماشین‌آلات سنگین را محدود می‌کرد.

وی می‌افزاید: به‌محض بهبود وضعیت زمین دیوارهای پیش‌ساخته نصب می‌شود، از طریق سازمان شهرداری‌های کشور و بخش خصوصی پیگیر کارخانه تجزیه پسماند هستیم، امیدواریم که به نتیجه برسد تا زباله‌های خشک را بتوانیم به چرخه تولید بازگردانیم.

شهردار خرمشهر همچنین در پاسخ به این سؤال “آیا اکنون پسماندها در محل دپو دفن می‌شوند یا خیر؟” اظهار می‌کند: بله، دفن می‌شوند، اکنون نیروها در آن محل مستقر هستند.

وی همچنین در واکنش به این سؤال “چرا در زمان حضور خبرنگاران و رئیس اداره حفاظت محیط زیست خرمشهر در محل دپوی پسماند هیچ نشانی از نیروهای در حال کار شهرداری نبود؟” عنوان می‌کند: در شرایط معمول زباله‌ها دفن می‌شوند چون باید دفن بشوند اما اکنون به همان دلیل نامساعد بودن شرایط جوی و رطوبت زمین محل دپوی فعلی امکان دفن زباله‌ها وجود ندارد.

دوایی‌فر می‌گوید: زباله‌گردها در این مکان حضور دارند و زباله‌ها را به‌صورت دستی تجزیه می‌کنند، این وضعیت مناسب نیست اما تا تکمیل سیستم مدیریت پسماند امکان بهبود وضعیت آن وجود ندارد، درصورتی که کارخانه تجزیه پسماند احداث شود از این افراد زباله‌گرد استفاده می‌کنیم چراکه تجزیه زباله به تخصص و کار روزمره آنان تبدیل شده است.

وی در پاسخ به این سؤال “در صورت احداث محل جدید پسماندهای فعلی دفن خواهد شد یا خیر؟” بیان می‌کند: زباله‌ها حتماً باید دفن بشوند اما در مناطق جنوب کشور به‌دلیل بالا بودن آب‌های سطحی امکان حضور در این فضا وجود ندارد، پسماندها فقط دپو می‌شوند که شاید بخشی از آن هم برای مصلحت زباله‌گردها باشد.

شهردار خرمشهر، می‌افزاید: تلاش می‌کنیم پس از آغاز به کار محل دپوی پسماند جدید، پسماندهای کنونی با استفاده از محل خاک‌برداری‌های شهرداری زیر لایه‌ای از خاک قرار بگیرند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بی‌تردید این پاسخ‌های متناقض علاج درد مدیریت پسماند خرمشهر نیست، باید منتظر ماند و دید که در این روزهای بهاری که شهرستان خرمشهر به‌سمت گرمایی طاقت‌فرسا پیش می‌رود آیا مشکل بالا بودن آب‌های سطحی و رطوبت زمین برای آماده‌سازی محل جدید دپوی پسماند حل می‌شود؟

و آیا شهرداری به وعده خود برای دفن پسماندهای کنونی عمل خواهد کرد؟

گزارش از محمدرضا عبادی – تسنیم

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.