کشاورزان مینوشهر در انتظار لایروبی نهرهای انتقال آب

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: کشاورزان مینوشهری از توابع شهرستان خرمشهر، برای لایروبی نهرهای انتقال آب کشاورزی باغات و نخلیلات خود چشم به راه حمایت و اقدام مسئولانند.

انسداد نهرهای انتقال آب کشاورزی کشاورزان و نخلداران مینوشهری، این قشر را با مشکلات فراوانی در تولید و حرفه خود مواجه کرده است.

یکی از اهالی روستای جرف علیا مینوشهر لایروبی نشدن انهار اراضی کشاورزی را عمده ترین مشکل کشاورزان منطقه یادآور شد و گفت:در منطقه جرف علیا، ۳۸ کشاورز که بین نخیلات خود انواع سبزیجات، کاهو، کلم، علوفه دام و حتی گندم کاشته اند،در زمستان به دلیل پایین بودن دبی آب با مشکل تایمن آب کشاورزی مواجهند.

یاسر حسانی دریس افزود: از اروندرود برای آبیاری کشت خود استفاده می کنیم، ولی بالا بودن سطح انهار به دلیل افزایش نیزارها باعث شده است تا گل و لای مانع رسیدن آب کافی به اراضی شود.

وی اضافه کرد: نیزارهای انهار به قدری زیاد شده که کشاورزان با بیل معمولی نمی توانند انهار را لایروبی کنند و نیاز به بیل میکانیکی هستند.

وی گفت: عملیات لایروبی در منطقه شهری مینوشهر که لایروبی آن به عهده شهرداری است،از سوی اداره جهاد کشاورزی انجام می شود ولی در مناطقی که این زمین ها به لایروبی نیاز دارد، اقدامی نشده است.

حسانی با بیان ظرفیت های بخش کشاورزی این منطقه، گفت:در زمین کشاورزی بیش از سه هزار اصله انگور و ۳۰۰ اصله زردآلو کاشته بودم و محصول خوبی نیز از آن برداشت می کردم ولی بخش زیادی از این محصولات در سال جاری به دلیل بالا بودن شوری آب در تابستان از بین رفت.

دریس از اهالی منطقه جرف علیا نیز در این باره گفت: در زمین کشاورزی خود علاوه بر نخیلات، انواع انگور، انار، زردآلو، انجیر، سبزی، کاهو، یونجه کاشته ام، ولی برای آبیاری زمین خود به دلیل لایروبی نشدن انهار با مشکل مواجه هستم.

وی گفت:به سازمان های اجرایی، نظارتی و حاکمیتی فراوانی نیز برای دریافت وام یا تسهیلات کشاورزی مراجعه کرده ام، ولی تاکنون جوابی ننیده ام.

دریس تصریح کرد: با اشاره به گفت: سازمان آب و برق خوزستان با احداث کانال آبرسانی از رودخانه بهمنشیر به جزیره مینو، منطقه جرف علیا را در نقشه خود ندیده بود.

وی اظهار داشت: در صورتی که از کانال آبرسانی به جزیره مینو، انشعابی به سمت منطقه جرف علیا کشیده شود مشکل آبیاری کشاورزی این منطقه رفع می شود.

وی گفت: تولیدات محصول کشاورزی این منطقه قبل از جنگ تحمیلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و به خاور دور صادر می شود و اکنون نز به دلیل حاصلخیزی و استعدادهای بالقوه زمین های آن می تواند در اشتغال مردم این منطقه نقش موثری داشته باشد.

احمد بحرانی از اهالی منطقه ‘جبارالامام’ مینوشهر نیز به ایرنا گفت: بیشتر نهرها به منجلاب و باتلاق و نیزار تبدیل شده و علاوه بر شیوع بیماری های پوستی محلی برای تجمع حیوانات موذی شده است و با وجود پیگیری های متعدد، اقدام مناسبی انجام نشده است.

عبدالکریم مطوری از اهالی روستای ‘احمد عمران’ نیز در این باره گفت: کشاورزی و دامداری شغل اصلی اهالی این منطقه است و درصورت از بین رفتن این دو شغل مردم آسیب های جدی می بینند.

مطوری گفت:در صورت مساعد شدن شرایط آب انهار و رفع مشکل آبیاری باغات، مردم این منطقه از درآمد حاصل از برداشت سبزیجات، علوفه و دامداری برخوردار می شوند که این مهم در رونق اقتصادی منطقه موثر است.

مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر نییز در گفت و گو با انرا در خصوص مشکلات کشاورزان این منطقه، گفت:به منظور لایروبی کردن انهار جزیره مینو و منطقه جرف پیمانکار از منطقه بازدید کرده است.

محمد مطرودی افزود: پس از طی مراحل اجرای مناقصه تا ۱۰ روز آینده عملیات لایروبی ۱۰ کیلومتر از انهار جزیره مینو و جرف آغاز می شود.

وی اضافه کرد: لایروبی انهار جزیره مینو و جرف در دو فاز که در فاز اول ۱۰ کیلومتر با اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیون ریال و فاز دوم ۲۰ کیلومتر که در صورت تامین اعتبار عملیات اجرایی فاز دوم نیز آغاز خواهد شد.

مطرودی با اشاره به طرح آبرسانی اراضی کشاورزی جزیره مینو گفت:عملیات بازگشایی اسناد مناقصه احداث شبکه انهار جزیره مینو از سوی شرکت و سرمایه گذار بخش خصوصی به زودی انجام می شود.

رییس امور آب جنوب خوزستان نیز در خصوص کانال آبرسانی جزیره مینو گفت: طرح احداث کانال آبرسانی به اراضی کشاورزی جزیره مینو از سوی معاونت طرح توسعه منابع آب طی سه سال اخیر اجرا شد که در این رابطه کانال از محل ایستگاه پمپاژه روستای ‘فیاضیه’ (حاشیه رودخانه بهمنشیر آبادان) با ظرفیت پنج متر مکعب آب بر ثانیه به طور کامل تا جزیره مینو انتقال یافت.

فرهنگ پورصدامی افزود: برای ادامه بخش تکمیلی اجرای این طرح قرار بر این شد که موسسه ‘جهاد نصر’تسطیح، لوله گذاری و احداث دریچه انهار را انجام دهد و طبق برنامه زمان بندی شده کار آبرسانی مابقی طرح آغاز شود.

وی گفت: در حال حاضر در این طرح ایستگاه پمپاژ، سیفون ها اجرا شده و روزانه دو متر مکعب آب بر ثانیه در کانال تزریق می شود.

وی با اشاره به آبرسانی به منطقه جرف علیا گفت: اهالی این منطقه برای احداث انشعاب می توانند درخواست خود را به سازمان آب و برق خوزستان یا امور آب جنوب ارائه کنند تا در نقشه طرح دیده شود.

ایرنا/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.