از کلنگ زنی طرح خط آهن شلمچه – بصره تا لایروبی اروند و کارون

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: فرماندار خرمشهر از کلنگ‌زنی پروژه اتصال خط ریلی شلمچه به بصره در دهه فجر با حضور مسئولان کشوری و ادامه عملیات اجرایی لایروبی رودخانه‌های کارون و اروند خبر داد.

ولی‌الله حیاتی صبح امروز در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه، دهه فجر را فرصتی ارزشمند برای تجدید میثاق با شهدا خواند و اظهار داشت: دهه فجر فرصتی مناسب برای بیان خدمات نظام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ برنامه ویژه به این مناسبت در حوزه خرمشهر اجرا می‌شود، افزود: ۱۲ بهمن، رژه خودرویی و حمل تمثال امام خمینی و مقام معظم رهبری را تا محل گلزار شهدا خواهیم داشت و تمام مدیران و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی با شهدا تجدید بیعت می کنند.

فرماندار خرمشهر ادامه داد: برگزاری صبحگاه دانش‌آموزی، برپایی نمایشگاه کتاب، ویزیت رایگان، شب شعر، دیدار با خانواده شهدا، محفل انس با قرآن کریم، اکران جشنواره فیلم مردمی عمار، اهدای خون، برگزاری جشن دهه فجر در مناطق روستایی مرکزی و مینوشهر و افتتاح پروژه‌های عمرانی از جمله برنامه‌هایی است که در خرمشهر در دهه مبارک فجر امسال اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: ختم برنامه‌ها با شرکت پرشور در راه پیمایی ۲۲ بهمن است که امسال مسیر آن از میدان مقاومت تا مسجد جامع خرمشهر خواهد بود و تمهیدات لازم در این ارتباط اتخاذ شده است.

حیاتی دیدار چهره به چهره مردم و مسئولان را از دیگر برنامه‌های دهه فجر این شهر برشمرد و گفت: مسئولان با حضور در مساجد، حسینه‌ها و تکایا در روزهای دهه فجر با مردم ملاقات می‌کنند و فرصتی فراهم می‌شود تا مردم از نزدیک با مسئولان ملاقات و مشکلات را مطرح و راه کاری در این رابطه اندیشیده شود.

* افتتاح  ۴۰ پروژه در دهه فجر در خرمشهر

این مسئول از افتتاح ۴۰ پروژه به مناسبت دهه فجر در این شهرستان خبر داد و گفت: در دهه فجر امسال ۴۰ پروژه با اعتباری معادل ۶۰۰ میلیارد ریال در بخش‌های آب، خاک و خدمات افتتاح خواهد شد و زمینه اشتغال یک‌هزار نفر را فراهم خواهد کرد.

فرماندار خرمشهر برخی پروژه‌های آماده افتتاح و بهره‌برداری در دهه فجر را برشمرد و اضافه کرد: مینی پالایشگاه «رامشیر پلیمر» که توسط بخش خصوصی با توان تولید ۵ هزار تن فرآورده نفتی و با اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال توسط متخصصان ملی احداث شده و یکی از پروژه‌های منحصر به فرد است در دهه فجر در خرمشهر افتتاح خواهد شد.

وی همچنین از افتتاح ۲۸ پروژه در بحث عمرانی در خرمشهر در دهه فجر امسال خبر داد و عنوان کرد: افتتاح طرح گاومیش‌داری ۵۰ رأسی، تولید فرآوردهای لبنی، احداث اسکله ویژه تعمیرات در بندر، ساماندهی تاسیسات زیربنایی و پشتیبانی بندر از جمله مهم‌ترین پروژه‌هایی است که در دهه فجر امسال افتتاح خواهد شد.

*اتصال خط ریلی بندر خرمشهر به شبکه ریلی کشور

فرماندار خرمشهر از اتصال خط ریلی بندر خرمشهر به شبکه ریلی کشور خبر داد و افزود: با اتصال شبکه ریلی خرمشهر به شبکه ریلی کشور، توان انتقال بار تا پایانه بندر خرمشهر فراهم شود و بار پس از آن به وسیله کشتی حمل خواهد شد.

وی در ادامه خبر از کلنگ‌زنی اتصال شبکه ریلی خرمشهر به بصره در دهه فجر امسال داد و گفت: مقدمات اتصال شبکه ریلی شلمچه به بصره انجام شده و کلنگ‌زنی آن در دهه فجر و با حضور مسئولان کشوری صورت می‌گیرد.

*لایروبی رودخانه اروند و کارون

فرماندار خرمشهر اجرایی شدن لایروبی اروند را دیگر پروژه در دست اقدام در این شهر عنوان کرد و گفت: عملیات اجرایی لایروبی اروند در آینده نزدیک آغاز خواهد شد و با انجام این امر کشتی‌های ۱۵ تا ۲۰ تنی قادر به پهلوگیری در بندر خرمشهر خواهند بود.

وی از افزایش اشتغال‌زایی به میزان ۵۰ درصد در پی لایروبی اروند خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر ۴ هزار نفر در بندر خرمشهر مشغول به کار هستند که با لایروبی اروند و فعال شدن شرکت‌های خدماتی این میزان به ۵۰ درصد افزایش و به حدود ۸ هزار نفر خواهد رسید.

حیاتی بر توافقات صورت گرفته میان دو کشور ایران و عراق در این راستا تاکید کرد و ادامه داد: تمهیدات و توافقات لازم در بحث لایروبی اروند انجام شده و در حال نهایی شدن است و در آینده نزدیک مرحله نهایی لایروبی اروند انجام می‌شود.

فرماندار خرمشهر با بیان اینک لایروبی اروند در سه بخش انجام می‌شود، عنوان کرد: یک بخش بحث پاکسازی در ساحل ایران است که جزو اختیارات دولتی است و تاکنون نیز ۲۴ مغروقه شناورسازی شده و اکنون نیز عملیات شناورسازی یکی از بزرگ‌ترین مغروقه‌ها با ۱۶۰ متر عرض و ۱۰ هزار تن وزن در حال انجام است.

وی ادامه داد: مقوله دوم در پاکسازی اروند بحث پاکسازی آبراه یا قسمت میانی اروند است و بخش نهایی نیز که مهم‌ترین بخش است پاکسازی اروند در حوزه عراق را شامل می‌شود.

حیاتی خاطرنشان کرد: پس از انجام بخش نهایی کار که نیاز به انعقاد قرارداد و تفاهمات است می‌توان به عمق ۹ متر رسید که این مرحله نیز در حال نهایی شدن است.

فرماندار خرمشهر به لایروبی کارون به عنوان دیگر بحث مطرح شده در این نشست خبری اشاره کرد و یادآور شد: بخشی از لایروبی کارون انجام شده و بخش عمده کار که از ایستگاه سنتاب تا ساحل‌سازی را شامل می‌شود نیز در دستور کار قرار دارد و پس از عقد قرارداد انجام می‌شود.

حیاتی اقدامات سازمان آب و برق را در راستای لایروبی رودخانه کارون خوب ارزیابی کرد و ادامه داد: این طرح در ابتدا با برخی مشکلات موجود در بحث تملک دارایی مواجه بود اما پس از جلسات مختلف این مشکلات رفع و سازمان آب و برق نیز مصمم به ادامه کار است.

وی بیان داشت: برای لایروبی اروند اعتبارات خوبی از محل سازمان آب و برق تامین می‌شود و ردیف ملی نیز برای آن تعریف شده و در بودجه ۹۴ نیز برای آن بودجه پیشنهاد شده است.

* بهسازی روستاهای خرمشهر

حیاتی بهسازی روستای خرمشهر را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام در دهه فجر امسال دانست و گفت: ۱۸ روستا مرکزی حفار شرقی و غربی عملیات تکمیل آنها که پیشرفت بیش از ۵۰ درصد داشته با اعتبار تخصیص داده شده از سوی منطقه آزاد اروند به صورت صد در صد اجرایی خواهد شد.

فرماندار خرمشهر با اشاره به قرارگرفتن ۱۰ هزار هکتار از اراضی روستایی در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبری، احیای زمین‌های زارعی ۱۸ روستای شلمچه را اقدامی در راستای تحقق این هدف قلمداد کرد و یادآور شد: ۱۸ روستا شلمچه بنا به درخواست مردم برای بازگشت و انجام کشت و زرع صورت گرفته و این کار با امتداد کانال ولی‌عصر (عج) توسط سازمان آب و برق آغاز شده است.

وی با بیان اینکه ۱۸ روستای شلمچه به یک کارگاه تبدیل شده‌اند، اذعان داشت: کانال ولی‌عصر (عج) با طول ۵ متر اجرا شده است و این طرح از پیشرفت بیش از ۸۰ درصد برخوردار است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.