کوره آجر پزی ۸۰ساله ‘جنگیه’ تبدیل به محل گردشگری شد

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس میراث فرهنگی شهرستان کارون گفت : کوره آجر پزی نیمه‎ مدرن منطقه ‘ جنگیه ‘ با قدمتی ۸۰ سال که در زمان خود بزرگترین کوره آجرپزی خاورمیانه محسوب می‎شد، با هماهنگی مالکان این بنا تبدیل به مکان تاریخی ، تفریحی و گردشگری شد .

حسن ناصر چهارشنبه  اظهار داشت : این کوره آجر پزی سال۱۳۱۷ ساخته شده و اواسط دهه ۲۰ هجری شمسی آغاز به کار کرده است، این کارخانه بزرگ در شرق رودخانه کارون در کنار روستای جنگیه و همسایگی روستای ابودبس احداث شده است .
ناصر ادامه داد : این محل در زمان ساخت دارای اسکله تخلیه و بارگیری بوده که رونق این صنعت جدید را در خوزستان مخصوصا اهواز نشان می دهد .
وی از تعطیلی ۶ ساله کوره آجر پزی گفت و افزود : از طریق اسکله این کارخانه به کشورهای خلیج فارس صادرات آجر انجام می شد و مجموعا در دو کارخانه نیمه مدرن و مدرن ‘جیل’ و ‘جنگیه’ ۵۰۰ نفر مشغول به کار بودند .
رئیس میراث فرهنگی شهرستان کارون با اشاره به اینکه این بنا قابلیت ثبت در فهرست آثار ملی را دارد اظهار داشت : با رایزنی با مالکان این بنا ، امکان ثبت این دو ساختمان تاریخی و ارزشمند را که مساحتی بالغ بر ۴۰ هکتار می باشد، فراهم خواهیم کرد .
ناصر با دعوت از مردم جهت بازدید از این مکان تاریخی گفت: این کارخانه به دلیل داشتن دستگاه‎ها و تجهیزات قدیمی آجرپزی و همچنین بنای قدیمی محل مناسبی برای گردشگری می باشد .
به گزارش ایرنا شهرستان کارون در جنوب مرکز استان خوزستان به مرکزیت کوت عبدالله شامل دهستانهای کوت عبدالله، استیشن، خزامی، درویشیه(چمران)، شریعتی‌یک، کوت نواصر، کوی منتظری، گاومیش آباد، گندمکار و هادی‌آباد است./ایرنا

مطالب پیشنهادی