آبگیری سد گتوند سند مرگ تدریجی روستای آبماهیک شده است/ نهاد های کمک رسان ندای مردم آبماهیک را بشنوید

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نماینده روستاییان آبماهیک گفت: بیش از ۳۳ ماه است که روستاییان در سخت ترین شرایط و بدون هیچ گونه امکاناتی در روستاهای آبماهیک زندگی می کنند.

علی یوسفی اظهار کرد: در این مدت تمامی امکانات رفاهی روستاییان مانند آب و برق قطع شده، و مراکز آموزشی و بهداشتی روستاییان نیز به واسطه آبگیری سد گتوند تعطیل شده، و روستاییان مجبور شده اند برای ادامه تحصیل فرزندانشان را به شهرها بفرستند و یا بدون داشتن شغل در حاشیه شهرها ساکن شوند.

وی افزود: روستاییان آبماهیک که یک جا نشین بودند به دلیل آبگیری سد گتوند مجبور شدند بدون دریافت بهای زمین هایشان، روستاها را به مقصد مناطق ییلاقی ترک کنند و حال به دلیل کاهش دمای هوا در این مناطق، به روستاها بازگشته اند.

یوسفی ادامه داد: بیش از ۳۰ خانوار که تعداد آنها به حدود ۲۰۰نفر می رسد به روستاهای گلزاری، پابرافتو، گندم ریز و رگ هلیل بازگشته اند و در شرایطی بسیار اسفباری زندگی می کنند.

وی عنوان کرد: با شروع فصل سرما یکی از مشکلات اصلی روستاییان تامین سوخت است که به دلیل نبود پوشش گیاهی مناسب در منطقه روستاییان حتی قادر به استفاده از گیاهان برای گرم نگه داشتن خانه های خود نیز نیستند.

وی گفت: به دلیل به زیر آب رفتن پل ارتباطی روستا، ساکنان مجبورند از قایق های ساخته شده توسط خودشان (کلک)برای عبور از عرض دریاچه سد استفاده کنند و از این طریق نیاز خود را که از شهر تهیه کرده اند به روستا منتقل می کنند.

وی از مسوولان مربوطه خواست به روستاییان آبماهیک کمک کنند تا به گرفتن حق و حقوق و بهای واقعی زمین هایشان از شرکت آب و نیرو متولی ساخت سد گتوند مشکلاتشان را حل کنند.

فرماندار لالی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با آبگیری سد گتوند، تمامی امکانات در روستای آبماهیک قطع شده و امکان زندگی در روستا برای روستاییان وجود ندارد.

خسرو کیانی ادادمه داد: برخی از روستاییان که در روستا زندگی می کردند به دلیل آبگیری سد گتوند و قطع تمامی امکانات در منطقه به مناطق ییلاقی رفتند و اکنون برخی از این روستاییان به منطقه بازگشته اند.

وی عنوان کرد: به دلیل آبگیری سد، خطرات بسیاری در منطقه وجود دارد که هر لحضه ممکن است اتفاقی ناخوشایند برای روستاییان رخ دهد.

فرماندار لالی بیان کرد: مشکل روستاییان از طریق استانداری خوزستان در حال پیگیری است تا بار دیگر قیمت زمین های روستاییانی که هنوز در منطقه بوده و بهای زمین خود را دریافت نکرده اند، ارزیابی شود.

کیانی افزود:با مبالغی که شرکت آب و نیرو برای زمین های روستاییان در نظر گرفته، روستاییان حتی نمی توانند یک خانه اجاره کنند.

وی بیان کرد: باید از بروز حادثه سد کارون سه جلوگیری کرد، زیرا هر لحظه ممکن است حادثه ای مشابه برای روستاییانی که هنوز در آبماهیک زندگی می کنند اتفاق افتد.

تعداد ۲۲۰ خانوار از روستاییان آبماهیک در پشت سد گتوند هنوز پول خود را از شرکت آب و نیرو متولی ساخت سد گتوند دریافت نکرده اند.

روستاییان در اعتراض به قیمت پایین اعلام شده زمین هایشان در آبماهیک ، از دریافت وجه اجتناب کرده، و برخی آنها به دلیل نداشتن مکان برای زندگی با آغاز فصل سرما به روستاهای خود که هیچ گونه امکانات رفاهی ندارد بازگشته اند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.