آتش سوزی ها در تالاب میانگران عمدی است

عصر جنوب: رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه با اشاره به خاموش شدن آتش سوزی در تالاب میانگران ایذه، گفت: آتش سوزی ها در تالاب میانگران عمدی بوده و از ابتدای پائیز تاکنون، دست کم هشت مورد حریق در این تالاب اتفاق افتاده است.
عباس سلطانی شنبه شب در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در ساعت ۱۵ امروز از وقوع آتش سوزی در تالاب میانگران آگاه شدیم و اطفای حریق در این تالاب تا حدود ساعت ۱۸ به طول انجامید.
وی با بیان اینکه حدود چهار هکتار از تالاب طعمه حریق شد افزود: اداره محیط زیست ایذه امکاناتی برای اطفای حریق ندارد و با وجود درخواست های مکرر، از سوی شهرستان نیز برای خاموش کردن آتش تجهیزاتی در اختیار ما قرار نداده اند به همین دلیل با استفاده از شاخ و برگ درختان، آتش سوزی در تالاب را خاموش می کنیم.
سلطانی تصریح کرد: هر سال در آغاز کشت پائیزه، تعدادی از افراد محلی برای منافع شخصی خود، اراضی تالاب میانگران را تصرف کرده و آتش می زنند تا بتوانند در آن کشاورزی کنند که تا کنون بارها این افراد به مراجع قضایی معرفی شده و پرونده هایی نیز علیه آنها تشکیل شده است.
وی با انتقاد از روند طولانی رسیدگی به پرونده های زیست محیطی در دادگاه اظهارکرد: به طور مثال در آغاز کشت تابستانه از تعدادی از افرادی که تالاب را شخم زده و قصد کشت ‘ماش’ در آن داشتند شکایت کردیم اما این افراد محصول خود را برداشت کرده و فروخته اند در حالی که پرونده قضایی هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گفته وی پارسال ۶ نفر از متخلفان و عاملان آتش سوزی در تالاب میانگران به دادگاه معرفی شده اند که همه آنها تبرئه شده اند.
وی با تاکید بر اینکه حفاظت از منابع طبیعی، عزم و اراده قوی و کمک مسئولان استان و شهرستان را می طلبد، افزود: تالاب میانگران کارکردهای زیادی دارد که می تواند منبع درآمد برای ساکنان محلی و جایگزین کشاورزی باشد که گردشگری و ایجاد سایت های پرنده نگری از آن دسته است.
وی همچنین نسبت به تبعات خشک شدن تالاب میانگران هشدار داد و گفت: در حال حاضر کسی به فکر خشک شدن این تالاب نیست اما خشک شدن این تالاب تبعات زیادی دارد که خشک شدن چاه ها و تبدیل شدن به منبع ریزگرد تنها بخشی از این مشکلات است که در صورت غفلت در آینده گریبان منطقه را خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه، مرداد ماه امسال نیز اعلام کرده بود که ۶ نفر متهم به آتش سوزی، تخریب و تصرف تالاب میانگران شناسایی و مراجع قضایی معرفی شدند.
به گفته وی، تاکنون بیش از ۱۰۰ هکتار از اراضی میانگران تصرف شده است.
تالاب میانگران در فاصله حدود ۲ کیلومتری شهر ایذه قرار دارد. وسعت این تالاب در فصول پرآب سال به ویژه زمستان بیش از سه هزار هکتار می رسد.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.