دفن غیراصولی زباله، شهرداری ایذه را به دادگاه کشاند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس اداره حفاظت محیط زیست ایذه از معرفی شهرداری این شهر به مراجع قضایی به دلیل دفن غیراصولی زباله خبر داد.

عباس سلطانی سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: مدفن زباله ایذه حدود ۱۰ هکتار مساحت دارد که پسماند در آن به صورت غیراصولی تخلیه می شود.
وی افزود: شهرداری ایذه در سال ۸۴ مجوز مدفن پسماند را به صورت مشروط دریافت کرده است.
سلطانی رعایت ضوابط آیین نامه مدیریت پسماند، محصور کردن زمین زباله، کنترل شیرابه، استفاده از ماشین آلات مناسب و ایجاد حداقل ۲۵ درصد فضای سبز را از الزامات شهرداری دانست و تاکید کرد: هیچکدام از این موارد در مدفن پسماند رعایت نشده و تاکنون چندین بار به شهرداری ایذه تذکر داده ایم.
وی گفت: گزارشی از تخلفات شهردار نیز به دادستان ایذه ارائه شده، و در حال پیگیری قضایی این مساله هستیم.
سلطانی با تاکید بر اثرات منفی شیرابه زباله بر روی آب های زیرزمینی، اظهارکرد: هنوز تحقیق یا نمونه برداری از سفره های آب زیرزمینی ایذه صورت نگرفته تا مشخص شود آلوده هستند یا خیر.
وی با بیان اینکه روزانه ۱۰۰ تن زباله در ایذه تولید می شود گفت: خودروهای حمل شهرداری ایذه برای اینکار نامناسب و روباز هستند به همین دلیل زباله در مسیر حمل پراکنده می شود و این مساله باعث اعتراض مردم بویژه در یکی از روستاهای نزدیک مدفن پسماند شده است.
گسترش مناطق شهری، افزایش مصرف مواد دارای پسماند تجزیه ناپذیر باعث شده که چگونگی دفع پسماندها از دغدغه های اساسی در مدیریت محیط زیست شهری باشد.
مطالعات پسماند در خوزستان از اواخر سال ۸۶ در قالب هفت منطقه دزفول، اهواز، آبادان، بندر ماهشهر، دشت آزادگان، مسجدسلیمان و ایذه آغاز شد و هر منطقه در این طرح با دو یا سه شهرستان و مرکزیت یک شهرداری نسبت به انتخاب مشاور اقدام کرد. اجرای طرح مطالعات پسماند با توجه به ریختن زباله توسط شهرداری ها در مکان هایی که برای شهرها مشکلات زیست محیطی ایجاد می کند و همچنین رعایت نکردن فاصله مناسب محل جمع آوری زباله با شهرها ضروری است. زمان لازم برای اتمام مطالعات، تأمین اعتبار و اجرای این طرح تا سال ۹۰ پیش بینی شده بود.
قرار بود با اجرای این طرح، تفکیک زباله از مبدا، انتقال صنعتی و بهداشتی و استفاده از زباله به صورت کود میسر و مساله زیست محیطی بزرگی در خوزستان حل شود اما این مطالعات تاکنون اجرایی نشده و به طور کلی کنار گذاشته شد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.