تالاب خواری در بندون!/ ۲۴ زمین خوار در خوزستان دستگیر شدند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از بازپس گیری ۱۰۰ هکتار از اراضی مناطق حفاظت شده این استان از دست زمین خواران در پارسال خبر داد و گفت: در این زمینه ۲۴ نفر دستگیر و به مراجع قضایی معرفی شده اند.

به گزارش ایرنا احمدرضا لاهیجان زاده سه شنبه در جشنواره گرامیداشت روز جهانی تالاب ها که در تالار قصر شهر ایذه برگزار شد اظهار کرد: امسال نیز پرونده تصرف غیرمجاز حدود ۵۰ هکتار از مناطق حفاظت شده در مراجع قضایی در دست پیگیری که هنوز رای نهایی صادر نشده است.
وی همچنین با اشاره به ارزش های منطقه ‘منگشت’ شهرستان ایذه افزود: پیگیری برای زیر پوشش قرار دادن این منطقه و تبدیل به منطقه ‘شکار ممنوع’ و پس از آن منطقه حفاظت شده در حال انجام است.
لاهیجان زاده درباره نبود اداره حفاظت محیط زیست در شهرستان باغملک نیز اظهار کرد: کارکنان این اداره تعیین شده اما زمین برای ساخت آن هنوز در اختیار ما قرار نگرفته است.
وی در ادامه افزود: با همکاری اداره کل امور شهری استانداری خوزستان قرار است مشکل زمین زباله شهر ایذه حل شود و یک محل مناسب برای دفع زباله این شهر اختصاص یابد.
فرماندار ایذه نیز در این آیین از تعیین محدوده تالاب میانگران خبر داد و گفت: محدوده تالاب میانگران یک هزار و ۲۰۰ هکتار برآورد شده است.
آقاجان علیخانی پوروی افزود: بخش هایی از این تالاب به دلیل کاهش بارندگی خشک شده اما با خاکریزی محدوده تالاب سعی داریم آن را حفاظت کنیم.

* تالاب خواری در بندون
مدیرعامل شبکه سمن های زیست محیطی خوزستان نیز در این نشست، خواستار بازپس گیری اراضی تصرف شده تالاب ‘بندون’ در شهر ایذه شد.
هژیر کیانی گفت: در سال های گذشته بر اثر یک تصمیم غیرکارشناسی اراضی تالاب بندون با وسعت دو هزار هکتار به مسکن و شهرسازی این شهرستان واگذار شده که این اقدام را می توان نمونه ای از تالاب خواری دانست.
وی در ادامه افزود: تالاب میانگران در ایذه به دلیل برداشت های بی رویه از سفره های آب زیرزمینی خشک شده است.
کیانی اضافه کرد: ۳۵ چاه در اطراف این تالاب حفر شده بود که به دلیل مدیریت نادرست اکنون تنها هشت چاه آن آبدار است.
این فعال محیط زیست گفت: با وجود فاصله ۱۰ کیلومتری ایذه از سدهای کارون ۳ و کارون ۴ اما نیاز آب این شهر تامین نمی شود و معادل چندین برابر نیاز آبی این شهر از دریاچه این سدها در حال تبخیر است.
کیانی همچنین نسبت به آتش سوزی های عمدی و شکار غیرمجاز در تالاب میانگران هشدار داد و مدعی شد: این آتش سوزی ها توسط زمین خواران و با هدف تصرف اراضی در تالاب، به دلیل کمبود ماموران محیط زیست اتفاق می افتد.
۱۳ بهمن (دوم فوریه) به نام ‘روز جهانی تالاب ها’ نامگذاری شده است. در این روز در سال ۱۳۴۹ ‘معاهده بین المللی رامسر’ در شهر رامسر برای نخستین بار منعقد شد. کشورهای عضو این کنوانسیون خود را ملزم به تعیین و حفظ تالاب های با اهمیت بین المللی و تشویق به استفاده خردمندانه از آنها می کنند. اکنون بیش از ۱۶۰ کشور عضو این کنوانسیون هستند.
امسال برای نخستین بار آیین استانی روز جهانی تالاب ها در ایذه برگزار می شود. این آیین با هدف معرفی تالاب میانگران و جلب حمایت برای حفاظت از این تالاب در این شهر برگزار شده است.
تالاب میانگران در فاصله یک و نیم کیلومتری شهر ایذه، به طور میانگین دو هزار و ۵۰۰ هکتار وسعت دارد که در فصول پرآب سال بویژه زمستان وسعت آن به بیش از سه هزار هکتار و در سال های کم باران وسعت آن به کمتر از دو هزار و ۵۰۰ هکتار نیز می رسد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.