بازدید سفیر ۱۳ کشور جهان از آثار باستانی ایذه

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سفیران ۱۳ کشور جهان از آثار و جاذبه‌های شهرستان ایذه دیدن کردند.

شامگاه جمعه، سفیر بیش از ۱۳ کشور جهان با حضور در این شهرستان از آثار و جاذبه‌های گردشگری آن دیدن کردند.

این افراد با حضور در منطقه باستانی کول‌فرح و سد و نیروگاه کارون ۳ از نزدیک داشته‌های شهرستان ایذه را مورد بازدید قرار دادند.

معاون مدیرکل در امور بین الملل وزارت نیرو در حاشیه این مراسم در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در ایذه اظهار کرد: وزارت نیرو از حدود هفت سال پیش برنامه بازدید را برای سفیران کشورهای خارجی مقیم تهران، برای آشنا کردن این کشورها با توانمندی‌های فنی و مهندسی صنعت آب و برق تنظیم کرده است.

عدنان هارونی افزود: آنچه که امروز مشاهده می‌کنیم روز دوم چهارمین برنامه وزارت نیرو است و پیش از این سه برنامه دیگر اجرا شده که از جمله آنها می‌توان به برنامه بازدید از سدهای کارون ۳ و ۴ اشاره کرد.

وی، هدف از برگزاری این برنامه را آشنا شدن سفیران کشورهای مختلف خارجی با توانمندی‌های مهندسی کشور و ایجاد فضاهای مناسب برای کسب و کار شرکت‌های ایرانی در خارج از کشور دانست.

هارونی در ادامه خاطرنشان کرد: در این برنامه ۱۳ نفر از سفرای خارجی و دو نفر از دیپلمات‌ها شرکت کردند که سفیر آلمان، گرجستان، افغانستان، سودان و… از جمله افراد شرکت کننده در این بازدید بوده و جزو کشورهای مهم برای حوزه فعالیت شرکت‌های ایرانی به‌حساب می‌آیند.

معاون مدیرکل در امور بین الملل وزارت نیرو اضافه کرد: خوشبختانه شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، شرکتی توانمندی بوده که کارهای فنی و مهندسی خوبی را در داخل کشور اجرا کرده است.

هارونی اضافه کرد: در بازدیدهایی که از سدهای بزرگ و مهم کارون ۳ و ۴ توسط سفیران انجام گرفت، موجبات شیفتگی و رضایت این سفیران را فراهم شده است.

وی در مورد تاثیر این بازدیدها در توسعه روابط دو جانبه گفت: یکی از اهداف تنظیم کردن این برنامه‌ها، توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی است و سفیرانی که در تهران فعالیت می‌کنند بالاترین نماینده کشور خود در ایران هستند.

هارونی افزود: شرکت‌های ایرانی نیز برای اینکه بتوانند در کشورها حضور پیدا کنند نیازمند حمایت‌های دیپلماتیک هستند و مطمئنا تاثیر‌گذاری مثبت بر روی سفرای خارجی می‌تواند در جهت‌دهی کشورهایشان نقش داشته باشد.

معاون مدیرکل در امور بین الملل وزارت نیرو ادامه داد: برنامه‌هایی که ما ترتیب می‌دهیم صرفا از جهت صنعت آب و برق انجام نمی‌شود بلکه حضور این تعداد دیپلمات‌های عالی‌رتبه در منطقه (در دو استان خوزستان و چهارمحال و بختیاری) می‌تواند تبعات و بازتاب‌های دیگری نیز در کنار صدور خدمات فنی و مهندسی داشته باشد.

وی تصریح کرد: این سفیران در حال بازدید از یک سایت مهم تاریخی هستند و قبل از رسیدن به این منطقه بسیار علاقه‌مند به شنیدن در مورد آثار و جاذبه‌های گردشگری بودند.

هارونی در پایان عنوان کرد: این سفیران از وجود جاذبه‌های توریستی مناسب برای سرمایه‌گذاری توریستی سوال و صحبت می‌کردند و این نشان می‌دهد که در بازگشت به کشور خود می‌توانند سرمایه‌گذار جذب و ترغیب کنند.

منطقه باستانی کولفرح واقع در هفت کیلومتری شمال شهر ایذه است که وجود نقش برجسته‌های فراوان چند‌ هزار ساله آن را به یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های باستانی کشور تبدیل کرده است.

در بازدید این سفیران، سفیر آلمان از عدم مراقبت فیزیکی این آثار کهن ابراز تاسف کرد.

فارس/

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.