“میانگران” و “بندان” ایذه هم رو به نابودی هستند!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: فرماندار ایذه از تبدیل برخی اراضی تالاب میانگران به زمین کشاورزی خبر داد و گفت: برخی افراد سودجو و یا کشاورزان منطقه زمین های محدوده تالاب را تصاحب و به زمین کشاورزی تبدیل کرده اند.

جهانبخش قلاوند گفت: با خشک شدن قسمتی از ارضی این تالاب به دلیل کاهش آورد و بارندگی، افراد سودجو با کشت برخی محصولات، این زمین ها را تصاحب کرده اند.

وی عنوان کرد: این مساله از سوی مسوولان قضایی شهرستان ایذه در حال بررسی است، و با وجود اینکه محدوده این تالاب از زمین های کشاورزی مشخص شده، متجاوزان همچنان در حال تصاحب این زمین ها هستند.

فرماندار ایذه ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات این تالاب آتش زدن زمین های کشاورزی پس از برداشت محصول در منطقه است که در برخی از موارد به این تالاب نیز سرایت کرده و حیات تالاب را با خطر روبه رو می کند.

قلاوند با اشاره به ورود فاضلاب شهر ایذه به تالاب میانگران افزود: این شهر فاقد سامانه صنعتی دفع فاضلاب است و به این دلیل تمامی فاضلاب این شهر از طریق جوی های سرباز وارد تالاب میانگران می شود.

وی ادامه داد: بیش از دو سال است که ساخت تصفیه خانه فاضلاب ایذه آغاز شده اما به دلیل کمبود اعتبار،تنها ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

فرماندار ایذه اظهار داشت: برای حفاظت از تالاب میانگران و حفظ حریم این تالاب کارگروهی با همکاری اداره کل محیط زیست و دانشگاه پیام نور ایذه تشکیل شده تا پایگاهی تحقیقاتی در این تالاب احداث شود.

وی در خصوص وضعیت تالاب بندون در شهرستان ایذه نیز اظهارکرد: این تالاب نیز به دلیل ورود فاضلاب شهری وضعیت مناسبی ندارد.

وی افزود: اراضی این تالاب نیز در حال تبدیل شدن به زمین های کشاورزی است و در خصوص مشکلات این تالاب نیز پرونده هایی تشکیل شده است.

تالاب میانگران یکی از تالاب های مطرح کشور با مساحت دو هزار و ۴۰۰ هکتار در شمال غربی خوزستان در شهرستان ایذه قرار دارد.

منبع تغذیه تالاب نزولات جوی و آب های ناشی از آب شدن برف های ارتفاعات منطقه است.

تالاب بندان نیز در شمال شرق ایذه قرار دارد که آب مورد نیاز این تالاب نیز با توجه به اکوسیستم منطقه از بارش ها و روان آب ها تامین می شود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.