مقاومت به آنتی‌بیوتیک، تهدیدی جدی برای دنیا

عصر جنوب: با گسترش بی‌رویه مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، مقاومت به آن‌ها به‌شدت در حال افزایش است. هم‌اکنون گونه‌های مختلف باکتریایی می‌توانند در حضور آنتی‌بیوتیک‌ها به رشد خود ادامه داده و در روند درمان بیماران اختلال ایجاد کنند.

شیگلا یکی از نمونه‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک پنی‌سیلین است. حتی گونه به دست آمده از سربازان مبتلا به این بیماری در جنگ جهانی اول نیز دارای مقاومت به پنی‌سیلین بوده است.

اسهال خونی یکی از بدترین اپیدمی‌هایی بود که در جنگ جهانی اول سبب مرگ سربازان بسیاری شد. در این‌میان با توجه به نمونه‌های به‌جامانده از موارد ابتلا به این بیماری، محققان دریافتند که این بیماران به دلیل ابتلا به سویه‌ای از باکتری شیگلا دیسنتری به مرگ دچار شدند.

بیکر، عضو تیم موسسه تحقیقاتی سنگر کمبریج، می‌گوید: زمانی‌که این باکتری در کنار مخمر تولیدکننده آنتی‌بیوتیک مانند پنی‌سیلین رشد می‌کند، برخی از باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک زنده می‌مانند، که این امر منجر به تولید آنتی‌بیوتیکی قوی‌تر در مخمر می‌شود که بار دیگر نیز باکتری خودش را با شرایط وفق داده و زنده می‌ماند. این چرخه دوباره تکرار می‌شود و سبب به وجود آمدن باکتری‌های مقاوم‌تری می‌شود که در  طبیعت گسترش زیادی می‌یابند.

این محقق معتقد است: باکتری مولد اسهال خونی نیز در گذر زمان کاملا به پنی‌سیلین مقاومت پیدا کرده است. با توجه به این‌که توالی ژنومی تمامی گونه‌های این باکتری شناخته شده‌است، بیش از ۹۸ درصد این باکتری‌ها باهم تشابه ژنتیکی دارند. این باکتری ها در گذشته تنها به آنتی‌بیوتیک‌هایی مانند پنی‌سیلین مقاومت نشان می‌دادند، در حالی که اخیرا برخی از گونه‌های این باکتری جهش‌یافته و به آنتی‌بیوتیک‌های پیشرفته‌ای مانند سولفانامیدها، تتراسیکلین و بتالاکتامازها نیز مقاومت نشان می‌دهند که این مسئله تهدیدی جدی برای بیماران به شمار می‌رود.

محققان تاکید دارند تکامل موجودات و از جمله میکروب‌ها بسیار هدف‌مند عمل می‌کند و میکروارگانیسم‌ها کاملا وابسته به فشارهایی که از بیرون به آن وارد می‌شود، می‌توانند خود را از مرگ نجات دهد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.