واکنش اوباما به پیروزی جمهوری‌خواهان در کنگره

عصر جنوب: رئیس جمهور آمریکا در مورد تسلط جمهوریخواهان در کنگره و تأثیر آن بر مذاکرات اتمی با ایران گفت: “اگر بتوانیم با ایران به توافقی خوب برسیم که بتواند جهان را متقاعد کند که ایران توانایی تولید سلاح اتمی را نخواهد داشت، آنوقت با کنگره وارد مذاکره شده ومتقاعد می‌کنیم.

به گزارش خبرگزاری‌ رویترز، باراک اوما بار دیگر تاکید کرد که عدم توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ایش بهتر از یک توافق بد است و مذاکرات سه تا چهار هفته آینده کلیدی خواهد بود. باراک اوباما که در یک نشست خبری در کاخ سفید سخن می‌گفت با اشاره به مذاکرات اتمی قدرت‌های جهانی با ایران گفت که هنوز مشخص نیست غرب بتواند با ایران به توافق دست یابد، اما آمریکا طرحی را به ایران پیشنهاد داده که بتواند نیاز خود به انرژی را برطرف کند.

به گفته او، در سه چهار هفته آینده مشخص خواهد شد که آیا به دنبال توافق هست یا نه، و هر چه به سمت ضرب‌الاجل می‌رویم، مذاکرات کلیدی خواهد بود. اوباما تاکید کرد که تهران به خاطر تحریم‌ها برای نخستین بار به صورت جدی و سازنده در حال مذاکره است. رییس جمهور آمریکا افزود عدم اعتماد میان ایران و آمریکا مدتهاست بر روابط دو کشور سایه انداخته است. ایران و اعضای گروه ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان تا روز سوم آذر مهلت دارند که به توافق جامع اتمی دست یابند. این در حالی است که وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه تاکید کرد که واشینگتن به تمدید مذاکرات فکر نمی‌کند و در صدد پایان دادن به مسئله در مهلت مقرر است.

در همین حال انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا نیز با پیروزی جمهوری‌خواهان همراه شده است که اوباما در واکنش به این اتفاق خطاب به رای‌دهندگان آمریکایی گفت که صدای آنها را شنیده است. اوباما تاکید کرد که مشتاق است نظرات جمهوریخواهان درباره اداره کشور را بشنود. به گفته او، هر دو حزب باید به رفع دغدغه‌های رای‌دهندگان بپردازند، اما در عین حال این رییس جمهور است که مسئولیت اصلی را در ساماندهی امور بر عهده دارد.

وی سپس تعهد داد که در دو سال پایانی ریاست جمهوری خود برای پیشرفت امور کشور سخت تلاش خواهد کرد. جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در روز سه‌شنبه مقابل دمکراتها به پیروزی رسیدند. ایالت‌های آرکانزاس، داکوتای جنوبی، ویرجینیای غربی، مونتانا، کلرادو و جورجیا، از جمله ایالت‌های اصلی بودند که جمهوریخواهان بر رقبای دموکرات در آنها پیروز شدند.

باراک اوباما با اعلام تبریک به حزب رقیب گفت که آنها بدون تردید شب خوبی داشتند و به‌خاطر مبارزه خوبی که انجام دادند، شایسته تحسین هستند. وی همچنین افزود که گمان می‌کند می‌تواند روابط سازنده‌ای با میچ مک‌کانل، رهبر جدید جمهوری‌خواه سنا داشته باشد. رییس جمهوری آمریکا پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای از رهبران دو حزب دمکرات و جمهوریخواه دعوت کرده بود که با هم دیداری داشته باشند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.