کره شمالی زیر دریایی اتمی به آب انداخت

عصر جنوب: کره شمالی با اصلاح یک زیردریایی قدیمی روسی با قابلیت حمل موشک بالستیک و به آب انداختن آن زنگ خطر را برای ژاپن، کره جنوبی و نیروهای آمریکایی در منطقه به صدا درآورد.
خبرگزاری یونهاپ در خبری اعلام کرد کره شمالی یک زیردریایی جدید با قابلیت حمل موشک بالستیک را به ماموریتی دریایی اعزام کرده و بدین‌ترتیب یک گام دیگر به سوی تولید سلاح هسته‌ای نزدیکتر شد.

منابع حاضر در دولت کره جنوبی اعلام کردند که کره شمالی یک زیردریایی کلاس گلف مربوط به دوره شوروی را خریداری و اقدام به اصلاح آن کرده است. زیردریایی‌هایی از این نوع به پروژه ۶۲۹ نیز مشهور هستند. آنها دارای یک موتور هیبرید دیزل الکتریکی است و قادر به حمل موشکهای بالستیک و اسکاد است. این نوع زیردریایی از ۱۹۵۸ تا ۱۹۹۰ در اختیار سرویس شوروی بود و پس از آن از ناوگان دریایی خارج شد.

این زیردریایی‌ها هرچند از تکنولوژی‌های بسیار قدیمی بهره می‌برند اما تهدیدی بسیاری جدی برای کره جنوبی، ژاپن و نیروهای آمریکایی در منطقه به شمار می‌روند. گفته می‌شود که در سال ۱۹۹۳ بسیاری از نهادهای خارجی نسبت به خرید چندین زیردریایی کلاس گلف از روسیه اقدام کردند.

این زیردریایی با ۶۷ متر طول قابلیت حمل موشک‌های تک مرحله‌ای با سوخت مایع با کلاهک ۱۱۸۰ کیلوگرمی و برد ۱۴۲۰ کیلومتری را دارد. این درحالی است که کوتاهترین فاصله میان موقعیت این زیردریایی (منطقه سینپو در کره شمالی) و ژاپن ۶۵۰ کیلومتر است.

ادعاهایی مبنی بر اصلاح این زیردریایی توسط کره شمالی مطرح شده است. هرچند کره جنوبی مدعی است که پیونگ‌یانگ فن‌آوری تولید زیردریایی با قابلیت شلیک موشک بالستیک را ندارد اما اخیرا پیشرفت‌هایی در این حوزه کسب کرده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.