۲۵۰ روستای سیل زده راه ارتباطی ندارند/وضعیت بهداشتی مناطق سیل زده تحت کنترل است

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: به گزارش سفیر افلاک  پنج روز از سیل در استان لرستان می گذرد و از همان ابتدا کار امداد و کمک رسانی توسط نیروهای بسیج، سپاهف ارتش،هلال احمر و سایر نیروها آغاز و همچنان ادامه دارد.

شدت خسارتها و خرابی های سیل به حدی است که تسریع در روند امداد و کمک رسانی و پاسکیازی معابر و خیابانها باید افزایش یابد.

اما مرادپور معاون عمرانی استاندار با اشاره به آخذین وضعیت روستاهای سیل زده لرستان گفت: ۲۵۰  روستا راه ارتباطی ندارند و راهداری‌های ۱۵ استان برای کمک به لرستان آمده‌اند.

وی اضافه کرد:  باید به فکر ایجاد یک راه‌ جایگزین بجای راه فعلی خرم‌آباد پلدختر باشیم در حالی که در کل استان توزیع امکانات و ماشین‌آلات داشتیم اما بیشتر ماشین‌آلات به پلدختر امده که از دیروز برخی از امکانات راهی چگنی شده است .

به گفته وی بعد از پلدختر و معمولان ، چگنی بیشترین آسیب را دیده است به طوری که راه ارتباطی نورآباد به کوهدشت قطع است که در تلاش برای حل این مشکل هستیم.

مرادپور تصریح کرد: آب پلدختر از دیشب وصل شده و در حال آبگیری مخازن هستیم ، اما از مردم شریف پلدختر انتظار داریم که از مصرف بی‌رویه آب‌شرب بویژه برای کارهای غیرضرور خودداری کنند چرا که وضعیت آب در پلدختر در حالت پایداری نیست و هرلحظه امکان قطع شدن ان هست.

کوروش ساکی رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان وضعیت بهداشتی مناطق سیل زده را تحت کنترل اعلام کرد و افزود: مردم نگران نباشند چرا که کارشناسان بهداشت محیط و مبارزه با بیماری ها از زمان شروع بحران در مناطق سیل زده حاضر شده و اوضاع را در کنترل دارند.

وی اضافه کرد:  تاکنون موردی از بروز بیماری واگیر در این مناطق مشاهده نشده است و کارشناسان بهداشت محیط دانشگاه بر سلامت آب شرب مناطق سیل زده نظارت کامل دارند.

همچنین معاون سازمان بیمه سلامت گفت: بیماران مناطق سیل‌زده رایگان درمان می‌شوند و اروها به ویژه داروهای بیماران خاص نیز از طریق پشت نویسی نسخه بیماران برای سیلزدگان قابل دریافت است.

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان گفت: تاکنون ۳۳۱ گروه به ظرفیت ۵۶۰۰ نفر به لرستان اعزام شده و نیازی به نیروی جدید نیست.

سرهنگ پاسدار علی بیرانوند مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان،‌ افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های قبلی خوشبختانه تلفات انسانی سیل اخیر به شدت کاهش یافته و عمده خسارت‌ها متوجه خانه‌های مردم در مسیر رودخانه‌ها بود که با پر شدن رودخانه از لجن و گل و لای و طغغیان رودخانه، خانه‌های آنها دچار خسارت شده است.

سرهنگ پاسدار علی بیرانوند مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان،‌ افزود: با توجه به اطلاع‌رسانی‌های قبلی خوشبختانه تلفات انسانی سیل اخیر به شدت کاهش یافته و عمده خسارت‌ها متوجه خانه‌های مردم در مسیر رودخانه‌ها بود که با پر شدن رودخانه از لجن و گل و لای و طغغیان رودخانه، خانه‌های آنها دچار خسارت شده است.

وی افزود:‌ تاکنون ۳۳۱ گروه جهادی به ظرفیت ۵۶۰۰ نفر به مناطق سیل زده لرستان اعزام شدند و روز گذشته ۴۶ گروه جهادی به ظرفیت ۷۵۰ نفر به مناطق سیل زده لرستان اعزام شدند.

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان گفت:‌ در حال حاضر گروه‌های جهادی کار پاکسازی معابر و ترمیم سیل‌بندها را انجام می‌دهد که آب بیشتری وارد خانه‌های مردم نشود، همچنین پل‌های کوچک برای دسترسی و عبور و مرور مردم نصب می‌شوند.

بیرانوند با بیان اینکه به اندازه کافی نفرات کمکی در قالب گروه‌های جهادی به لرستان آمدند، گفت:‌در حال حاضر نیاز به نیروی انسانی نیست و چند سپاه از استان‌های مختلف شامل استان اصفهان، تهران، کردستان، کرمانشاه و استان فارس و نیز قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اعزام شده و مشغول خدمت‌رسانی هستند. بنابراین نیاز به نیروی جدید نیست و فقط کمک‌های ضروری مورد نیاز مردم لازم است.

وی در مورد اینکه آیا مسیر زمینی به منطقه سیل زده پلدختر و شهر معمولان ایجاد شده است،‌گفت: مسیر زمینی جاده پلدختر در همان ساعات اولیه پس از سیل با تلاش نیروهای سپاه بازسازی شده و از طریق جاده خوزستان پل زال و آزاد راه خرم‌آباد پل زال از طریق زمینی ایجاد شد که ارتباط زمینی با شهر معمولان و پلدختر ایجاد شد.

همچنین از سمت خرم‌آباد از طریق یک جاده فرعی به پلدختر مسیر زمینی ایجاد شد.   مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان در مورد مهمترین اقلام مورد نیاز مردم سیل زده گفت: اقلام خوراکی وسایل گرمایشی، پتو، زیرانداز، لباس، آب معدنی، چادر اسکان، مورد نیاز است که برای اسکان سیل زدگان به کار گرفته می‌شود.همچنین ماشین‌آلات مهندسی سبک مانند لودر و بیل مکانیکی مورد نیاز است.   بیرانوند در مورد وسایل گرمایی گفت: با توجه به اینکه گل و لای رودخانه‌ها وارد خانه مردم شده و اکثر وسایل گرمایشی آنها زیر گل و لای مانده است بنابراین وسایل ضروری ایجاد گرما مورد نیاز است.

وی در مورد اینکه آیا مدیریتی در توزیع اقلام کمکی مردم به سیل زدگان انجام می‌شود، گفت: هر جا اقلام کمکی رسیده از طریق هماهنگی و با مدیریت تحویل افراد و اقعا نیازمند می‌شود و با هماهنگی ستاد بحران استان وسایل و کمک‌های مردم بین سیل زدگان توزیع می‌شود.

مسئول بسیج سازندگی سپاه حضرت ابوالفضل لرستان افزود: البته برخی بی‌نظمی‌ها وجود داشته باشد به ویژه در ساعات اولیه بحران سیل که این یک امر طبیعی است، اما اگر در حال حاضر اقلام کمکی مردم برسد، بر اساس آمارها و طبق هماهنگی ستاد بحران استان اقلام مورد نیاز بین مردم مناطق سیل زده توزیع می‌شود و در حال حاضر بی‌نظمی در توزیع اقلام وجود ندارد.

بیرانوند در مورد کمک به دام‌های عشایر و دامداران گفت: چون لرستان در مسیر کوچ دامداران از استان‌های همدان و سایر استان‌ها قرار دارد از قبل به دامداران اطلاع‌رسانی شده و دام‌های آنها از مسیر خطر دور نگه داشته شده و در برخی جاها نیز در سوله‌های خالی امن جای داده می‌شوند.

مطالب پیشنهادی