۱۸ استان درگیر موضوع بیابان و گردوغبار / میزان اقلیم خشک در ایران سه‌برابر نرم جهانی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان گفت: متوسط اقلیم خشک جهانی ۶/۱۹ درصد است که این آمار نشان می‌دهد میزان اقلیم خشک در کشور ما سه‌برابر نرم جهانی است.

به گزارش فارس، شهریار بذرکار پیش از ظهر امروز، در نشست خبری با اصحاب رسانه که به‌مناسبت هفته منابع طبیعی در محل سالن اجتماعات اداره منابع طبیعی برگزار شد، اظهار کرد: اجرای طرح‌های ملی و استانی مقابله با بیابان‌زدایی و تثبیت شن‌های روان نیاز به مدیریت قدرتمند و طرح‌های مطالعاتی طولانی مدت دارد تا بتوان به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد.

وی با بیان اینکه پنج‌میلیون هکتار شامل: جنگل و بیابان، در مناطق مختلف با مدیریت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان داریم، تصریح کرد: این طرح در بخش مراتع ۲میلیون و ۴۸۸هزار هکتار، در بخش فضای سبز ۲۷۰هزار هکتار و دربخش جنگل۲۲۰هکتار احداث شده است.

این مسئول گفت: امسال حدود ۱۷۰پروژه با اعتبار ۳۴میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی در قالب طرح‌های استانی و ملی در بخش‌های مختلف همچون جنگل‌ها و مراتع انجام شد.

بذرکار با اشاره به کاهش اعتبارات استانی نسبت به سال‌های گذشته اظهار کرد: در بخش ملی ۱۳۰درصد و در بخش استانی ۵۰درصد کاهش تخصیص اعتبار داشتیم که از مجموع اعتبارات استانی و ملی ۹/۱۸ درصد افزایش داشتیم که بخشی از این اعتبارت به منظور بیابان‌زدایی یک میلیون و ۲۷۰هزار هکتار تخصیص داده شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با بیان اینکه ۶۱درصد از اقلیم ما در مناطق خشک و فرا خشک قرار گرفته است خاطر نشان کرد: متوسط اقلیم خشک جهانی ۶/۱۹ درصد است که این آمار نشان می‌دهد میزان اقلیم خشک در کشور ما سه‌برابر نرم جهانی است.

این مقام مسئول با اشاره به واقعیت زیست محیطی کشور گفت: اکنون ۳۲میلیون هکتار بیابان داریم که از نظر اکوسیستمی در واقع ۴۳میلیون هکتار است.

وی افزود: سرانه بیابان در ایران نیم هکتار است در حالی که در دنیا چیزی حدود دو دهم درصد است.

به گفته شهریار بذرکار در حال حاضر ۱۸ استان درگیر موضوع بیابان و مسائل گرد و غبار هستند که به دنبال آن تمام مسائل اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی آن‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

وی تاکید کرد: زمانی که عرصه‌های بیابانی مطرح می‌شود یعنی توانایی بیولوژیک بیابان کم شده و مهار آن با توجه به چالش‌های متعددی مثل خشک‌سالی و بارش‌های کم که ایجاد می‌کند نیاز به مدیریت و برنامه‌ریزی‌های خاص و پایدار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به کاهش ۱۰میلیمتری بارندگی از ۲۵۰ میلیم‌تر در کل کشور عنوان کرد: ۳۰میلیارد از آب‌هایی که می‌شود از آن‌ها استفاده کرد، کاهش یافته است.

بذرکار با بیان اینکه ساختار سنتی مدیریت منابع طبیعی که راهنمایی می‌کرد کجا و چه زمانی و به چه مقدار از منابع طبیعی استفاده کنیم از بین رفته است، تاکید کرد: اگر نتوانیم نظام سنتی را بازتولید کنیم و یا نظام جدیدی را جایگزین نظام سنتی بکنیم به تدریج شاهد از بین رفتن طبیعت خواهیم بود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با ابراز تاسف از برخی شیوه‌های مدیریتی در کشور و استان بیان کرد: برخی صنایع را جایی که آب وجود ندارد و کویری است احداث کردند و یک ساختار قوام یافته را به هم ریختند.

وی ادامه داد: اگر آمایش سرزمین وجود داشت اجازه نمی‌داد فعالیتی را در عرصه‌ای که پتانسیل‌های لازم را ندارد احداث کنند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان با اشاره به تشخیص کانون ریزگرد‌ها از زمان دولت قبلی اظهار کرد: ۴۰۰هزار هکتار کانون ریزگرد‌ها در بخش‌های مختلف مشخص و دارای نقشه شدند.

این مسئول ادامه داد: فقط ۱۰درصد از دلایل به‌وجود آمدن ریزگرد‌ها در بخش‌های مختلف همچون تالاب‌ها، رود‌هایی که خشک یا کم آب شدند همچنین کشاورزی و بیابان‌ها مشخص شده است.

بذرکار تصریح کرد: در ۱۱منطقه و ۶ شهرستان که از عرصه‌های گرد و غبار برخوردارند آبیاری را به منظور کاهش ریزگرد‌ها شروع کردیم.

وی اضافه کرد: اعتبار اختصاص شده به کاهش ریزگرد‌ها را ملزم بودیم فقط در کانون‌های ریزگرد‌ها استفاده کنیم.

بذرکار گفت: دو منطقه از ۴هزار هکتار کانون ریزگر‌دها مالچ‌پاشی و نهال‌کاری شد که اعتبارات آنها را نفت تامین کرد.

وی در پایان با بیان اینکه کار بیولوژیکی کردن ۸هزار هکتار از کانون‌های گرد و غبار توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری انجام شد تاکید کرد: عملیاتی کردن این سطح بیولوژیکی با این شرایط سخت سابقه ندارد.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.