خروج از مرز مهران امکان پذیر نیست/ صدور روادید تا روز پنجشنبه در شهرهای بستان و سوسنگرد/ عراق حق بازداشت افراد فاقد گذرنامه را دارد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: فرمانده قرارگاه عملیاتی ظفر گفت: با توجه به حجم زیاد زائران هنگام بازگشت از عتبات عالیات، عملا خروج زائران از مرز مهران امکان پذیر نیست.

به گزارش مهر سردار حسن کرمی با بیان اینکه طی روزهای آینده با حجم زیاد زائران در بازگشت به کشور مواجه خواهیم بود، بیان داشت: از این رو، خروج زائران از پایانه مرزی مهران امکان پذیر نخواهد بود.

وی با اشاره به اجرای محدودیت های ترافیکی در محورهای مواصلاتی استان های همدان، کرمانشاه و ایلام گفت: با بکارگیری نیروهای پشتیبانی قرارگاه ظفر در محورهای مواصلاتی منتهی به شهر ایلام، ضریب امنیتی و انضباطی ترافیکی را کنترل می کنیم و از تردد وسایل نقلیه شخصی به غیر از خودروهای امدادی و خدمات رسان جلوگیری می شود.

فرمانده قرارگاه ظفر با اشاره به زیرساخت های مناسب و حجم کم زائران در مرزهای چزابه و شلمچه تصریح کرد: از زائران تقاضا داریم با توجه به حجم و ازدحام جمعیت در مرز مهران، مرزهای چزابه و شلمچه را برای خروج از کشور انتخاب کنند چرا که زیرساخت ها و امکانات به وجود آمده در مرزهای خروجی استان خوزستان در حد مطلوبی است و از تراکم زائران کمتری نسبت به مهران برخوردار است.

سردار کرمی از آمادگی قرارگاه عملیاتی ظفر ناجا در خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی (ع) هنگام بازگشت خبر داد و افزود: با بکارگیری همه توان خود و کمک و یاری دیگر نهادهای خدمات رسان، اقدامات و خدمات خوبی را برای ایجاد تسهیلات امنیتی ترافیکی در بازگشت زائران از خاک عراق پیش بینی کرده ایم که امیدواریم زائران نیز در این امر با خادمین خود نهایت همکاری را داشته باشند.

 

فرماندار دشت آزادگان گفت: صدور روادید برای زائران اربعین حسینی تا روز پنجشنبه ۱۲آذر در شهرهای بستان و سوسنگرد ادامه می یابد.

جاسم مجیدی پور در پایانه مرزی چذابه گفت: همه کسانی که به هر دلیلی تاکنون نتوانسته اند برای کربلای معلا روادید بگیرند می توانند به دفاتر فرعی کنسولگری عراق در این دو شهر مرزی مراجعه کنند تا فوری برای آنان روادید صادر شود.
وی همچنان هزینه روادید انفرادی را ۴۰دلار و ویزای گروهی را ۳۰ دلار بیان کرد و گفت: تاکنون به احدی اجازه خروج بدون ویزا برای سفر به کربلا داده نشده است.
مجیدی پور به کسانی که بیرون از پایانه مرزی چذابه منتظر خروج از کشور بدون ویزا هستند توصیه کرد در فرصت باقیمانده برای صدور روادید اقدام کنند.
نماینده عالی دولت در شهرستان دشت آزادگان بار دیگر تاکید کرد به هیچ وجه اجازه خروج از کشور بدون انجام تشریفات قانونی داده نخواهد شد.
در شب و روز گذشته شماری از مشتاقان زیارت امام حسین (ع) که بیرون از پایانه مرزی چذابه تجمع کرده بودند در چند نوبت قصد داشتند بدون ویزا به عراق بروند که با ممانعت نیروهای انتظامی ومرزبانی به بیرون از پایانه هدایت شدند.
این افراد به صورت گروهی همچنان منتظر اعلام خروج بدون ویزا از سوی مسئولان انتظامی هستند ولی هر ساعت از تعداد آنان کاسته می شود و برای دریافت ویزا به شهرهای بستان و سوسنگرد مراجعه می کنند.
مرز چذابه یکی از دو کانون اصلی تردد زائران اربعین حسینی در خوزستان است.
تاکنون حدود ۳۳۰هزار زائر اربعین حسینی به صورت قانونی و با انجام تشریفات اداری راهی نجف اشرف و کربلای معلا شدند.
از چند روز پیش بازگشت تدریجی زائران از پایانه مرزی چذابه شروع شده است.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان گفت: بر اساس قوانین بین‌المللی، کشور عراق حق بازداشت و حبس زائران بدون گذرنامه را دارد.
سرهنگ سید رحمان موسوی اظهار کرد: اگر فردی بدون ویزا و یا گذرنامه وارد کشور عراق شود، نیروهای امنیتی این کشور می‌توانند برابر قوانین موجود در کشور خود وی را حبس کند.
وی افزود: نمی‌توانیم اجازه بدهیم که افراد بدون مدارک از مرزها عبور کرده و در کشور عراق متحمل حبس و یا اینکه ضرر و زیان شوند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان در ارتباط با آزاد شدن مرز چذابه برای عبور زائران بدون ویزا در روز گذشته گفت: این مسئله شایعه‌ای بیش نبوده و اصلاً آزاد نشده بود.
موسوی بیان کرد: از تمامی زائران درخواست داریم نه‌تنها در این روزهای پایانی اربعین بلکه بعدازآن نیز حتماً با در دست داشتن ویزا و گذرنامه به مرزها مراجعه کنند.
وی عنوان کرد: هم‌اکنون با توجه به نزدیک شدن به روز اربعین، ازدحام زیادی از مرزهای سه‌گانه برای ورود به کشور عراق را شاهد هستیم و تمامی مأموران مستقر بر همراه داشتن ویزا و گذرنامه زائران تأکید می‌کنند.
معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی خوزستان تصریح کرد: مأموران مستقر در پایانه‌های مرزی از خروج افرادی که موفق به اخذ ویزا نشده باشند، جلوگیری می‌کنند.
موسوی ادامه داد: از همه‌کسانی که برای خروج از کشور به مرزها مراجعه می‌کنند تقاضا داریم تا با مأموران نیروی انتظامی و سایر نیروهای مسلح مستقر در مرز که شب و روز خود را برای تأمین امنیت زائران گذاشته‌اند، نهایت همکاری را داشته باشند.
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.