اولویت اعزام زائرین به کربلای معلی ثبت نام در سامانه «سماح» است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: مدیرکل حج و زیارت خوزستان گفت: مردم از طریق سامانه «سماح» که مرجع مناسبی برای ثبت نام و اخذ ویزا توسط شرکت های رسمی سازمان حج و زیارت است اقدام کنند، اولویت در اعزام نیز متعلق به افرادی است که از این طریق ثبت نام می کنند.
ناصر حویزاوی مدیرکل حج و زیارت خوزستان اظهار داشت: گذرگاه های تعریف شده برای تردد زائرین خوزستانی ۲ گذرگاه شلمچه و چذابه است. البته تعدادی از مردم تمایل دارند از مسیر پایانه دریایی خرمشهر و آبادان به بندر بصره اعزام شوند.

وی ادامه داد: استان های جنوبی مانند فارس، بوشهر، بندر عباس، اصفهان و چهار محال بختیاری ترجیح می دهند که از گذرگاه های جنوب اعزام شوند، همچنین در این مدت فرودگاه آبادان فعال است. برخی از زائرین استان های مختلف کشور به فرودگاه آبادان عزیمت می کنند و از گذر گاه شلمچه به عراق اعزام می شوند.

مدیرکل حج و زیارت خوزستان بیان کرد: همچنین با وجود جاده های مناسب تعداد کثیری از زائرین استان های تهران و قم ترجیح می دهند با قطار به شلمچه سفر کنند و سپس به بصره نجف اعزام شوند. بسیاری از مردم به خاطر ایمن بودن این مسیر را انتخاب می کنند. این مسیر یکی از راه های مناسب و پیشنهادی ما برای اعزام زائرین به عتبات عالیات است که توصیه می شود.

وی افزود: یقینا برخی از استان های مرکزی؛ عمدتا تهران، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و لرستان از مرز مهران اعزام می شوند که با توجه به اینکه در سال گذشته این مرز دچار ازدحام شده بود ولی روند خوب و مطلوبی در این گذرگاه داشتیم. احتمال می دهیم امسال نیز مردم ترجیح دهند از این پایانه زمینی اعزام شوند.

حویزاوی با بیان این که حج و زیارت خوزستان برای راهپیمایی اربعین برنامه‎ریزی‎های بسیاری انجام داده است، ابراز داشت: زائران باید پیش از عزیمت به کشور عراق از قوانین و مقررات مرزی اطلاعات ضروری را کسب کنند.

وی با بیان اینکه زائران از حرکت انفرادی پرهیز کنند، افزود: در بحث ویزا مردم از طریق سامانه «سماح» که مرجع مناسبی برای ثبت نام و اخذ ویزا توسط شرکت های رسمی سازمان حج و زیارت است اقدام کنند، اولویت در اعزام نیز متعلق به افرادی است که از این طریق ثبت نام می کنند. مبلغ ویزا ۴۰ دلار به علاوه پرداخت ۱۰ هزار تومان به شرکت است.

این مدیر در ادامه افزود: متاسفانه برخی به توصیه های ما گوش نمی دهند و از افراد و شرکت های غیر معتبر و غیر رسمی ویزا دریافت می کنند که تعداد زیادی از این افراد ویزای جعل دریافت کنند و درگیر مشکلاتی می شوند.

وی گفت:‌ زائران حتما نسبت به تهیه گذرنامه و اخذ روادید اقدام کنند، زیرا طبق قوانین در نظر گرفته شده از عبور افراد بدون گذرنامه و ویزا، جلوگیری خواهد شد.

مدیرکل سازمان حج و زیارت خوزستان تصریح کرد: همه ساله آمار زائرین مضاعف می شود. سال گذشته یک هزار و ۶۰۰ نفر از سه گذرگاه عبور کردند و امسال نیز پیش بینی می شود که این آمار افزایش یابد که قطعا سهم گذرگاه های خوزستان کمتر از یک ونیم میلیون نفر نخواهد بود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم مهمان نواز خوزستانی چندین روز پیش از ایام محرم مواکب و هیات های پذیرایی را به پا کرده اند و تا پایان ماه محرم و صفر پذیرای و خدمت رسانی به زائرین حسینی را می دهند. اگر در حال حاضر به جاده اهواز به چزابه و شهرهای آبادان و خرمشهر و جاده های منتهی به مرز سری بزنید این مهمانی نوازی مردم را به وضوح می بینید که این افتخاری برای ما خوزستانی ها است. امیدوارم خداوند متعال به همه خدمت گذاران این توفیق را بدهد که مدیریت خوبی در بحث اربعین حسینی داشته باشند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.