دومین نمایشگاه اهواز در گذر تاریخ اسلامی؛ بازخوانی تاریخ شیفتگی و تشیع مردم خوزستان + گزارش تصویری

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: نمایشگاه «الأهواز عبر التاریخ» که به‌مناسبت بزرگترین عید شیعیان، در اهواز برپا شد؛ تعبیری عینی از غیرت ستودنی جوانان مسجدی است که تاریخ شیفتگی و تشیع خود را نسبت به صاحب غدیر بازخوانی می‌کنند.

ما در این شهر، نه، در این کشور و بلکه در جهانی که به نام «اسلام»، تنها خدا را می‌پرستد؛ یک «ما» هستیم و در این ما، «من» و «تو» با رنگ‌ها و زبان‌های مختلف برادریم. تا آنجا که حافظه تاریخی‌مان به یاد دارد، افکار نامبارکی همواره در این «ما» طمع‌ کرده‌اند و پی‌درپی برای از هم پاشیدن آن در گوشه‌های این جهان مسلمان، خیال‌های خامی را پرورش داد‌ه‌اند.

و اهواز، شهری که از مراکز اصلی شیعه در ایران است در این میان مستثنی نبوده و همواره چشمان نامحرم به جوانان این شهر چشم دوخته و به‌دنبال آن بوده است تا هویت اسلامی – ایرانی آنها را چنان تقلیل دهد که چشمانشان را بر جوهر انسانی که تفاوت‌ها از زبان‌ها و رنگ‌ها در آن رنگ می‌بازد، ببندند و از گرد سفره‌ای مبارک به نام «ما» پراکنده کند.

اما انگار یادشان رفته جوانان و پیران این شهر از مرد و زن امتحانشان را خوب پس داده‌اند و برای نگه داشتن این ضمیر جمع، از خون خود هم گذشتند. یادشان رفته پدران و مادرانمان صد سال پیش چگونه علیه بیگانگان جهاد کردند، گرچه عامیانه حرف می‌زدند، اما انسانیت را می‌فهمیمدند و نامحرم را می‌شناختند و درس خوبی هم به او دادند.

برادرانم امروز به برکت نجابت دستهای پدران و مادرانشان صاحب علم و فضل و کمالات هستند و امروز مانند همیشه همچون بزرگانشان اندیشه‌های نامحرم را از فرسنگ‌ها می‌شناسند. دل شهر قرص است. امروز این جوانان، شناسنامه غیرت و دین و انسانیت و معرفت شهر خود را پیش‌روی همگان به نمایش گذاشتند.

نمایشگاه «الأهواز عبر التاریخ» که به مناسبت بزرگترین عید شیعیان؛ عید غدیر، در اهواز برپا شد؛ تعبیری عینی از غیرت ستودنی جوانان مسجدی است که تاریخ شیفتگی و تشیع خود را نسبت به صاحب غدیر با صدایی رسا از قرن اول ظهور اسلام بازخوانی می‌کنند.

عاید شلشی‌نیا‌، مدیر نمایشگاه «الأهواز عبر التاریخ» (اهواز در گذر تاریخ) درباره برگزاری این نمایشگاه به ایکنا گفت: ایده اولیه برپایی نمایشگاه را از سخن مقام معظم رهبری که  فرمودند:«خوزستان دروازه تشیع است» اتخاذ کردیم و در مدخل نمایشگاه(درب ورودی) کلام مقام معظم رهبری؛ «ملت ایران وامدار دو مجموعه انسانی اهواز و جبل عامل است» نیز به چشم می‌خورد.

وی اظهار کرد: از یک سال گذشته گروهی از جوانان مسجد فاطمه زهرا(س) در کوی الزهرا(س) منطقه آهن افشار اهواز در رده‌های سنی و تحصیلی مختلف از دانشجویان، دانش‌آموزان، معلمان و… گردهم آمدیم و با این ایده کار را آغاز کردیم. این جوانان با تلاش‌های شبانه‌روزی در شیفت‎ها و گروه‌های مختلفی کار را دنبال کردند و جهت تهیه محتوای نمایشگاه، گروهی از جوانان مسجد به کتابخانه‌های قم و تهران نیز اعزام شدند.

شلشی‌نیا گفت: سعی کردیم بارزترین علمای شیعه از قرن اول تا دوازدهم را که در این منطقه می‌زیستند و نقش اساسی در نشر علم و توسعه فرهنگ داشتند، شناسایی کنیم، زندگی‌نامه آنها را استخراج و این بزرگان را به همگان معرفی کنیم. در این راستا ۱۳۵ دانشمند در این نمایشگاه معرفی شدند.

 

مدیر نمایشگاه «الأهواز فی عبر التاریخ» (اهواز در گذر تاریخ) هدف تلاش‌های خودجوش جوانان مسجد فاطمه‌الزهرا(س) را رد افکار سلبی شبکه‌های ماهواره‌ای و اینترنتی علیه اهواز و تشیع مردم آن عنوان کرد و گفت: غیرت دینی این جوانان مقابل این افکار تند موجب این حرکت شد و تلاش کردیم نشان دهیم از همان قرن اول اسلامی شیعیان در این‌جا حضور داشتند و نامه‌نگاری‌های میان ائمه(ع) و علمای این منطقه نشان از این امر دارد. چنانکه یکی از دانشمندان بزرگ بنام نجاشی که با امام صادق(ع) نامه‌نگاری داشت در این منطقه حضور داشت. علی بن مهزیار اهوازی الدورقی و داود بن مهزیار برادرش نیز در این منطقه می‌زیستند. ابن‌سکیت نیز از معروف‌ترین دانشمندان این منطقه بود. مرکز جندی شاپور در اهواز پیش از این به عنوان پایتخت طب اسلامی تلقی می‌شد و بزرگترین علما در آن حضور داشتند.

وی ادامه داد: در بخش دیگر نمایشگاه «الأهواز فی عبررالتاریخ»، این افکار و معالم را با حوادث جاری مثلاً با جهاد عشایر که در منطقه اعبوده اهواز رخ داد مرتبط ساختیم. این جنگ ضد استعماری ۹۹ سال پیش میان قوای انگلیس و عشایر عرب رخ داد.

شلشی‌نیا گفت: در بخش دیگری از نمایشگاه «اهواز در گذر تاریخ اسلامی» به افکار تندرو پرداخته شد؛ فرقه‌هایی که نه تنها ضد جامعه اسلامی بلکه ضد کل بشریت هستند. در این بخش، به فرقه شیطان‌پرستی و معرفی رموز و افکار این گروه پرداختیم. در این بخش عقاید و افکار و اسلوب شیطان‌پرستان را از تمام جوانب برای آگاهی بخشی به جوانان شرح دادیم.

وی با اشاره به استقبال چشمگیر مردم از این نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه این نمایشگاه به یک موضوع تخصصی پرداخته است، مخاطبان آن غالبا از طلاب حوزه‌های علمیه، مساجد، پایگاه‌های بسیج، معلمان، علما و … هستند.

مدیر نمایشگاه «الأهواز فی عبر التاریخ» (اهواز در گذر تاریخ) ادامه داد: پشتیبان نمایشگاه از لحاظ تولید محتوا آیت‌الله محسن حیدری منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و پشتیبان اصلی نمایشگاه که آیت‌الله عباس کعبی دیگر منتخب مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بودند.

 

پیش‌بینی برگزاری نمایشگاه «الأهواز فی عبر التاریخ» در ۱۱ منقطه خوزستان

شلشی‌نیا با بیان اینکه مسئولان نهادها و سازمان‌های مختلف ضمن بازدید از این نمایشگاه این را حرکت تمجید کردند، گفت: در حال حاضر ۱۱ منطقه در استان خواستار برپایی این نمایشگاه در محل خود شدند. تلاش بر این است که این حرکت سلسله‌وار در مناطق دیگر نیز ادامه پیدا کند.

آیت‌الله سید‌محمدعلی موسوی جزایری، نماینده ولی‌ فقیه در استان خوزستان در بازدید از این نمایشگاه با بیان اینکه تاریخ اسلامی خوزستان شاهد بزرگان فراوانی در عرصه علم بوده است، گفت: راه‌اندازی نمایشگاه «اهواز در گذر تاریخ اسلامی» حرکتی است که به آن افتخار می‌کنیم و باید از دست‌اندرکاران این نمایشگاه تشکر کرد.

وی بر برگزاری این گونه نمایشگاه‌ها و گسترش آنها تأکید کرد.

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین جابر بوعذار، امام جمعه شهرستان هویزه با بیان اینکه این نمایشگاه بخش اندکی از تاریخ گوهربار و درخشان منطقه اهواز را عرضه می‌کند، اقدام به راه‌اندازی این گونه نمایشگاه‌ها را از سوی جوانان در گسترش فرهنگ دینی و ملی مؤثر دانست و گفت: این نمایشگاه با توجه به مشکلات و مسائل موجود، تاریخ فرهنگی عربی این منطقه را که در تاریخ به آن اجحاف شده است نمایان می‌کند.

وی بیان کرد: برپایی این گونه نمایشگاه‌های فرهنگی و حمایت دولت کریمه جمهوری اسلامی و ایجاد فضای امن برای آنها، باعث گسترش فرهنگ‌های قومی میان همه اقوام در ایران اسلامی می‌شود که نتیجه مثبت آن در آینده مشخص خواهد شد. مطمئناً هر قوم دارای سنت‌های فرهنگی فراوانی است که با توجه به پیشرفت چشمگیر علم در جهان و ارتباط جهانیان با یکدیگر آشنایی کامل هر قوم از تاریخ خود لازم و ضروری است.

یادآور می‌شود، نمایشگاه «الأهواز فی عبر التاریخ» (اهواز در گذر تاریخ) در غرفه‌های متعددی به موضوعاتی همچون قرآن و اهل البیت(ع)، احادیث، المعالم، فرقه‌های ضاله، الشبهات، المستبصرین، المسکوکات و المخطوطات و الطقوس الدینیه پرداخته است.

در غرفه شبهات، پاره‌ای از شبهات رایج درباره زیارت قبور، تحریف قرآن کریم، فدک، مشاوره دادن حضرت علی(ع) به عمر، خمس، سجده بر مهر، بداء و … مطرح و پاسخ آنها بر اساس آیات و روایات و منابع موثق داده شده است.

علمای قرن اول تا دوازدهم هجری در اهواز

در غرفه‌های معالم که در سمت راست نمایشگاه «الأهواز فی عبر التاریخ الاسلامی» قرار گرفته‌اند، علمای شیعی که در منطقه اهواز و خوزستان می‌زیستند، به ترتیب زمانی معرفی شده‌اند؛ از علمای قرن اول تا سوم بزرگانی همچون علی بن مهزیار اهوازی، محمدبن الحصین اهوازی، ابونواس، حسین و حسن بن عید، داود بن مهزیار، عبدالله بن محمد عبدی، علی بن محمد صیمری، معرفی  به ارتباط برخی از آنها با ائمه(ع) اشاره شده است.

همچنین قاضی ابوالقاسم، علی بن عباس، ابوسهل القطان المتوثی و احمدبن عبدالله عسکری نیز از علمای قرن چهارم هستند. منصور بن دبیس اسدی، ابومحمد رافری، علی بن طراد حویزی از علمایی هستند که در قرن پنجم در اهواز می‌زیستند. دیگر علما تا قرن دوازدهم نیز به همراه آثار و دستاوردهای علمی‌شان در غرفه‌های دیگر معرفی شده‌اند.

 

جریان یمانی و شیطان‌پرستی

در غرفه‌های مربوط به فرقه‌های ضاله، فرقه‌هایی همچون یمانی و شیطان‌پرستی معرفی شده‌اند. درباره فرقه یمانی آمده است مؤسس این جریان شخصی به نام احمد اسماعیل گاطع از بصره است. وی پس از سقوط صدام در سال ۱۴۲۴ قمری دعوت خود را علنی و ادعا کرد که از سوی امام زمان(عج) مأموریت یافته است تا مردم زمین را مورد خطاب قرار دهد. همچنین در موضوع شیطان‌پرستی به معرفی این گروه، افکار و عقاید، گروه‌ها و گرایش‌ها و علائم و سمبل‌های آن پرداخته است.

داعش و وهابیت

یکی از غرفه‌های فرقه‌های ضاله به معرفی داعش پرداخته است، در این غرفه عقاید و افکار، تاریخچه، اقدامات و جنایات داعش تشریح و واکنش گروه‌های اسلامی برابر اقدامات آنها بازگو شده است. وهابیت نیز موضوع یکی دیگر از غرف این نمایشگاه است که در آن به پاره‌ای از عقاید کلامی وهابیت، اقدامات جذبی، فتاوای فقهی و اندیشه‌های سیاسی اشاره شده است. همچنین تحت عنوان مخالفت اهل سنت با وهابیت؛ نظات پاره‌ای از علمای اهل سنت در رد این فرقه ضاله مطرح شده است.

 

معرفی مسکوکات و مخطوطات

در این غرفه تصاویری از سکه‌های رایج در دوران مشعشعیه که در مرکز آن عبارت «علی ولی الله» نقش بسته است دیده می‌شود تصاویر دیگری نیز وجود دارد که شعار توحید و تصاویر نام‌های ائمه اطهار(ع) در آن وجود دارد. در غرفه نسخ خطی، تصاویری از نامه‌های بزرگان، خطبه‌ها، ادعیه و دیوان‌های شعری به چشم می‌خورد که حاوی مدح ائمه (ع) است.

جهاد عشایر

در این غرفه تصاویری از نبرد تاریخی عشایر عرب و قوای انگلیس عرضه شده است. جهاد عشایر در «مینیور»، دشتی بین اهواز و حمیدیه در سال ۱۲۹۳ بین مردم مسلمان ایران و عراق و نیروهای انگلیسی رخ داد. این جهاد برگرفته از فرمان تاریخی آیت‌الله العظمی سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی(ره) مرجع بزرگ شیعیان بود. تصاویری از این مرجع تشیع به همراه برخی شهدای این نیرد در این غرفه عرضه شده است.

در غرفه‌های دیگری همچون الطقوس الدینیه تصاویری از فضاها و رویدادهای برجسته دینی و مذهبی در خوزستان و اهواز از جمله ورود ضریح امام حسین(ع) و استقبال مردم از آن عرضه شده است. عرفه وحدت اسلامی، قرآن و احادیث اهل‌البیت(ع) از دیگر غرفه‌های این نمایشگاه هستند.

 

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.