با وجود تداوم گرد وغبار در خوزستان اعتبارات بیابان زدایی ۸۵ درصد کاهش یافت

معاون اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان از کاهش ۸۵ درصدی اعتبارات بیابان زدایی امسال این استان خبر داد.
عبدالرضا دانایی اظهارکرد: اعتبارات پارسال این اداره، برای عملیات مقابله با بیابان زایی ۱۰۰ میلیارد ریال بود که امسال به ۱۵ میلیارد ریال رسیده است.

وی پروژه‌های مقابله با بیابان زایی را در این استان شامل بخش‌های نهال کاری و مالچ پاشی و آبخیزداری عنوان کرد و افزود: اعتبارات این پروژه‌ها باید از محل اعتبارات استانی، اعتبارات نفت و مصوبه اخیر دولت برای مقابله با ریزگردها تامین شود.
دانایی با اشاره به پرداخت نشدن اعتبارات استانی سال ۹۴ تاکنون، اظهار کرد: بر اساس ابلاغ سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان کل اعتبارات منابع طبیعی ۷۰ درصد کاهش یافته است. وی اضافه کرد: اعتبارات پارسال ۱۷۰ میلیارد ریال بوده که امسال ۵۰ میلیارد ریال اعلام شده است و در صورت تامین اعتبار، این اداره کل می‌تواند با اعتبارات سالانه داخلی خود حدود سه هزار هکتار بیابان زدایی انجام دهد.
معاون منابع طبیعی خوزستان همچنین با بیان اینکه کانون‌های بحرانی فرسایش بادی خوزستان در شهرستان‌های اهواز، شوش، دشت آزادگان، هویزه، امیدیه، هندیجان و ماهشهر قرار دارند، اظهار کرد: بر اساس برنامه ریزی‌ها سه هزار هکتار مالچ پاشی، هفت هزار هکتار نهالکاری و ۱۲ هزار هکتار مربوط به عملیات بخش سیلاب و آبخوان داری است که بر اساس مصوبه پارسال هیات دولت برای مقابله با ریزگردها باید اجرا شود. وی گفت: برای اجرای این برنامه‌ها یک هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است و با وجود مشخص شدن کانون‌های گرد و غبار و مشخص شدن نقشه‌های پروژه شهرستان‌ها تاکنون به دلیل پرداخت نشدن اعتبار اجرایی نشده است.
دانایی در ادامه با اشاره به اینکه اعتباراتی که قرار بود وزارت نفت برای بیابان زدایی اطراف تاسیسات نفتی تامین کند نیز با مشکل روبه روست وبر اساس مصوبه دولت در سال ۸۹ مقرر شد که وزارت نفت چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال برای عملیات بیابان زدایی در اطراف تاسیسات نفتی در پنج سال بپردازد اما این اعتبار هیچگاه تامین نشد.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.