روحانی؛ کلید، تدبیر و امید / به قلم سید بهادر حسینی

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: حجت الاسلام حسن روحانی اواخر فروردین ماه سال ۱۳۹۲ سفرهای تبلیغاتی انتخاباتی خود را از شهرکرد بام ایران آغاز کرد و با سفر به شهرهای لردگان از توابع استان چهارمحال وبختیاری و شهرکرد مرکز استان و سخنرانی در جمع هوادارن خود، در آوردگاه تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گام نهاد.

روحانی در سخنان خود در تالار الماس میدان قمر بنی هاشم علیه السلام شهرکرد با بیان وضعیت کشور و تنگناهای کشور در تحقق توسعه همه جانبه، اقدام و کار کارشناسی برای رونق گردشگری ایران را از برنامه های انتخاباتی خود عنوان کرد.

بهبود اوضاع اقتصادی کشور، رسیدگی به وضع معیشتی مردم، اشتغالزایی و تحقق سیاست های ابلاغی از سوی رهبری، احترام به منتقدان، رفع موانع تولید در آغاز کار، اصلاح نظام اداری، هدایت نقدینگی به سمت تولید، اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی، توقف واردات محصولات کشاورزی، چرخش سانتریفیوژها، شایسته سالاری، مشورت در انتخاب وزرا، بازگشت احترام به پاسپورت ایرانی از وعده های انتخاباتی دکتر حسن روحانی بود.

رئیس جمهوری در آن سفر با بیان تجربه موفق برخی کشورهای اسلامی در توسعه گردشگری، افزود: می توان هم به اصول و اعتقادات ملی و مذهبی پایبند بود و هم از فرصت های کشور در راستای توسعه گردشگری استفاده کرد.

حجت الاسلام روحانی آن روز در جمع هواداران خود در شهرکرد، توسعه گردشگری را از راهکارهای اشتغالزایی در کشور بیان کرد، به معضل بیکاری قشر تحصیلکرده اشاره کرد و از گردشگری به عنوان یکی از راه‏‎هایی که می تواند مشکل اشتغال را حل کند، یاد کرد.

روحانی در ادامه علت اصلی رکود صنعت گردشگری کشور را مشکلات بانکی و نبود فرهنگ جذب گردشگر دانست و با طرح این پرسش که گردشگر چگونه مسائل بانکی خود را حل کند، تصریح کرد: ˈهر گردشگری برای ورود به کشوری دیگر باید کارت بانکی همراه داشته باشد، ما در این زمینه پیش تر از این هم مشکل داشتیم اما با تحریم های اخیر سیستم بانکی ما کاملا قفل شده است، بنابراین ما باید زیرساختها را اصلاح کنیم.ˈ

وی همچنین با رد تفکری که ورود گردشگر به ایران یا بازدید ایرانیان از سایر کشورها را موجب پرواز دین و ایمان و اخلاق مردم آن جامعه می دانند، آسان کردن زمینه حضور گردشگر در کشور را به نفع اقتصاد، انقلاب و رفع چهره نادرستی که در برخی کشورها از ایران ترسیم شده است، دانست.

رئیس جمهوری اسلامی ایران با شعار داشتن کلید برای حل مشکلات کشور در رقابت های انتخاباتی گام نهاد و با کسب ۱۸ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۳۲۹ رای، از سوی مردم به عنوان هفتمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.

افزایش تنگناها و تهدیدهای منطقه ای و بین المللی به واسطه پیگیری سیاست ها و مواضع تنش زا، تورم بالای ۴۰درصدی، رشد منفی اقتصادی، افزایش بدهی های دولت، رشد شتابان میزان بیکاری، افت بی سابقه ارزش پول ملی و ورشکستگی و تعطیلی بنگاه های تولیدی در کنار گسترش بدبینی به آینده و کاهش اعتماد مردم نسبت به مسوولان اجرایی کشور از ویژگی های ماه های پایانی سال ۱۳۹۱ و آغازین ۱۳۹۲ بود.

به باور بسیاری از مردم، انتخابات خردادماه ۱۳۹۲ فرصتی برای گزینش رییس جمهوری بود که بتواند با حاکم ساختن عقلانیت، تخصص، تعهد و آگاهی از نیازهای کشور و ملت بر دستگاه اجرایی کشور، اقدام هایی اساسی برای سامان دادن اوضاع کشور صورت دهد.

حجت الاسلام حسن روحانی در ۱۲ مرداد ۱۳۹۲ در مراسم تنفیذ نیز با بیان مراتب شکر خود به درگاه خداوند، مشارکت بالا، برگزاری سالم و بدون حاشیه انتخابات، شعارها و سیاست های نامزدها و حجم گسترده بحث و نقد در جریان انتخابات را نشان دهنده فرآیندی رو به کمال در جمهوریت و اسلامیت نظام بیان کرد.

وی گفت:مردم در انتخابات ۲۴ خرداد حماسه ای بزرگ آفریدند و با حضور کم نظیر خود از شکاف های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی فروکاستند و بر وفاق و همگرایی ملت و منزلت بیشتر جهانی و منطقه ای ایران تاکید نمودند.

روحانی در پایان گفت: من سنگینی بار این رای و تنفیذ را درک می کنم و فقط به خدا پناه می برم.

خداوند این بنده ضعیف خود را از کبر و غرور و بخل و حسد وارهاند.

خداوندا به تو پناه می برم از استبداد رای و عجله در تصمیم و تقدم منافع شخصی بر منافع گروهی.

بارالها یاری ام کن بنده مخلصی برای تو و خادم لایقی برای مردم باشم و فراموش نکنم آنچه بر پیشینیان رفته است. سخن بسیار است و مجال اندک.

چه بسیار که سخن را کوتاه کنیم و پا در ره نهیم که دراز است ره مقصد و من نوسفرم.

اکنون دو سال از آن روز تاریخی می گذرد و حامیان دولت و منتقدانش با نگاهی به گذشته در خصوص عملکرد دولت تدبیر و امید در عرصه های مختلف سخن می رانند.

سیاست خارجی را باید از مهم ترین عرصه های عمل دولت یازدهم و خروج از تنگناهایی چون تحریم های بین المللی، گسترش ایران هراسی، افزایش جسارت دشمنان ایران در تهدید نظامی را مهم ترین دغدغه های این دولت دانست.

در این پیوند، «تنش زدایی» و «اعتمادسازی» به عنوان دو محور مهم سیاست خارجی دولت بر مبنای اصول «عزت، حکمت و مصلحت» فعال شد تا هدف «تعامل سازنده» با جهان تحقق یابد.

رییس جمهوری در بسیاری از مصاحبه ها و سخنرانی های خود بر این موضوع تاکید کرده است که با تدبیر اجازه نخواهد داد تا الگو و فرآیندهای زیانبار دوره ی گذشته در ایران تکرار شود.

چنین دوره هایی در نگرش وی نشانه هایی از«مارپیچ صعودی ناامنی و تهدید» را منعکس می سازد و رییس جمهوری در این زمینه تصریح داشته که پیام انتخابات ۱۳۹۲ ، روابط خارجی پویا و سازنده با جهان همراه با احترام و حفظ حقوق متقابل است.

همچنین روندهای موجود در سیاست خارجی و دیپلماسی هسته یی معطوف به حداقل رساندن تهدیدها و محدودیت های اقتصادی است.

بازگشت نشاط و امید به زندگی در عرصه اجتماعی، کاهش تورم از حدود ۴۳ به ۱۳ درصد، افزایش مناسبات و روابط بین المللی با دیگر کشورها، جذب سرمایه های خصوصی در پتروشیمی و بخش های مختلف، افزایش سرمایه گذاری در بخش اقتصاد، دور کردن اقتصاد از تنش ها، رونق صنعت گردشگری و گام در راستای تعامل سازنده با دیگر کشورها را می توان از اهم دیگر اقدامات دولت یازدهم طی مدت پذیرش مسئولیت با وجود تحریم ها و تهدیدات فراوان ذکر کرد.

گسترش چتر بیمه همگانی و اجرای موفق طرح تحول سلامت و رونق نسبی گردشگری و صنعت توریسم در کشور را نیز باید به این سیاهه افزود.

دولت یازدهم با همه فراز و نشیب ها و دشواری ها به راهی که در عرصه ی فرهنگ آغاز کرده است، ادامه می دهد.

در این میان مطبوعات و رسانه ها به اندازه سینما یا حوزه نشر از چالش های و موانع رشد فرهنگی رهایی نیافته اند اما این مانع از گسترش تلاش های دولت نشده از این رو امید به بهبود فضای فعالیت های فرهنگی در میان فعالان این عرصه و نیز مردم بسیار پررنگ تر شده است.

جمعی از اصلاح طلبان شهرستان های آبادان و خرمشهر نیز در سالروز پیروزی گفتمان اعتدال و تدبیر و امید، روز یکشنبه در آیینی این پیروزی را جشن گرفتند.

در این آیین که از سوی شورای هماهنگی جبهه اصلاح طلبان آبادان در تالار مهر این شهر برگزار شده بود، سیدرسول موسوی مشاور فرهنگی استاندار خوزستان به بیان سخن پرداخت.

وی پیروزی دکتر روحانی در انتخابات ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ را حمایت های جنبش اصلاح طلبی، اعتدالیون، اصولگرایان معتدل و حضور مردم در صحنه خواند و گفت:عقلانیت و تدبیر، مورد پسند همه بزرگان دین و بزرگان کشور می باشد.

موسوی منطق دولت یازدهم را اعتدال، پایداری بر اصول انقلاب و مشورت در امور عنوان کرد و افزود:باید در زمان کنونی با گسترش فضای امید به آینده رد جامعه، زمینه تفکر، پرسشگری و اندیشه بیش از گذشته فراهم شود.

مشاور استاندار خوزستان در بخش دیگری از سخنانش با بیان پایبندی دولت یازدهم به آرمان های نظام جمهوری اسلامی، گفت:نباید اجازه دهیم به وحدت ملی لطمه ای وارد شود، زیرا تحقق وحدت ملی، کارهای ناممکن را ممکن می سازد.

به گزارش ایرنا، در این آیین همچنین کلیپی از دوران تبلیغات حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری و عرصه های حضور مردم در صحنه انتخابات پخش شد.

سیدبهادر حسینی تشنیزی

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.