مصوبات خوب دولت در شناسایی و مقابله با کانون های گرد و غبار/ تدوین سند مقابله با گردو غبار تا پایان خرداد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از مصوبات خوب دولت در شناسایی کانون های گرد و غبار و مقابله با این پدیده در کشور خبر داد.

به گزارش ایرنا معصومه ابتکار روز سه شنبه پیش از آغاز نشست اعضای کارگروه ریزگردها و احیای تالاب های خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دولت بر اساس مطالعات تدوین شده در بهمن پارسال برنامه های بسیار خوبی برای مهار و شناسایی کانون های گرد و غبار و مقابله صحیح با این پدیده در شهرهای مختلف آسیب دیده از این پدیده پیش بینی و مصوب کرد که این مصوبه بخش های مختلفی داشت.

وی اضافه کرد: آمادگی مواجهه با طوفان های گرد و غبار بخشی از کار و از جمله مسایل مهم در مقابله با حوادث غیر مترقبه است که باید در این زمینه آماده باشیم .

ابتکار ادامه داد: برای شهرداری ها نیز تسهیلاتی در این زمینه پیش بینی شده تا بتوانند خودروهای حمل و نقل عمومی خود را در زمان وقوع گرد و غبار و طوفان برای کمک به مردم مورد استفاده قرار دهند و نیز در اورژانس ها و مراکز درمانی آموزش های لازم در خصوص گرد و غبار به مردم ارائه شود.

وی اظهار کرد: بخشی از این مصوبات نیز در خصوص مقابله با کانون های گرد و غبار است که این کانون ها باید شناسایی شوند و به شکل صحیح با آن مقابله کنیم و با کاشت گونه های مقاوم جلوی افزایش و گسترش آنها را بگیریم.

ابتکار یکی دیگر از مصوبات مهم دولت را مساله تامین حقآبه تالاب هورالعظیم عنوان کرد و گفت: این تالاب در صورت عدم آبگیری می تواند تبعات زیادی به دنبال داشته باشد.

وی در خصوص بازدید امروز خود از تالاب هورالعظیم توضیح داد: این بازدید امروز بر روند آبگیری بخش هایی از تالاب هورالعظیم متمرکز بود که در گذشته به دلایل مختلف از ورود آب به آن ممانعت شده بود اما خوشبختانه سال گذشته آبگیری اتفاق افتاد و اکنون ادامه ورود آب به تالاب و سرسبز شدن بخش هایی از آن را شاهدیم و آبزیان و پرندگان خوبی به تالاب بازگشتند.

وی گفت: این تالاب ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد و طبق مطالعاتی که سازمان حفاظت محیط زیست انجام داده هر هکتار آن حدود ۱۴هزار دلار ارزش دارد.

معاون رییس جمهوری توضیح داد: به این معنا که اگر این تالاب مدیریت شود بیشتر از بخش های کشاورزی، شیلات، آبزی پروری و در مسایلی مانند صید پرندگان و از جمله مهمتر بحث گردشگری می تواند موثر باشد.

وی ادامه داد: علاوه بر استفاده از این مزایا باید از تالاب حفاظت کنیم تا این تالاب کارکرد خوب و موثری داشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در عین حال از تشکیل کارگروه ویژه استان خوزستان به ریاست استاندار خبر داد و افزود: این کارگروه دستاوردهای خوبی نیز تاکنون داشته است و امروز نیز نشست های تخصصی در این زمینه برگزار می شود.

ابتکار ادامه داد: در سفر امروز خود یک هیات بلند مرتبه با حضور معاون وزیر کشور، معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان جنگل ها و مراتع، معاون وزیر راه و رییس سازمان هواشناسی، رییس ستاد مبارزه با گرد و غبار و نمایندگانی از وزارت نیرو و وزارت بهداشت و هیاتی از سازمان حفاظت محیط زیست به خوزستان سفر کرده اند که تمام جوانب کار بررسی می شود.

وی اضافه کرد: در این نشست ها عقب ماندگی ها و جاهایی که باید بیشتر به آنها رسیدگی شود مورد بحث قرار می گیرد تا بتوان ارزیابی درستی از روند کار انجام داد.

ابتکار اظهار کرد: یک بخش دیگر مقابله با ریزگردها هم همکاری های بین المللی است که در این زمینه اقدام های خوبی صورت داده ایم.

وی توضیح داد: شرایط منطقه و ناامنی های عراق و دیگر کشورهای منطقه در مرز عراق – سوریه و عربستان سعودی کانون های گرد و غبار است که بیشتر از این نقاط گرد و غبار وارد کشور می شود.

ابتکار گفت: برای این موضوع تلاش های دو جانبه ای انجام شده و امید است شرایط امنیت برقرار شود تا بتوان با همکاری های کشورهای منطقه به این مسایل رسیدگی کرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور از تدوین سند مقابله باگرد و غبار تا پایان خرداد خبر داد.

معصومه ابتکار روز سه شنبه در کارگروه مقابله با گردو غبار و کارگروه احیای تالاب های خوزستان که به صورت همزمان در مهمانسرای استانداری خوزستان در اهواز تشکیل شد افزود: این سند وظایف همه دستگاه ها و نظریات آنها را برای مقابله با گردو غبار در بر می گیرد.

وی همچنین با اشاره به مذاکرات با وزیر محیط زیست عراق درباره پدیده گردوغبارگفت: نامه مشترکی به معاون دبیرکل سازمان ملل نوشته شده و قرار است گردو غبار در قالب اسناد بین المللی بررسی شود.

ابتکار اضافه کرد: بیابان زدایی تا مرحله کاشت نهال در کشور عراق دنبال شد اما شرایط این کشور مانع از نهایی شدن کار شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: ایران علاوه بر آسیب های ناشی از تغییرات آب و هوایی، از ناامنی و جنگ در منطقه نیز آسیب های جدی متحمل شده است.

معاون رییس جمهور در ادامه با اشاره به فعالیت های وزارت نفت در تالاب هورالعظیم خوزستان گفت: هرچند که نفت و سفره های مشترک نفتی اهمیت دارد اما رعایت اقتضائات هورالعظیم بسیار مهم است.

وی اظهارکرد:بطور قطع باید درباره مدیریت منابع آب برای حفاظت از کارون و تالاب های خوزستان مدیریت ملی شود.

ابتکار ادامه داد: مدیریت منابع آب با تاکید بر تامین حق آبه رودها و تالاب ها در تمام کشور و تمام حوضه ها به ویژه در کارون و تالاب های خوزستان باید مد نظر قرار گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف آب در کشاورزی افزود: با الگوی فعلی کشت و راندمان آب نمی توانیم ادامه دهیم و باید خود را با شرایط فعلی آب انطباق دهیم.

وی رعایت الزامات زیست محیطی، مدیریت بهینه مصارف آب و الگوی کشت و مصرف سم و کود را ضروری دانست.

به گفته وی براساس گزارشات دریافتی هنوز هم معضل کشت و صنعت نیشکر در خوزستان وجود دارد و در اجرای برنامه خود از برنامه زیست محیطی عقب ماندگی دارد.

ابتکار ادامه داد: با توجه به اینکه مقابله با ریزگردها در بازه زمانی کوتاه قابل اجرا نیست سازگاری با این وضعیت یکی از واقعیت ها است که با پیشگیری و داشتن شهر و شهروندان مقاوم می توان به این مهم دست یافت.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.