محمد کیانوش راد: نقد در چارچوب قانون اساسی باشد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: روز پنج‌شنبه شاهد برهم خوردن سخنرانی رئیس‌جمهور به مناسبت سالگرد ارتحال رهبر کبیر انقلاب بودیم. البته این اولین باری نبود که عده‌ای نسبت به برهم زدن سخنرانی قانونی در کشور اقدام کرده‌اند، پیش از این برنامه‌های برخی مسئولان لغو شده بود اما این بار شاهد ایجاد تنش در سخنرانی شخص دوم کشور بودیم.

تحرکاتی از این دست کاملا بر اساس حمایت‌هایی است که به صورت آشکار و پنهان از چنین اشخاصی صورت می‌گیرد. اگر در نماز‌های جمعه عده‌ معدودی بخواهند علیه امام جمعه شعار بدهند، نیروهای امنیتی و انتظامی با تمام قوا در جهت ساکت کردن آنها و دستگیری برهم‌زنندگان اقدام خواهند کرد، اما در قبال حوادث مشابه مثل شعار علیه ریاست جمهور، به دلیل وجود دست‌هایی پنهان، شاهد برخورد جدی نیستیم.

البته اینکه عده‌ای مخالف رئیس جمهور باشند بلا اشکال است اما این مخالفت و نقد باید منطق داشته باشد. اما قابل قبول نیست که در یک جا به دفاع از حق انتقاد برخاست اما در جایی دیگر منتقدان از کمترین مواهب و امتیازات قانونی محروم ‌شوند. به هر حال تکیه رئیس دولت اصلاحات در دوران اصلاحات و رئیس دولت اعتدالگرا در این دوران بر اجرای قانون است.

اجرای قانون اساسی، از اساسی‌ترین مسائلی است که باید همگان در جهت تحقق آن گام بردارند. روشن است که نه نیروهای انتظامی و نه نیروهای قضاییه در اختیار رئیس قوه مجریه نیستند، به همین دلیل تنها ابزاری که ریاست جمهوری در این گونه شرایط در اختیار دارد، تکیه زدن بر قانون اساسی است. یکی از شئون رئیس جمهور علاوه بر مدیریت دستگاه‌های اجرایی کشور و قوه مجریه، حفظ جایگاه قانون اساسی و اجرای اصول آن است.

بنابراین رئیس‌جمهور می‌تواند در صورت بروز تخلفات قانونی که به شیوه متداول توسط قوای دیگر نادیده گرفته می‌شود، با تذکری اجرای قانون اساسی را به قوای دیگر یادآوری کند. کسانی که امروز از شیوه‌های بر هم زننده استفاده می‌کنند، باید بدانند که اولا حق همواره طرفینی است و هر گونه رفتاری اجازه رفتار به طرف مقابل خود را خواهد داد. ثانیا تسری چنین رفتارهای ناهنجار می‌تواند دامن حمایت کنندگان آشکار و پنهان این جریان‌ها را بگیرد. پس به نظر می‌آید بازگشت همگان به رعایت چارچوب‌های قانونی و امکان نقد و مخالفت، حتی اعتراض با شیوه‌هایی که قانون مشخص می‌کند، برای همگان و در چارچوب رفتارهای هنجارمند تعریف شود. چنین رفتارهایی می‌تواند بلامانع باشدهمچنین به جای ایجاد آسیب و تنش، به ارتقای دیدگاه‌ها و تصحیح رفتارهای قوای مختلف منجر شود.

محمد کیانوش راد/ فعال اصلاح‌طلب – گفتگو با روزنامه قانون

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.