تاثیر شکستن پای «کری» بر مذاکرات هسته ای

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  بدنبال شکستن پای وزیر خارجه آمریکا در یک سانحه در مرز فرانسه و سوئیس، برخی رسانه ها درباره تاثیر این سانحه بر مذاکرات در حال برگزاری هسته ای ایران گمانه زنی کردند.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی جماران، پایگاه خبری “داو جونز” آمریکا در گزارشی نوشت: جان کری وزیر امور خارجه آمریکا روز یکشنبه در حالی که در نزدیکی ژنو دوچرخه سواری می کرد، دچار سانحه و شکستگی پا شد. این پایگاه خبری مدعی شد: این سانحه، به طور بالقوه مذاکره کننده ارشد آمریکا با ایران در مذاکرات هسته ای را  به حاشیه خواهد کشاند و این مذاکرات را پیچیده تر از این خواهد کرد.

به نوشته‌ی داو جونز، این سانحه در زمانی حیاتی رخ داد که فشار دولت اوباما برای رسیدن به یک توافق هسته ای نهایی با ایران به اوج خود رسیده است. کری، مذاکرات ایران را در اولویت شخصی خود قرار داده و این مذاکرات را شخصا هدایت می کند.

با این حال، جن ساکی سخنگوی سابق کری که در حال حاضر مدیر ارتباطات کاخ سفید است، گفت که انتظار می رود کری نقش خود را در مذاکرات دنبال کند.

وی در توییتر خود نوشت: “من خیلی دوست دارم کسی را در بیمارستان ببینم که بخواهد در طول دوره نقاهت بعد از شکستن پای کری، او را از مذاکرات و تلاش بازدارد.

کری پس از سانحه دوچرخه سواری، باقی مانده سفر اروپایی خود را که با گفتگو با همتای ایرانی اش  در روز شنبه آغاز شده بود، نیمه کاره رها کرد و به بیمارستانی در بوستون منتقل شد.

این دیپلمات ۷۱ ساله صبح روز یکشنبه در مرز فرانسه و سوئیس در حال دوچرخه سواری بود که دچار سانحه شد. “جان کربی” سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت کری با بالگرد به بیمارستانی در ژنو منتقل شد که در آنجا پزشکان تشخیص دادند که استخوان ران پای راست وی شکسته است.

کری یکی از طرفداران دوچرخه سواری است که به طور منظم در سفرهای خارج از کشور خود این ورزش را انجام می دهد .

به گفته دکتر “استیون  وینفلد”، جراح و متخصص استخوان که پزشک کری نیست، گفته است چنین آسیبی نیاز به جراحی دارد و وی چهار تا شش هفته قادر به انجام هیچ سفری نخواهد بود.

وضعیت فعلی وزیر امور خارجه آمریکا پایدار گزارش شده است.

کری قرار بود پس از ژنو، به اسپانیا و فرانسه سفر کند و اکنون قرار است “آنتونی بلینکن” به جای وی برای شرکت در نشستی درباره داعش به پاریس برود.

خبرگزاری نیوز مکس آمریکا هم در این خصوص نوشت: آسیب جان کری می تواند او را در تمام و یا قسمتی از چند هفته پایانی مذاکرات هسته ای ایران به حاشیه بکشاند.

در جلسه‎ی روز شنبه کری با ظریف وزیر امور خارجه ایران دو طرف تلاش کردند برخی اختلافات قابل توجه بین ایران و ۱+۵ را کاهش دهند.

گرچه برخی دیپلمات های غربی گفته اند امکان تمدید مذاکرات به بعد از  مهلت ۳۰ ژوئن وجود دارد اما مقامات آمریکایی این احتمال را رد کرده اند.

گفتنی است، “جان کری” در سانحه مشابهی در سال ۱۹۹۲ نیز دچار آسیب دیدگی از ناحیه شانه شده بود.

 

 

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.