ده ها خبر خواندنی؛ پیشنهاد عجیب یک نماینده برای ایجاد رابطه با امریکا / سید حسن خمینی بار دیگر به گلستان دعوت شد / و …

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: تحولات در گذر است و خبر هیچ ‌گاه متوقف نخواهد شد. خبرهایی رسمی و ‌گاه غیر رسمی؛ خبرهای که مورد توجه قرار می‌گیرد ‌یا ممکن است همه به راحتی از کنار آن بگذرند. رسانه‌های خبری هر یک به فراخور وابستگی جناحی خود، خبرهایی را برجسته می‌کنند و در مواردی هم از کنار آن می‌گذرند. اگر خبر‌ به‌ما‌هو خبر موضوعیت داشته باشد، وابستگی جناحی نباید در کم‌رنگ و پر رنگ منتقل کردن آن تأثیری داشته باشد.

رصد‌خانه «تابناک»، جایی است که خبرهایی ‌گاه غیررسمی و ‌گاه اخباری که مورد توجه قرار نمی‌گیرد، ‌برای مخاطبان آماده می‌کند؛ خبرهایی که ‌گاه به ملاحظه جناح‌های سیاسی مورد توجه قرار نمی‌گیرند و ‌گاه به دلیل کم توجهی رسانه‌ها به حاشیه ‌می‌روند، ولی همین خبر‌ها، اخباری ‌هستند که مخاطبان را از پشت پرده جریانات سیاسی آگاه می‌کنند.

در رصدخانه تیتر و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اخباری که اطلاع از آن‌ها ممکن است برای مخاطبان مهم و قابل توجه باشد، در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد و اینک رصدخانه تابناک را می‌بینید.

آمار مدیران «بی‌اعتقاد» روی میز دولت

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: ادامه حضور مدیران ناکارآمد، کشور را با مشکلاتی مواجه می‌کند برای همین دولت٬ و در راس آن روحانی، باید به ناچار در مورد برخی مدیران سیاسی خود تجدیدنظر کند. محسن مهرعلیزاده در گفت‌وگو با ایلنا، در مورد عدم هماهنگی برخی مدیران اجرایی با سیاست‌های دولت یازدهم گفت: با اطلاعاتی که این روز‌ها دریافت می‌کنیم٬ من هم معتقدم درصد بالایی از مدیران هنوز به این دولت اعتقاد ندارند٬ حتی شنیده‌ام آمار این مدیران با عدد و درصد به دولت رسیده است. وی افزود: افرادی از دولت قبل باقی ماندند که همراهی لازم را با دولت روحانی ندارند، اگر قرار باشد وضعیت به همین منوال پیش برود، موضوع تعارف‌بردار نیست؛ چراکه این مسأله مشکلات زیادی را برای دولت ایجاد می‌کند.

بحران آب هم محل نان و نوا شد!

هادی خانیکی در نشستی با عنوان «آب، فرهنگ و رسانه» گفت: بر اساس گزارش محققانه دانشجویان دانشگاه تهران که در رسانه‌ها منتشر شد، از بین ۱۶۵ مسأله  مهم کشور در سال ۹۴، ۱۰ اولویت انتخاب شد. در میان این اولویت‌ها پس از مسأله  هسته‌ای، آب مهم‌ترین چالش ایران در سال جاری است. به نوشته فارس خانیکی به تشریح هفت عنوان بر‌تر رسانه‌ها با موضوع آب طی دو سال گذشته پرداخت و گفت: مسأله  سد گتوند، به عنوان یک پروژه پرهزینه، بیشترین انعکاس را در فضای رسانه‌ای داشته و در ‌‌نهایت دیدگاه کار‌شناسان این بوده که این سد موزه عبرت محیط زیست ایران است. مسئول انجمن علمی مطالعات فرهنگی و ارتباطات ادامه داد: زاینده رود و ارتباط این رودخانه با فرهنگ ایرانی، بر هم خوردن رژیم آبی منطقه و در ‌‌نهایت تحصن نمایندگان در مقابل دفتر ریاست جمهوری برای اصلاح مدیریت آب زاینده رود، دومین تیتر برجسته مطبوعات بود. خانیکی گزارش ناسا درباره ورود ایران به دوره خشکسالی ۳۰ ساله، سخنان عیسی کلانتری در نشست تالاب گاوخونی، سخنان رنانی در سلسله نشست‌های «آب، فرهنگ و جامعه» و نتایج گزارش محققانه دانشجویان دانشگاه تهران درباره مهم‌ترین چالش‌های دولت در سال ۹۴ را دیگر تیترهای برجسته مطبوعات در زمینه آب اعلام کرد. وی افزود: بحران آب در ایران سبب شده در سطوح کار‌شناسی عده‌ای به نان برسند که این مسأله  مانع شکل‌گیری گفتگو است. اما اگر فضای گفتگو شکل بگیرد، در این فضا سهم و نقش همه افراد تعریف می‌شود. به اعتقاد خانیکی در ایران که دچار پیچیدگی مخاطب هستیم، می‌توانیم از پتانسیل اهالی فرهنگ، هنر و ادب هم برای حل مسأله آب استفاده کنیم ضمن آنکه در جوامعی نظیر ایران که نقش دولت در مدل‌های توسعه، محوری است، نیاز به سیاستگذاری جامع رسانه‌ای داریم.

یک عضو پایداری منکر جریان انحرافی شد

مناظره «اعتدال، گریز یا گزیر» با حضور مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران و غلامعلی دهقان عضو شواری مرکزی و سخنگوی حزب اعتدال و توسعه در دانشگاه سمنان برگزار شد. به نوشته سایت «می‌دان ۷۲» در بخشی از مناظره کوچک‌زاده به گرانی‌های دو سال پایانی دولت احمدی‌نژاد اشاره کرد و افزود: چرا می‌خواهیم همه تقصیر‌ها را به گردن دولت قبل بیاندازیم و چرا دولت نهم و دهم را مسبب همه بدبختی‌های عالم معرفی می‌کنیم؟! اگر احمدی‌نژاد می‌خواست گرانی ایجاد کند و به فکر مردم نباشد چرا از ابتدای هشت سال خود این کار را شروع نکرد و به سراغ مسکن مهر و سهام عدالت و… رفت؟! چرا تا سال ششم همه چیز خوب بود و این اتفاقات در دو سال پایانی رخ داد؟! وی سپس افزود: وجود جریان انحرافی در دولت احمدی‌نژاد مصداق دروغگویی به مردم است، چرا این مسائل را به مردم نمی‌گویید؟! چرا با مردم صادق نیستید؟! چرا دروغ می‌گویید؟!

مقصد بعدی احمدی‌نژاد کجاست؟

محمود احمدی‌نژاد محل سخنرانی‌های خود را به مساجد بازگردانده است. به نوشته سایت صراط، احمدی‌نژاد از زمان پایان دوره ریاست جمهوری‌اش تا کنون چند بار به شهرهای مختلف کشور دعوت شده که قریب به اتفاق برنامه‌های مذکور در مسجد برگزار شده‌اند. او سخنرانی‌های خود در قم، شهرری، بابل، منطقه افسریه و… را همگی در مسجد برگزار کرده است. سخنرانی‌های احمدی‌نژاد از نظر نحوه برگزاری، نوع استقبال، رفتار احمدی‌نژاد و همراهانش و… به شدت شبیه سخنرانی او قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۸۴ شده است. احمدی‌نژاد حتی بسیاری از برنامه‌های تبلیغاتی خود برای انتخابات ۸۴ را هم در مسجد برنامه ریزی کرده بود. احتمالا مهم‌ترین تفاوت حضور احمدی‌نژاد در مساجد در سال‌های ۸۴ و ۹۴، به محتوای سخنرانی‌های او بازمی گردد که امروز کاملا به ادبیات «بهاری» تبدیل شده است. هرچند این تفاوت را در همراهان رئیس جمهور سابق نیز می‌توان جستجو کرد. احمدی‌نژاد پس از حضور در مسجد در سال‌های منتهی به انتخابات ۸۴، با رأی مردم به پاستور رفت. او اکنون دوباره به مسجد بازگشته است؛ مقصد بعدی او کجاست؟

تکذیب جریان‎سازی علیه سفر روحانی به تبریز

استاندار آذربایجان شرقی گفت: مهمان‌نوازی مردم آذربایجان شرقی نسبت به دولت تدبیر و امید بار‌ها ثابت شده است و با اشتیاق در انتظار سفر روحانی هستند. «اسماعیل جبار‌زاده» استاندار آذربایجان شرقی، اخباری مبنی بر اینکه برخی قصد دارند در سفر رئیس‌جمهور به تبریز اختلال ایجاد کنند، کذب خواند و به باشگاه خبرنگاران گفت: این گونه اخبار مطلقا صحیح نیست و برخی مخالفان دولت قصد دامن‌ زدن به این شایعات را دارند. جبارزاده با تأکید بر اینکه هیچ اختلالی در سفر رئیس‌جمهور به وجود نخواهد آمد، تصریح کرد: مهمان‌نوازی مردم آذربایجان شرقی نسبت به دولت تدبیر و امید بار‌ها ثابت شده و مردم این استان با اشتیاق در انتظار سفر روحانی هستند.

روایت هاشمی و سعید امامی از ناآرامی‌های سال ۱۳۷۱

در نهم خرداد ۱۳۷۱، مأموران شهرداری مشهد، خانه‌های مسکونی غیر مجاز در کوی طلاب مشهد را تخریب کردند. به نوشته سایت پارسینه این مأمورین در پی ممانعت ساکنین منازل با آن‌ها درگیر شدند که منجر به تیراندازی و زخمی شدن یک دانش آموز شد. این نقطه آغاز آشوبی بود که منجر به تصرف دو کلانتری و آتش زدن بانک‌ها و ساختمانهای دولتی در مشهد شد. این وضعیت تا پاسی از شب ادامه داشت و در انتها نیروهای انتظامی و امنیتی توانستند کنترل شهر را به دست بگیرند. دادگاه انقلاب مشهد چهار تن از عوامل این ماجرا را به اعدام محکوم کرد. آیت الله هاشمی رفسنجانی در کتاب خاطرات سال ۱۳۷۱ در خصوص این ماجرا نوشت:

شنبه ۹ خرداد ۱۳۷۱

عصر شورای عالی امنیت ملی جلسه داشت. طرح مبارزه با تهاجم فرهنگی در دستور بود. در خصوص برخورد با عوامل آشوب و شرارت که در شیراز و اراک و دیروز در مشهد اتفاق افتاده، تأکید شد. با استاندار خراسان، تلفنی مذاکره کردم.

یکشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۷۱

به دفترم آمدم. اوضاع مشهد را پرسیدم. گفتند دیشب شرارت تا ساعت یک ونیم بعد از نیمه شب ادامه داشته و با دخالت سپاه تمام شده و جمعی را بازداشت کرده‌اند. خرابی‌های زیادی بار آورده‌اند. در جلسه هیأت دولت، وقت زیادی صرف مسأله مشهد و کیفیت برخورد با آن به منظور جلوگیری از تکرار این گونه حوادث مذاکره شد. رهبری هم امروز با احضار وزرای مربوط، دستور سخت گیری داده‌اند.

در روایت دیگری که پیش از این در خصوص حوادث مشهد منتشر شده بود، سعید امامی معاون وقت وزیر اطلاعات در سخنرانی بین دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان سال ۱۳۷۵ درباره حوادث مشهد در سال ۱۳۷۱ گفته بود: ما در جریانات مشهد که پیش آمده بود، یک حرف قشنگی را حضرت آیت الله جوادی آملی به من فرمودند، شهرداری مشهد آمده بود یکسری زمین هایی را که مردم مدت‌ها دنبالش بودند و حتی برای خرید آن زندگی خود را فروخته بودند و یه کلبه کوچک ایجاد کرده بودند، در گیری ایجاد کرده بود و در این جریان یک بچه‌ای افتاده بود و کشته شده بود و این شروع ماجرا بود، آقای جوادی آملی یه نکته زیبایی رو به من فرمودند: شما اینو قبول دارید که دفاع از مسکن و محیط زیست حتی در حیوانات هم وجود دارد؟ کسی آمده یک پولی داده یه تکه زمینی را گرفته یک دفعه می‌بینه آمدن بالا سرش و زمین را خراب کنند. مطمئنا اعتراض خواهد کرد، یعنی بعضی از اعتراضات اعتراضاتی است که ما باید بپذیریم.

ادعای تلاش معاون اول برای تغییر دو وزیر

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور طی هفته‌های اخیر فشار زیادی برای تغییر وزرای صنعت و ورزش وارد کرده است؛ او معتقد است، وزیر صنعت به دلیل کبر سن و برخی اشکالات مدیریتی دیگر، مورد نقد جدی وی است و از دیگر سو، وزیر ورزش نیز ماه هاست مورد اعتراض است.

شنیده‌های خبرنگار «انتخاب» حکایت از آن دارد که دو تن از وزرای دولت تدبیر و امید در «لیست سیاه» قرار گفته‌اند. جهانگیری برای وزارت صنعت، رضا ویسه را پیشنهاد داده که هم اکنون «معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس‌جمهور» است. همچنین گزینه جهانگیری برای وزارت ورزش، محمود اسلامیان است که چندی پیش، با پیشنهاد خود، مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری شده است. در این میان، «اسلامیان» تمایلی برای پذیرفتن پست وزارت ورزش ندارد و «وزارت صنعت» را ترجیح می‌دهد.

«لابی من» مجلس می‌رود؟

انتخابات هیأت رئیسه مجلس در حالی چندروز دیگر برگزار می‌شود که برخی نمایندگان از وقوع تغییراتی در ترکیب هیات رئیسه پارلمان خبر می‌دهند. در این میان گویا کاظم جلالی مهم‌ترین گزینه‌ای است که قرار است جانشین محمدرضا باهنر شود. به نوشته خبرگزاری آریا، محمدرضا باهنر که به عنوان «لابی من» مجلس شناخته می‌شود در سالهای اخیر به عنوان نائب رئیس اول و دوم علی لاریجانی در هیات رییسه حضور داشته است. این در حالی است که کاظم جلالی، رئیس فراکسیون رهروان ولایت و چهره نزدیک به علی لاریجانی مدتی است فعالیت خود را برای گرفتن صندلی باهنر در هیات رییسه آغاز کرده. البته اگرچه رئیس مرکز پژو هش‌های مجلس به حمایت فراکسیون اکثریت پارلمان از خود دلخوش کرده اما از طرفی این پایگاه محمدرضا باهنر در بین نمایندگان است که کار را برای کاظم جلالی مشکل می‌کند. ابراهیم نکو، عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرگزاری آریا گفت: احتمالا در انتخابات هیأت رئیسه مجلس تغییراتی در نوابین رئیس مجلس صورت گیرد البته اگرچه آقای جلالی مدتی است برای رسیدن به نوابی ریاست مجلس تلاش‌های خودش را آغاز کرده اما تا قبل از رای گیری نمی‌توان گفت ازمیان آقایان باهنر و ابوترابی فرد کدامیک از هیات رییسه جدا می‌شوند. وی درباره ریاست مجلس هم تأکید کرد: با توجه به شرایطی که آقای لاریجانی دارند من فکر می‌کنم ایشان ابقا خواهند شد.

پاسخ وزیر ارشاد به یک درخواست فیس‌بوکی

یک کاربر فیس‌بوکی در صفحه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در فیس بوکی متنی نوشت و از وزیر ارشاد درخواست کرد این متن را به دست محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه برساند. در متن این کاربر آمده است: «آقای جنتی تو رو خدا این پست رو به آقای ظریف نشون بدید… ما توافق ضلیلانه نمی‌خواییم… چرا باید اجازهٔ دسترسی حتی به صورت کنترل شده رو به تأسیسات نظامی مون بدیم؟ ما چی از این توافق داریم به دست میاریم؟؟؟؟؟ بجز اینکه غنی سازیمونو محدود کنیم. پروتکل الحاقی که اجازه بازرسی مراکز نظامی مونو می‌ده رو بپذیریم و به گفتهٔ یکی از مقام‌های امریکایی امکان بازرسی نامحدود به مراکز هسته‌ای مونو دارن. چی نصیبمون می‌شه… فقط می‌گن برداشتن تحریم‌ها… من حاضرم به تحریم تن بدم ولی اجازه ندم اونا چشمشون به مراکز نظانی ما باشه. من به آقای ظریف به خاطر تمام خدماتشون افتخار می‌کنم.. ببخشید که برای شما نوشتم چون توی صفحه آقای ظریف نمی‌شد اینقد مستقیم براشون نوشت، فقط باید براشون کامنت بذاریم که من فک نمی‌کنم بتونن همه رو بخونن. خواهش می‌کنم ازتون خواستهٔ من رو بهشون بگید. حداقل این نوشته رو نشونشون بدید… دوستتون دارم ممنون».

پاسخ وزیر ارشاد به این متن نکات قابل توجهی را در بر داشت. جنتی به این ترتیب به کاربر فیس‌بوک پاسخ داد: «با سلام شما نگران نباشید آقای ظریف منافع ملی را بهتر از دیگران درک می‌کنند، ضمنا مستقیم می‌توانید نظراتتان را روی صفحه ایشان بنویسید. ذلیلانه را هم به این ترتیب می‌نویسند نه ضلیلانه!».

سید حسن خمینی بار دیگر به گلستان دعوت شد

نماینده ولی فقیه در استان گلستان و امام جمعه گرگان از حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی یادگار گرانقدر امام خمینی (س) برای سفر به این استان دعوت کرد. به گزارش جماران، رضا جعفری مسئول دفتر آیت الله نورمفیدی با اعلام این مطلب افزود: این دعوت در آستانه و به مناسبت بیست و ششمین سالگرد گرامیداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. بر اساس این گزارش، زمان و برنامه‌های سفر یادگار امام متعاقبا اعلام می‌شود.

انتقاد از تک خوانی زن و حضور افراد بی‌حجاب در سینما

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کردستان گفت: آنچه در سینما بهمن سنندج به بهانه جشنواره فرهنگی هنری اقوام ایرانی اتفاق افتاد هیچ سنخیتی با فرهنگ دینی و بومی مردم و سنت پیامبر اعظم (ص) و مبانی قرآنی و هیچ نسبتی به آرمان‌های امام، شهدا و منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و فرهنگ بومی اصیل مردمی نداشت. حجت الاسلام صفی‌یاری افزود: اجرای تک خوانی زن، حضور افراد بی‌حجاب و بدلباس با چهره‌های زننده و فضای غیرفرهنگی، سینما بهمن سنندج را که باید ظرفیتی برای ترویج اخلاق و ارزش‌ها باشد به مرکز ضد ارزش‌ها و حرمت‌شکنی‌ها و پرده دری‌ها تبدیل کرد.

لیپوماساژ توسط مجری خانم برای مراجعان آقا

پایگاه خبری تحلیلی پارس در گزارشی میدانی وضعیت آگهی‌های تبلیغاتی ماشاژ در تهران را بررسی کرده که در بخشی از آن می‌خوانیم: چهارمین مرکز، مطب یکی از پزشکان متخصص تغذیه در یک منطقه خوش نشین است. در این مطب، لیپوماساژ انجام می‌شود. روند کار هم به این صورت است که پزشک پس از معاینه افرادی که به اضافه وزن دچارند و نوشتن نسخه برایشان، در یک کاغذ کوچک یادداشت، چند خطی برای منشی می‌نویسد و از شما می‌خواهد که این برگه را به منشی بدهید و او خدمات دستگاهی مرکز را برایتان توضیح دهد. در ادامه سراغ منشی می‌روید، او برگه را از شما تحویل می‌گیرد و توضیح می‌دهد که دو دستگاه ماساژ برای لاغری در این مرکز وجود دارد که بهای هر دوی آن‌ها ۱۱۰هزار تومان خواهد بود. در این مطب دو خانم کار لیپوماساژ را انجام می‌دهند که البته مشخص نیست متخصص این کار هستند یا خیر، با این حال متأسفانه یکی از آن‌ها به ما می‌ گوید: «بخشی از مشتریان ما آقایانی هستند که به اضافه وزن دچارند».

افزایش آمار خودکشی در میان دانشجویان علوم پزشکی

محمدرضا فراهانی، معاون دانشجویی و فرهنگی وزیر بهداشت در نشست خبری به مناسبت هفته خوابگاه‌ها گفت: یک درصد دانشجویان علوم پزشکی مشروط می‌شوند ۳ درصد ضعف مفرط تحصیلی دارند و از نظر آمار خودکشی سال گذشته نسبت به سال‌های قبل از آن رقم افزایشی را شاهد هستیم.

به گزارش فارس وی ادامه داد: ۱۰ درصد این دانشجویان متأهل هستند این در حالی است که اقدامات بسیار کمی در خوابگاه‌ها موجود است و ۳۰ درصد دانشجویان دیگر چون خوابگاه‌ کافی و با کیفیت خوب وجود ندارد در محلی که خودشان انتخاب می‌کنند اقامت دارند.

نفت بدهیم چای سریلانکا بگیریم

رئیس اتحادیه چای سریلانکا گفت: این احتمال وجود دارد که آمریکا با توافق نامه‌ای مبنی بر تها‌تر چای در برابر نفت ایران موافقت کند. صادرکنندگان چای سریلانکا خوش‌بین هستند که دولت آمریکا برای ایجاد یک سازوکار در تسویه پرداخت‌های چای صادراتی این کشور به ایران به دلار مداخله کند. پایگاه سیلون تودی در این رابطه به نقل از روهان فرناندو رئیس اتحادیه صادرکنندگان چای سریلانکا نوشت، ما بسیار خوش‌بین هستیم که آمریکا در زمینه انجام مبادلات سریلانکا و ایران برای صادرات چای به این کشور و تسویه به دلار مداخله کند. تحریم‌ها سبب شده است تا واردکنندگان ایرانی چای نتوانند با دلار معاملات خود را انجام دهند.

ناگفته‌هایی از ماجرای ادعای حکم اعدام بعضی از فرماندهان جنگ

شهریور ۹۳ خبری بر خروجی سایت اطلاع رسانی آقای هاشمی رفسنجانی با تیتر «هاشمی کدام فرمانده سپاه را از اعدام نجات داد؟» قرار گرفت. حجت‌الاسلام علی رازینی، نخستین رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح در مصاحبه‌ای تفصیلی با فارس ضمن تشریح فلسفه تأسیس این سازمان به برخی شبهات مطرح شده در خصوص پایان جنگ، چرایی شکست عملیات فاو، شبهه اعدام فرماندهان عالی‌رتبه دفاع مقدس و برخی مطالب دیگر پرداخته است.

برخی محورهای مهم این مصاحبه در ذیل می‌آید:

* بحث تشکیل سازمان قضایی نیروهای مسلح و برخورد قاطع با متخلفین برخلاف تصور برخی افراد به دلیل انتقاد امام به نیروهای مسلح نبود و امام از نیروهای مسلح گله‌مند نبود.

* هر چه ما از امام (ره) دیدیم تائید و تحسین رزمندگان جنگ بود.

* موضوع خیانت فرماندهان و بی‌قانونی نیروهای مسلح به هیچ عنوان در زمان جنگ مطرح نبود

* امام به دلیل شجاعت و قاطعیتی که در آقای خلخالی بود در سال ۵۸ به ایشان حکم دادند و بعد از اینکه مشاهده کردند دقت کافی در روند رسیدگی نیست، مسئولیت را از ایشان گرفتند.

* آقای خلخالی پس از برکناری توسط امام در سال ۶۰ هیچ مسئولیت قضایی نداشت

* امام هیچ گاه نگفتند فرماندهان خائن هستند.

* برخی فرماندهان نیروهای مسلح طبق تحلیل‌های خود به این نتیجه رسیدند که دلیل برخی پیروزی‌های صدام قاطعیت دستگاه قضایی و برخورد قاطع با فرماندهان شکست‌خورده است.

* بعضی خودی‌ها تحت تاثیر اعدام‌های صدام قرار گرفته بودند.

* نه حضرت امام (ره) نه فرماندهان عالی رتبه و میانی جنگ و نه مسئولان عالی اجرایی این برداشت را نداشتند که باید تعدادی از فرماندهان اعدام شوند.

* به عنوان رئیس دستگاه قضایی نیروهای مسلح در آن دوران اعلام می‌کنم هیچ گاه برای هیچ فرمانده عالی‌رتبه‌ای حکم اعدام صادر نشد.

* امام خمینی در جواب به یکی از شبهات ما که گفته بودیم با قوانین موجود تنها می‌توان گروهکی‌ها یا جاسوس‌ها را که عالماً و عامداً به دشمن اطلاعات داده‌اند اعدام کرد و با کسانی که از روی سهو به جنگ ضربه زدند نمی‌شود برخورد کرد فتوا دادند: «اگر کسی عالماً و عامداً به جبهه ضربه جبران‌ناپذیری بزند مجازاتش اعدام است».

* این طور نبود که امام پس از عقب نشینی‌ها در سه ماه ابتدایی سال ۶۷ و از دست دادن فاو و کوشک عصبانی شده و خواستار برخورد با متخلفین و مسببین آن شوند، بلکه خود فرماندهان مراجعه کرده و از دستگاه قضایی گله کرده بودند.

* شبهه شکست عملیات فاو به دلیل حضور نظامیان در انتخابات مجلس سوم را صد در صد تکذیب می‌کنم.

* پس از عملیات مرصاد آقای وحیدی را چندین ساعت به دلیل یک تخلف اداری پیش خود نگه داشتیم و قضیه اصلاً بازداشت نبود.

* اختلاف آقای وحیدی با وزارت اطلاعات بر سر تحویل اسناد بود نه شاهسوندی.

* نظر دستگاه قضایی حفظ منافقین نبود.

* پذیرش قطعنامه در آن زمان به نوعی بهره‌برداری از آثار جنگ بود.

*هیچ یک از مسئولین جنگ در آن زمان یکدیگر را مقصر یا متخلف نمی‌دانستند.

*علت استعفای شهید صیاد شیرازی بعد از عملیات فاو اعتراض به عملکرد سازمان قضایی نیروهای مسلح نبود.

مدالیته جدید هسته‌ای یکی از برادران لاریجانی

محمد جواد لاریجانی که هم‌اینک ریاست پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و همچنین ریاست ستاد حقوق بشر قوه قضائیه را به‌ عهده دارد، مدالیتهٔ جدیدی در گفت‌و‌گو با تسنیم ارائه کرده است. لاریجانی بیان داشته است: ما باید مذاکره را ادامه دهیم اما با یک ملاحظه بسیار مهم و آن اینکه باید ریلمان را عوض کنیم. این شعارهای چرخیدن سانتریفیوژ متناسب با چرخیدن چرخ اقتصاد و شعار برد ـ برد مودالیته‌ای است که مشکلات فعلی مذاکراتی و هسته‌ای ما ناشی از آن است اما مودالیته دیگری هم وجود دارد. مودالیته دیگر که پیشنهاد من است آن است که «شفافیت در مقابل همکاری» داشته باشیم. آن هم شفافیت در چهارچوب NPT، نه بازرسی‌های ویژه.

وی افزود: البته در این مودالیته، ما به یکباره شفافیت نشان نمی‌دهیم، بلکه شفافیت ما در مقابل همکاری است. معنی همکاری این نیست که به تلویزیون بیایند و از ما تعریف کنند، بلکه رفع تحریم‌ها و همکاری اثباتی باید صورت بگیرد و تمام حقوق ما طبق NPT به ما داده شود. در این صورت مذاکره قابل tailor (مناسب) شدن و به اندازه شدن است. وی، با بیان اینکه ما هیچ وقت نمی‌توانیم بیش از اینکه شرایط آبستن باشد، از آن بهره ببریم و از آن نتیجه بگیریم، تصریح کرد: مودالیته‌ای که بنده پیشنهاد کردم قابل تحقق است، البته اگر مقصود غربی‌ها کوچک کردن و تحقیر ایران باشد، نتیجه‌ای به دست نمی‌آید. اما اگر مقصود آن‌ها افزایش شفافیت باشد نتایج خوبی به دست می‌آید. چراکه علی‌الاصول شفافیت به نفع ماست؛ البته در چهارچوب NPT، نه اینکه بخواهند مراقبت‌های عجیب و غریب اعمال کنند. زیرا برای کسی شفافیت بد است که می‌خواهد بمب درست کند ولی استراتژی ما ساختن بمب نیست.

حامی مطهری در شیراز برکنار شد!

اولین تغییرات در دولت «تدبیر و امید» کلید خورد. حجت الله رضایی سرپرست فرمانداری جهرم پس از آنکه در ماجرای حمله به علی مطهری در شیراز نقش سازنده‌ای ایفا کرد، برکنار شد. به گزارش «انتخاب»، رضایی که در ده ماه گذشته مسئولیت فرمانداری جهرم را بر عهده داشت، نقشی فعالی در پیش و پس از حادثه مشهور شیراز داشت و حتی استاندار فارس را برای دلجویی پیش مطهری برده بود. به گفتهٔ یک منبع مطلع، حکم انتصاب رضایی پس از آنکه توسط معاون سیاسی وزیر کشور امضا شد، به دفتر وزیر رسید، اما رحمانی فضلی حاضر به تأییدیه نهایی این حکم نشد. این منبع مطلع افزود: استاندار فارس نیز با فشار برخی از نمایندگان نیز حکم برکناری فرماندار فعلی جهرم را امضا کرده است.

ناگفته‌های ابتکار ازمصوبه شورا درباره پردیسان

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه سند مالکیت پارک پردیسان به نام دولت است، تأکید کرد: پارک پردیسان قابل فروش نیست و قصدی برای واگذاری پارک نداریم. معصومه ابتکار در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص واگذاری پارک پردیسان به شهرداری و مصوبه شورای شهر سوم درباره آن، اظهار کرد: در دولت قبل برنامه بسیار جدی برای فروش پارک وجود داشت و حتی دیوارکشی هم شبانه انجام شد که در حال حاضر بخشی از بقایای آن باقی مانده است، طرح هم این بود که بخشی از پارک با مصوبه دولت قابل فروش باشد آن هم به قیمت متری ۹۰۰۰ تومان. وی افزود: در آن شرایط در شورا نگران بودیم پارک از دست برود و ما گفتیم حداقل به جای اینکه برج ساخته شود شهرداری به عنوان پارک آن را بخرد؛ بنابراین، در شورا مصوبه‌ای داشتیم که بر اساس آن پارک پردیسان متعلق به مردم تهران است و دولت حق واگذاری آن را ندارد و در صورت پافشاری دولت و نبودن راه جایگزین، شهرداری تهران آن را بخرد و به عبارت دیگر اجبار نکردیم و تکلیف هم نشد.

معنا‌شناسی جدید بانک از اعتدال

مرتضی بانک در همایش منطقه‎‎ای اعتدال و حامیان مردمی دولت تدبیر و امید گفت: اعتدال یعنی خوب فکر کنیم و محکم عمل کنیم و کسانی که قصد دارند جامعه را دو قطبی کنند و با ایجاد دودستگی و اختلاف به اهداف خود برسند، مطمئن باشند که هر چقدر هم فشار بیاورند دولت در این دام نخواهد افتاد. معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری گفت: مگر دولت می‌تواند مدیرانی را تحمل کند که برنامه‌هایشان را جای دیگر می‌نویسند و اگر مماشات شده، دلیل آن این است که همه بفهمند شما دروغ می‌‏‏ گویید و دولت حرکتش را طوری تنظیم می‌‏‏ کند که دچار دودستگی و اختلاف نشود.

توصیه پزشکیان به روحانی درباره سفر به تبریز

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس در گفت‌و‌گو با «آرمان» در ارتباط با حوادث روز جمعه ورزشگاه یادگام امام تبریز و بازی تراکتورسازی و نفت تهران بیان داشت: به هر حال، این روند در بین هواداران فوتبال دوست تبریزی ناراحتی ایجاد کرده و باز هم اشاره می‌کنم بستگی به نوع رفتار دولت با این موضوع دارد. شاید بتوان گفت نوع برخورد دولت می‌تواند در محبوبیت آقای روحانی تأثیرگذار شود. البته دستگاه‌های مسئول در این خصوص بهتر می‌توانند پاسخگو باشند اما دولت می‌تواند در تعقیب قضایا نقش مهمی ایفا کند. دولت می‌تواند از سیستمی که اطلاعات کذب را منعکس کرده، پاسخ بخواهد و با آن‌ها برخورد کند. دولت باید کاری صورت دهد که نهاد‌ها با مردم درست و صادقانه رفتار کنند. اگر می‌شد حدس زد مسابقه جنجالی است، باید داور به نحو دیگری برخورد می‌کرد. من در این خصوص نمی‌دانم که بازیکن چه صحبتی با داور داشت که داور کارت نشان داد اما خیلی از اوقات داور‌ها می‌توانند از این دست مسائل گذر کنند. این رفتار داور، مسأله را خیلی بد‌تر کرد. بازی کردن با روحیات و عواطف مردم هم بحث را خراب‌تر کرد. چیزی که من می‌دانم این است که آذری‌ها نسبت به تیمشان به‌حق یا ناحق حساسیت دارند. مسأله جمعه که امری ساده بود، تبدیل به یک مسأله شد. اگر دولت یا وزیر ورزش قبل از سفر به تبریز ماجرا را پیگیری کنند قضیه بهتر جمع می‌شود تا اینکه پیگیری‌ها را به بعد از سفر موکول کنند.

پیشنهاد عجیب یک نماینده برای ایجاد رابطه میان امریکا و ایران

احمد شوهانی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم در گفت وگو با سایت هفته نامه مثلث پیشنهاد کرد که دیپلماسی پارلمانی بین ایران و آمریکا فعال شود و نمایندگان مجلس ایران با با طیف غیرتندرو نمایندگان کنگره آمریکا وارد گفت‌و‌گو شوند.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.