مرگ احشام هویزه از شدت تشنگی!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: فرماندار هویزه گفت: به علت کمبود و نبود آب در این شهرستان، دام های مردم از شدت تشنگی به زهکش ها پناه می برند و در آنجا سقوط می کنند.

عبدالرضا سعیدی نیا در گفتگو با مهر عنوان کرد: متاسفانه خشکسالی و کاهش نزولات جوی، اثرات سو فراوانی در بخش کشاورزی و دامداری استان و به خصوص شهرستان هویزه بر جای گذاشته است.
وی افزود: در سال جاری، کشت تابستانه در شهرستان هویزه ممنوع اعلام شده به همین دلیل کشاورزی این شهرستان با مشکلات جدی مواجه شده است.
سعیدی نیا با اشاره به جمعیت  بالای دام در این شهرستان گفت: بسیاری از ساکنان هویزه  به شغل دامپروری مشغول هستند و با توجه به شرایط به وجود آمده، وضعیت فاجعه باری ایجاد شده است. به دلیل سرازیر شدن آب کانالهای زه کشی هایی به هور، حجم آب سفره های زیرزمینی پائین رفته و به همین دلیل آب شیرینی در چاه ها موجود نیست.
فرماندار هویزه با بیان اینکه در این شهرستان به طور میانگین هر خانواده حدودا ۳۰۰ تا هزار راس دام دارند، تصریح کرد: برخی از دام ها  همچون: شتر، گاو، گوسفند و بز از شدت تشنگی به زه کشی های اطراف روستا برای نوشیدن آب هجوم می برند که متاسفانه به دلیل شیب کانالهای زه کشی شده سقوط و تلف می شوند.
وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و طی مطالعات صورت گرفته به منظور تامین آب منطقه نیازمند اعتبارات ویژه ای هستیم تابتوانیم دام هاب مردم را از تشنگی نجات دهیم. از مدیریت بحران استانداری خوزستان انتظار داریم هر چه سریعتر این مسئله را پیگیری کنند.
سعیدی نیا با اشاره به وجود نژاد کمیاب گوسفندان خوزستانی در هویزه گفت: متاسفانه در حال حاضر به دلیل معضل کم آبی، سقط جنین در بین دام های استان افزایش یافته که این مسئله زنگ خطری برای کوچ اجباری دامداران محسوب می شود.
فرماندار هویزه عنوان کرد: البته در جلسه ستاد بحران استانداری خوزستان تامین آب شرب شهرستان هویزه به وسیله تانکر  مطرح شد که منتظر اجرایی شدن آن هستیم.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.