خیز بلند هندیجان برای تبدیل شدن به شهر سبز/پروژه های گاز رسانی با سرعت در حال اجرا هستند

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: رئیس اداره ناحیه گاز هندیجان گفت: ۲ پروژه بزرگ گازرسانی در هندیجان در حال اجرایی و در سال جاری به بهره برداری می رسند.

سیف‌الله قنواتی رئیس اداره ناحیه گاز هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار عصرجنوب در بندر هندیجان به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: ۲ پروژه بزرگ گازرسانی هندیجان که یکی از آن‌ها در حال اجرا و دیگری هفته دولت کلنگ زنی می‌شود.

وی افزود: ما بدون اجازه و نامه‌نگاری ادارات شهرداری و مسکن شهرسازی به منازل مسکونی گازرسانی نمی‌کنیم در حال حاضر اداره گاز ناحیه هندیجان به نواحی و مناطق و سکونتگاه‌های غیره و رسمی گاز سازی نمی‌کند.

رئیس اداره ناحیه گاز هندیجان بیان کرد: شهرداری، مسکن و شهرسازی هندیجان هرگونه انشعاب برای سکونتگاه‌های غیررسمی را ممنوع کرده‌اند برای گازرسانی در روستاها آن روستا باید طرح هادی داشته باشند و اگر طرح هادی نداشته باشند باید مجوز بنیاد مسکن روستای اخذ کنند.

وی گفت: برای گازرسانی در شهر نیز نیاز به نقشه منطقه و مجوز از اداره راه شهرسازی است. اداره گاز هندیجان سال ۸۸ افتتاح شد. در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد شهر هندیجان از نعمت گاز برخوردار هستند.

قنواتی عنوان کرد: اگر متقاضی درخواست انشعاب گاز به ما بدهد کمتر از یک روز برای آن انشعاب می‌دهیم در بخش روستایی، روستایی‌های هندیجان شمالی از حسین‌آباد تا روستای مشراگه ۱۰۰ درصد گازرسانی شده است در بخش هندیجان جنوبی با توجه به اجرای دو پروژه ۵۸ کیلومتری شبکه‌گذاری و ۲۷ کیلومتر شبکه‌گذاری تمامی روستاهای بخش هندیجان جنوبی از نعمت گازرسانی برخورد خواهند شد.

وی ادامه داد: در حال حاضر پوشش گازرسانی بخش شهری و روستایی شهرستان هندیجان ۸۵ درصد جمعیتی است در سال ۹۸ دو پروژه گازرسانی به روستاها و صنایع هندیجان را در دستور کارداریم پروژه اول بنام ۵۸ کیلومتری شبکه‌گذاری و ۳۵۰ انشعاب که برنامه گازرسانی به روستاهای جاده دیلم که شامل دهنو، بو طاهری، رگ سفید، زلقی، مالکی، امام‌زاده عبدالله (ع) است. در این پروژه تمامی صنایع دامی، غذایی، کشاورزی شهرستان نیز از نعمت گاز برخوردار خواهند شد.

وی گفت: در این طرح ۶ مرغداری و ۵۰۰ خانوار از نعمت گازرسانی برخورد خواهند شد اعتبار پروژه ۵۸ کیلومتر بالغ‌بر ۱۵ میلیارد تومان است لازم به ذکر است روستایی غرابی علیا نیز که دارای بیش از ۲۰ خانوار است از نعمت گاز برخوردار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه ۵۸ کیلومتری از اردیبهشت ۹۸ عملیات اجرایی آن آغازشده و پیش‌بینی ما این است در دهه فجر ۹۸ به بهره‌برداری برسد و در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی اضافه کرد: پروژه ۲۷ کیلومتری دارای ۱۰۰ انشعاب در جاده بدر هندیجان جنوبی شامل روستاهای بزی، کوت مهنا، غوله و چم رحمان است که ۱۵۰ خانوار در آن ساکن تحت پوشش گازرسانی قرار خواهد گرفت اعتبار این پروژه بالغ‌بر ۷ میلیارد تومان برآورده شده و عملیات اجرایی و کلنگ زنی آن در هفته دولت سال ۹۸ آغاز خواهند شد.
وی گفت: اعتبارات پروژه‌ها از طریق اعتبارات شرکت ملی گاز ایران مصوب شده و اجرا می‌شود مدت ‌زمان اجرایی این پروژه ۷ ماه است که پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۸ به پایان برسد.

قنواتی بیان کرد: تعداد کل مشترکین در شهرستان هندیجان و روستاها ۸۵۰۰ مشترک که از این تعداد حدود ۱۵۰۰ مشترک روستایی و ۷۰۰۰ مشترک شهر هندیجان است انتظار داریم از مردم عزیز با توجه به هزینه‌های سنگینی که دولت در بخش گازرسانی انجام می‌دهد مردم به خرید اشتراک گاز اقدام کنند و ظرفیت‌های خالی ما که حدود ۳۵ است را کاهش دهند.

قنواتی در خصوص هزینه‌های گازرسانی گفت: هزینه اشتراک گاز و کنتور ۲۱۱ هزار تومان که همه اتصالات با اداره گاز است هزینه نظام‌مهندسی ۲۰۰ هزار تومان است. لوله‌کشی هم از طریق واحدهای صنفی شهرستان انجام می‌شود و هزینه بستگی به متراژ و صنف مذکور دارد و لوله‌کشی با اداره گاز نیست.

مطالب پیشنهادی