تهدید با سلاح جنگی و تعقیب صیادان هندیجانی توسط متخلفان در دریا

عـصــر جـنــوب| asrejonoob.ir: متخلفان، سودجویان، استفاده‌ کنندگان از آلات ممنوعه و بسیار خطرناک لنگری با خیالی آسوده و بدون هیچ‌گونه دغدغه و بدون احساس خطر هم اقدام به نابود کردن محیط‌ زیست و هم اقدام به تهدید صیادان هندیجان و حتی تعقیب آن‌ها با اسلحه گرم می‌کنند.
به گزارش عصر جنوب از بندر هندیجان، شهرستان محروم هندیجان در جنوب شرقی استان خوزستان دارای ۹۵ کیلومتر مرز آبی با خلیج ‌فارس است که شغل اکثر این مردم از طریق دریا تأمین می‌شود.

مردم این منطقه از همه نظر محروم بوده و هیچ‌گونه منبع درآمد پایداری نداشته و مجبور به صیادی هستند با توجه یا حجم سنگین و لشکر بیکاران که در دریا صید می‌کنند این صید کفاف زندگی آن‌ها را نمی‌کند و با حداقل‌ها خود را زنده نگه ‌داشته‌اند.
با وجود این همه مشکلات و نبود صید کافی عده‌ای سودجو و متخلف از شهرهای اطراف وارد حوزه مرزی هندیجان شده و با آلات لنگری و غیر قانونی که همه نوع آبزیان را صید می‌کند و سبب از بین رفتن لارو و بچه ماهی‌ها هم می‌شوند در منطقه به ‌صورت گسترده حضور دارند و در حال نابودی همه‌ چیز هستند.

افراد سودجو از شهرهای اطراف وارد صیدگاه‌های هندیجان می‌شوند
آلات لنگری به هیچ ‌چیز رحم نمی‌کنند چه ماهی کوچک چه ماهی بزرگ و چه دیگر موجودات دریایی که قابلیت استفاده ندارد همه را در دام خود می‌گیرند متخلفان و سودجویان فقط آبزیانی که بزرگ و سود آور هستند را صید و باقیمانده را رها می‌کنند که این یعنی نابودی حیات و زندگی در منطقه هندیجان است.

با توجه به نبود شغل مناسب و کافی در هندیجان اگر این رویه ادامه پیدا کند شاهد از بین رفتن صیادی دیرینه منطقه خواهیم بود و ماهی‌های لذیذ هندیجان نیز از صفحه روزگار محو خواهند شد این بار دولت و نیروهای مسلح چه پاسخی برای مردم و صیادان بیکار هندیجانی خواهند داشت.

اسماعیل حشوشی یکی از صیادان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر جنوب در بندر هندیجان، اظهار داشت: بنده دوشنبه پانزدهم اردیبهشت‌ماه ۹۸ به دریا رفته و شاهد این قضیه آلات لنگری بودم که چه جنایتی در حق محیط‌ زیست و مایحتاج مردم می‌کنند. وقتی هم به متخلفان تذکر دادیم به ما حمله کردند.

آلات لنگری در حق محیط‌ زیست هندیجان جنایت می‌کنند
وی افزود: بعد از تعقیب و گریز خدا به من رحم کرد و توانستم به ‌سختی از دست آن‌ها فرار کنم. دو قایق هر کدام ۴ – ۵ نفر با انواع اسلحه به تعقیب و تهدید من پرداختند؛ که اگر می‌ایستادم بدون شک مورد اصابت و ضرب و شتم قرار می‌گرفتم.

محمد نصاری یکی دیگر از صیادان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر جنوب در بندر هندیجان، اظهار داشت: بنده ضمن تائید مطالب فوق به ‌شدت این موضوع را نگران ‌کننده می‌بینم در فصل صید میش ماهی که هم‌ اکنون شروع ‌شده است برای پیدا کردن این‌گونه از ماهی‌های خلیج ‌فارس نیاز مبرم به گشت زنی در شب هستیم که بزرگ‌ترین مشکل ما این آلات لنگری ممنوعه است.

ابراهیم عبادی یکی دیگر از صیادان هندیجانی در گفت‌وگو با خبرنگار عصر جنوب در بندر هندیجان، اظهار داشت: ضمن تشکر از اقدام شیلات و یگان حفاظت آبزیان، درست است که با حدود ۲۰ فقره آلات لنگری فقط با گرفتن دفترچه تردد اخطار و تعهد برخورد شده ولی همه آلات لنگری هنوز سر جای خود مشغول به فعالیت هستند و حتی یک لنگر از جای قبلی جابجا نشده است.

متخلفان با سلاح‌های گرم به ما حمله می‌کنند
وی افزود: صیادان هندیجانی این اقدام تعقیب و تهدید افراد غیر بومی در محدوده هندیجان که آلات لنگری نصب‌ کرده‌اند را به‌ شدت محکوم کرده و اعلام می‌کنند که هرساله تعدادی از افراد غیر بومی اقدام به نصب آلات لنگری ممنوعه می‌نمایند و حدود ۵۰۰ فروند قایق صیادی از هندیجان که از راه دریا امرار معاش می‌کنند را خانه ‌نشین و بیکار کرده‌اند.

این صیاد هندیجانی عنوان کرد: بزرگ‌ترین منبع درآمد جوانان هندیجان فعالیت صیادی است که با نصب آلات لنگری توسط قاچاقچیان سودجو دچار رکود شده و منطقه را با بحران شدیدی مواجه کرده‌ است.

وی خواستار ورود جدی مسئولان زی ربط به این مسئله شد و گفت: طبق پیش‌بینی‌ها و تجارب گذشته احتمال وقوع درگیری مسلحانه و نزاع شدید بین صیادان شدت خواهد گرفت. صیادان عزیز با داشتن حوصله و بردباری از هرگونه درگیری در دریا دوری کرده و پیگیر اقدامات کار قانونی مسئولان نظامی، امنیتی و سیاسی هستند.

احتمال درگیری شدید بین صیادان هندیجانی و سودجویان وجود دارد
جامعه بزرگ صیادی هندیجان نصب آلات لنگری را محکوم می‌کند و خواستار جمع ‌آوری آلات لنگری و ورود مراجع قضایی، انتظامی و امنیتی در این امر خطیر شده‌اند.
یوسف اعتلایی نماینده صیادان هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر جنوب در بندر هندیجان، اظهار داشت: چند سال است که ما درگیر این آلات ممنوعه و جنایت‌کار لنگری هستیم و به ‌صورت حضوری، تلفنی و از راه‌های دیگر این مشکل را مرتب به مسئولان اطلاع داده اما هنوز اقدام جدی در جلوگیری از این جنایت خطرناک نشده است.

وی افزود: ما کتبی و حتی طومارهایی را جمع‌ آوری کرده و شکایت‌های خود را انجام داده یعنی با مسئولان اتمام‌ حجت کردیم و همه‌ چیز را به آن‌ها اطلاع داده‌ایم اما چرا هنوز اقدامی نشده جای سؤال دارد. مسئولان حراست از آبزیان هندیجان به ما گفته‌اند ما توانایی برخورد و جمع‌آوری این آلات لنگری را نداریم.

مسئولان حراست آبزیان گفته اند ما توانایی برخورد با سودجویان را نداریم
نماینده صیادان بیان کرد: با فرماندار در این خصوص جلسه با حضور صیادان برگزار کردیم و موضوع را حضوری بیان کرده و حتی طومارها و شکایت‌های خود را به دفتر نماینده مردم در مجلس، فرمانداری، امام ‌جمعه، دادستانی، اداره اطلاعات، رئیس دادگستری، شیلات، دریابانی و مرزبانی نیروی انتظامی هندیجان تقدیم کردیم.

وی گفت: سودجویان و متخلفان به تذکر صیادان توجه نکرده و اقدام به حمله و تیراندازی با اسلحه گرم جنگی در دریا کرده و با رگبارهای پی‌درپی صیادان هندیجانی را مرود تهدید و تعقیب قرار داده‌اند. ما در دریا امنیت برای صید و زندگی نداریم.
اعتلایی عنوان کرد: وقتی‌ که امنیت نباشد، شغل وزندگی ما از بین می‌رود، این افراد سودجو از شهرهای هم‌جوار وارد حوزه دریایی هندیجان شده و این جنایت‌ها را مرتکب می‌شوند لازم است نیروهای مسلح به‌ خصوص دریابانی وارد میدان شده و برخورد جدی کنند.

نیروهای دریابانی و مرزبانی باید با متخلفان جدی‌تر برخورد کنند
وی ادامه داد: وظیفه دریابانی فقط کنترل ورود و خروج صیادان نیست بلکه وظیفه آن‌ها تأمین امنیت جانی و روانی صیادان مظلوم هندیجان است که تاکنون به نحو احسن عملیاتی نشده است. به همین سبب ما خواستار ورود جدی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستیم تا با اخلالگران امنیت ملی برخورد کنند.

نماینده صیادان هندیجان تصریح کرد: این مسئله سبب بحران و تنش بسیار شدید در منطقه شده و منابع ملی و اکوسیستم دریا و دیگر آبزیان مورد تهدید قرار گرفته و اگر با این آلات لنگری و حملات مسلحانه سودجویان مقابله نشود باید شاهد درگیری‌های خونین در منطقه باشیم.

وی خاطرنشان کرد: در سال گذشته ما تذکر لازم را دادیم اما برخی از صیادان با سودجویان به سبب معیشت خود درگیر شده که سودجویان ضمن مصدوم کردن جدی صیادان هنوز این فرد نتوانسته سلامتی خود را به دست آورد و دیگر توانایی صید را ندارد.

وظیفه دریابانی تأمین امنیت جانی و روانی صیادان هندیجانی است

اعتلایی عنوان کرد: ما با دستگاه‌های نقطه یاب دریایی نقاط دقیق و محل‌های نصب ‌شده آلات لنگری را به مسئولان منطقه و استان خوزستان داده‌ایم اما هنوز برخورد لازم و جدی صورت نگرفته است. این آلات هنوز بدون هیچ مشکلی نصب هستند.

علی بویری فرماندار هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر جنوب در بندر هندیجان، اظهار داشت: ما این موضوع را پیگیری کرده و با نهادهای مسئول از جمله شیلات استان خوزستان و مراجع نظامی و امنیتی مکاتبه کردیم و امیدواریم تا چند روز آینده نتایج مطلوبی را کسب کنیم.

وی افزود: در این خصوص جلساتی برگزار شده و چند جلسه دیگر برگزار خواهیم کرد تا هر چه سریع‌تر این موضوع آلات لنگری را جمع کنیم.

سرهنگ پاسدار مراد پور حجازی فرمانده ناوگروه رزمی سیدالشهدا نیروی دریایی سپاه در هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر جنوب در بندر هندیجان، اظهار داشت: این موضوع در سطح شهرستان مطرح است، با توجه به اینکه دریابانی ضابط قضایی است اگر مجموعه مسئولان به این نتیجه رسیدند که ما نیز به کمک برادران خود در دریابانی وارد شویم به ‌صورت جدی وارد شده و همکاری لازم را خواهیم کرد.

فرامرز مزارعی رئیس اداره شیلات هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر جنوب در بندر هندیجان، اظهار داشت: در خصوص آلات لنگری تاکنون ۲۰ مورد توسط یگان حفاظت آبزیان ما دستگیر و به مراجع قضایی جهت برخورد قانونی و قضایی معرفی‌شده‌اند.
وی افزود: فرمانداری نیز با توجه به حساسیت موضوع وارد عمل شده و دریابانی نیز پیگیر است به احتمال زیاد از نیروی دریایی سپاه جهت برخورد با این متخلفان دعوت به همکاری شود تا در کنار یگان حفاظت آبزیان با سودجویان برخورد شود.

رئیس اداره شیلات هندیجان بیان کرد: در کمیته مدیریت صید استان خوزستان آلات لنگری همانند طرال ممنوع و غیر قانونی اعلام شده و باید با افرادی که از این طریق صید می‌کنند برخورد شدید قانونی صورت گیرد.

خبرنگار ما در تلاش بود با سرهنگ ایرج زکوی فرمانده دریابانی ماهشهر و هندیجان در این خصوص گفت‌وگو کند که تاکنون موفق نشده است. خبرگزاری تسنیم آماده انتشار پاسخ سرهنگ ایرج زکوی نیز است.

مصطفی حق زاده رئیس اداره محیط زیست هندیجان در گفت‌وگو با خبرنگار عصر جنوب در بندر هندیجان، اظهار داشت: بحث آلات لنگری و این‌گونه قبیل در حوزه ما نیست و مربوط به شیلات است. اگر موضوع به آلودگی دریا از طریق نفت و دیگر میعانات سوخت و گاز باشد پیگیری با ما است.

به گزارش عصر جنوب ، با توجه به حساسیت موضوع لازم است نیروهای مسلح از جمله نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد عمل شده و به کمک و همراهی صیادان عزیز شتافته تا پیش ‌از این محیط ‌زیست دچار بحران و آسیب نشود.

مطالب پیشنهادی