چه کسی صدای زهره را می شنود/ مسئولین ناتوان!

عصر جنوب – asrejonoob.ir: خشک شدن بخش مهمی از بستر رودخانه زهره در سال جاری باعث به وجود آمدن مشکلات بی شماری شده است. آب شرب مردم روستاهای شهرستان بندر هندیجان از رودخانه زهره تأمین می‌شود اما اکنون آب این رودخانه خشک‌شده و باقی‌مانده آن در چاله‌ها گندیده، قابل شرب و آبیاری نیست.

مردم و به ویژه کشاورزان نسبت به این شرایط انتقاد داشته و تاکنون اعتراضات خود را به اشکال مختلف بیان داشته اند.

فتح‌الله الهیاری ،رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان گفت: خشکی رودخانه زهره به سبب سهل‌انگاری مسئولان است و این خشکی زنگ خطری برای حیات‌وحش و محیط‌زیست به شمار می‌آید که امیدواریم مسئولان چاره اساسی در این زمینه اتخاذ کنند.

وی اظهار داشت: کشاورزان هندیجان با تجمع مقابل دفتر امام جمعه این شهرستان خواستار برطرف شدن مشکلات کشاورزی شدند و از امام جمعه درخواست کردند که این موضوع را خدمت مقام معظم رهبری اطلاع‌رسانی کنند.

الهیاری افزود: متأسفانه بیش از ۲ ماه است رودخانه زهره هندیجان به سبب برداشت‌های غیره قانونی و غیره اصولی خشک‌ شده است.

وی عنوان کرد: چه کسی باید با متخلفان در شهرهای زیدون و امیدیه برخورد کند و چرا باید رودخانه دائمی زهره خشک شود مگر مردم هندیجان حق حیات و زندگی ندارند.

الهیاری افزود: بیش از ۲ ماه است که آبی در رودخانه زهره هندیجان جریان نداشت پیگیری‌های بسیاری انجام شد تا  اینکه استاندار خوزستان شخصاً از رودخانه بازدید و دستور رهاسازی آب از سد کوثر را داد اما توسط افرادی در بالادست رودخانه زیدون و امیدیه به‌ طور کلی برداشت شد.

وی افزود: خشکی آب رودخانه زهره به سبب سهل‌انگاری مسئولان است و این خشکی زنگ خطری برای حیات‌وحش و محیط‌زیست به شمار می‌آید که امیدواریم مسئولان چاره اساسی دراین زمینه اتخاذ کنند.

به گزارش عصر جنوب؛ نماینده مردم هندیجان و استاندار پیش تر اعلام کرده بودند ظرف ۴۸ ساعت آینده آب به رودخانه زهره برخواهد گشت که متاسفانه این گفته وعده ای بیش نبود.

پیش تر کارشناسان  در خصوص خالی از سکنه شدن روستاها در پی بی آبی  و مشکلات اجتماعی در این منطقه هشدار داده بودند.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • متاسفانه در مساله رودخانه زهره اطلاعات بدرستی انعکاس داده نمیشود.در اینکه شهرستان هندیجان بیشترین سهم را در اثر خشکسالی دارد شکی نیست.اما دلایل واقعی این بحران به شرح ذیل است. ۱- در طول رودخانه زهره بزرگ که از تشکیل شاخه خیر آباد کهگیلویه و بویراحمد و زهره استان فارس تشکیل شده ، بیشترین مصارف مربوط به انهار سنتی است که به لحاظ ساختار امکان کنترل و مدیریت همچون تاسیسات سد و شبکه وجود ندارند. ۲-متاسفانه سد مخزنی بر روی زهره وجود ندارند و تنها سد مخزنی کوثر واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد جهت مصارف شرب ساخته شده است که در این شرایط خشکسالی رها سازی خود را بسیار سخت میبیند. ۳-شهرستان امیدیه ۷۰۰۰ هکتار کشت آبی دارد که تا کنون در اثر نبود آب در رودخانه ۴۰۰۰ هکتار آن نتوانسته اراضی خود را آبیاری کند. ۴-کلیه این ۷۰۰۰ هکتار تحت پوشش شبکه های مدرن است و بیشترین بهره وری و کمترین تلفات را مصرف آب دارند. ۵-شهرستان هندیجان ۱۷۰۰۰ هکتار کشت آبی کرده است که تا کنون ۱۰۰۰۰۰ هکتار توسط پمپاژ از رودخانه با بیشترین تلفات آبگیری خود را صورت داده‌اند. ۶-بیشترین مصارف غیر قابل کنترل از طریق انهار سنتی شهرستان زیدون صورت میگیرد و تا بحال هیچ صرفه جویی توسط آنان برای شهرستان پایین دست صورت نگرفته است. ۷-شهرستان امیدیه تا کنون در سه مرحله جهت کمک به هندیجان تمامی برداشت های خود را متوقف کرده و کلیه ۲۵ متر مکعب در ثانیه آب رودخانه به سمت هندیجان هدایت شده که به دلیل تعدد پمپ های سنتی در طول مسیر رودخانه در هندیجان آب به شهر هندیجان بدرستی نرسیده است. ۸- علیهذا این مشکل از طریق تسریع در ساخت سد مخزنی چم شیر در حال ساخت،سازماندهی انهار سنتی زیدون،کنترل برداشت پمپ های رودخانه ای،نوبت بندی حوضه ای بین زیدون و امیدیه و هندیجان ، چانه زنی جهت تخصیص آب جهت مصارف کشاورزی دشت خوزستان از سد کوثر است. با تشکر مهدی مختاری