رودخانه زهره خشک شد/ مسئولین تنها نظاره کردند و کمر کشاورزان خم شد

عصر جنوب – asrejonoob.ir: بر اثر سیاست‌های غلط وزارت نیرو رودخانه بزرگ هندیجان خشکانده شده و مردم مجبور به مهاجرت هستند.

به گزارش عصر جنوب به نقل از  فارس، این شهرستان با دارا بودن بیش از ۵۰ هزار هکتار زمین زیر کشت در سال زراعی جاری بعداز گذشت سه ماه از کشت گندم توسط کشاورزان رودخانه هندیجان هنوز خشک است.

با توجه به اینکه رونق اقتصادی هندیجان وابسته به رودخانه زهره است، ولی هیچ وقت مسؤولان وزارت نیرو حاضر به قبول واقعیت نشدند وهر روز که می‌گذرد مردم نا‌امید‌تر می‌شوند،

وزارت نیرو به بهانه واهی کمبود منابع آبی کشور چند سالی است که با احداث سد بزرگ کوثر بر روی سرچمشه رودخانه هندیجان(زهره) باعث ازبین رفتن اکوسیستم منطقه شده، حتی به این هم بسنده نشده و در بالا دست رودخانه روبروی روستای مشراگه از توابع هندیجان، سد مخزنی آسک را احداث کردند.

در این چند سال هیچ یک از مسؤولان کشوری حاضر نشدند پای حرف دل مردم هندیجان بنشینند و از نزدیک با رنج و مشکلات جدی مردم کشاورز منطقه درددل کنند.

با خشکانده شدن این رودخانه بزرگ و دائمی کار کشاورزی، دامپروری، صید و صیادی و تجارت شهرستان هندیجان به طور کلی از بین رفته و مردم مجبور به مهاجرت به شهرهای اطراف هستند.

مگر می‌شود به نام کنترل آب یک آبادی را خراب کرد؟ چه کسی جوابگوی این مشکل اساسی مردم هندیجان خواهد بود.

۱۳۹۵۱۰۰۲۰۰۰۵۷۴_photol

اگر واقعا مسؤولان وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان با مردم صادق هستند، جواب این سؤال چند ساله مردم به خصوص قشر زحمت کش کشاورز منطقه را بدهند چرا آب در کانال‌های کشاورزی شهر‌ها و بخش‌های بالادست و کانال کشاورزی امیدیه وجود دارد؟ آیا دراین بین فقط مردم هندیجان باید خانه و زندگی خود را بنا به سیاست‌های اشتباه‌‌ رها کنند؟

در حالی رودخانه هندیجان به بهانه کمبود منابع آبی خشکانده شده که خبر‌ها حکایت از احداث تونل از سرچشمه‌های این رودخانه برای رساندن آب به شهرستان لیراوی در استان بوشهر دارد.

کار احداث این تونل در زمان نماینده سابق شهرستان با پیگیری‌های زیاد عملا تعطیل شده بود، ولی بار دیگر وزارت نیرو با استفاده از سکوت مسؤولان استانی کار حفر تونل را آغاز کرده است.

سکوت مسؤولان رده بالای استان در خصوص انتقال غیرکارشناسانه آب استان به مناطق دیگر جای بسی تاسف دارد.

این کار وزرات نیرو در حالی چند سالی است باعث خشک شدن کامل رودخانه هندیجان شده که این رودخانه جزو چند رودخانه دائمی و پر آب استان بوده است و بنا به نظر همه کارشناسان نباید گذاشت جریان آب در این رودخانه که از اهمیت اقتصادی بالایی از لحاظ دامپروری، کشاورزی وصید و صیادی برخورnار است قطع شود.

چند نفر از کشاورزان و دامداران هندیجانی در خصوص وضعیت خود در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار نظر کردند.

مسلم چاروسایی یکی از جوانان کشاورز و نخل‌دار شهرستان در این‌باره گفت: فکر نکنم مسؤولان کشوری اهمیتی به خواسته‌های به‌حق مردم هندیجان ظرف این چند سال قائل باشند.

وی افزود: در این مدت چند سال بحث خشکاندن رودخانه هندیجان و گلایه ما از مسؤولان وزارت نیرو در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها کار شده، ولی انگار همه مسؤولان در خواب زمستانه هستند یا اینکه مثل کبک سر خود را زیر برف کرده تا واقعیت را نبینند.

علی اسدی دیگر کشاورز هندیجانی اظهار کرد: بنده با گرفتن وام از چندین بانک شهرستان تمام دارایی خودم را در زمین کشاورزی واقع در روستای غرابی از توابع بخش مرکزی ریختم به امید اینکه بتوانم برای خانواده‌ام قدمی بردارم.

وی افزود: با این کار مسؤولان وزارت نیرو شاهد نابودی زندگی خودم و خانواده‌ام هستم، متاسفانه تلاش فرماندار و دیگر مسؤولان شهرستان به نتیجه نرسیده و ما از زندگی در هندیجان ناامید شده‌ایم.

رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان نیز در این باره اظهار کرد: دولت بزرگ‌ترین ظلم را در حق مردم منطقه محروم هندیجان در این چند سال انجام داده و لقمه نان را از سر سفره مردم شهر و روستا عملا با زور و قدرت برداشته و حاضر به پاسخ دادن به خواسته به حق مردم نیست.

فتح اله الهیاری افزود: ما تا رسیدن به حق اصلی کشاورزان و مردم هندیجان که همان‌‌ رها سازی آب در رودخانه بزرگ زهره است ساکت نخواهیم نشست.

وی افزود: مسؤولان استانی سازمان آب و برق استان بدانند که اگر این روند ادامه یابد، همه کشاورزان، دامداران و دیگر مردم هندیجان با تمام اعضای خانواده خود مقابل استانداری و سازمان آب و برق استان خوزستان دست به تجمع خواهند زد ولو در سرمای صفر درجه هم باشد.

رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان تصریح کرد: وقتی حرفی و کاری خلاف قانون و خواسته مردم باشد و هیچ کس حاضر نیست حرف حق را به درستی بپذیرد با گذشت سه سال مجبور خواهیم شد حق خودمان را به طریقی که در شان یک کشاورز مسلمان نیست از وزارت نیرو بگیریم.

عصر جنوب را در در تلگرام دنبال کنید… (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.