انتقال آب از سد کوثر به هندیجان برخلاف مصوبات اجرایی نشده است

عصر جنوب:  سرپرست آب و فاضلاب شهرستان هندیجان گفت: متأسفانه طرح انتقال آب از سد کوثر به هندیجان بعد از چندین سال هنوز اجرایی نشده است.
حسن چرغنده اظهار داشت: از سال ۸۶ که مسئولیت سرپرستی اداره آب و فاضلاب هندیجان را بر عهده گرفتم وضعیت خشک‌سالی را داشتیم.

وی افزود: زمستان سال ۸۶ در هندیجان بارندگی زیاد نبود و به‌جایی رسیدیم که حتی یک لیوان آب شیرین برای ما اهمیت داشت تا اینکه پیگیری امور را برعهده‌گرفته و اقدامات اداری و اجرایی لازم را انجام دادیم.

سرپرست اداره آب و فاضلاب هندیجان بیان کرد: در سال ۸۷ برای پیگیری آب هندیجان از طریق فرمانداری به شورای تأمین استان خوزستان درخواست کردیم تا راه‌کارهای بلندمدت و کوتاه‌مدت را موردبررسی قرار دهد.

وی گفت: در جلسه شورای تأمین استان خوزستان که در فرمانداری هندیجان برگزار شد دو طرح کوتاه‌مدت و بلندمدت برای تأمین آب شرب تصویب شد طرح کوتاه‌مدت ۶ ماهه بود تا آب از دریاچه سد آسک به سمت هندیجان لوله‌کشی شود.

چرغنده عنوان کرد: در جلسه شورای تأمین استان طرح بلندمدت تأمین آب شرب هندیجان از سد کوثر به مدت‌زمان ۸ سال مصوب گردید اما متأسفانه تاکنون اجرایی نشد.

وی افزود: مجری این اقدامات سازمان آب و برق خوزستان بود که متأسفانه این طرح ۶ ماهه ۶ سال طول کشید و ما مجبور بودیم برای تأمین آب موردنیاز مردم از بالادست رودخانه زهره در محل شهر زهره برداشت کنیم.

سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان بندر هندیجان بیان کرد: دلیل طول کشیدن طرح کوتاه‌مدت از ۶ ماه به ۶ سال، تغییر مسیر لوله‌ها و تغییر جنس آن‌ها بوده است.

وی گفت: دو دستگاه آب‌شیرین‌کن ۱۰۰۰ مترمکعبی سیار نصب کردیم که راه‌اندازی هرکدام دو هفته زمان می‌برد اما توانستیم در ۴۸ ساعت دو دستگاه را راه‌اندازی کنیم.

چرغنده عنوان کرد: مخازن ثابت در سطح شهر قراردادیم که آب شیرین مردم را تأمین کند و تانکرهای سیار آب شیرین مخازن را از اداره به محل توزیع آب شیرین حمل می‌کردند.

وی افزود: دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن به دلیل تحریم با تعهدات بین‌المللی در اختیار ایران قرار داده شد و خارجی‌ها از ما تعهد گرفتند نباید در مراکز هسته‌ای ایران استفاده شود بلکه فقط در بحث آب شرب قرار گیرد.

سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان بندر هندیجان بیان کرد: انتقال آب از سد آسک به هندیجان ۳٫۵ میلیارد تومان هزینه داشت که توانستیم آب مورد هندیجان را تا مقداری تأمین کنیم.

وی گفت: پروژه تأمین آب شرب شهرهای حاشیه خلیج‌فارس (خط محرم) متأسفانه به هندیجان نرسیده و بحث انتقال آب شیرین از سد کوثر به‌صورت مستقیم هنوز اجرایی نشده است.

چرغنده عنوان کرد: شهرستان هندیجان سالانه شش میلیون مترمکعب آب نیاز دارد که باید این آب موردنیاز از طریق لوله‌کشی به هندیجان برسد.

وی افزود: از سال ۹۲ تا اکنون از محل ردیف اعتبارات عمرانی اصلاح و بازسازی شبکه‌های آب حتی یک ریال به اداره آب و فاضلاب شهرستان هندیجان تخصیص داده نشده است.

سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان بندر هندیجان بیان کرد: اداره آبفا هندیجان فقط یک ردیف اعتباری برای اصلاح و بازسازی شبکه آب داشت که متأسفانه حذف شد و این جای تأسف و نگرانی دارد.

وی گفت: مدت اجرایی پروژه انتقال آب از سد کوثر ۸ سال بود اما اکنون ۱۰ سال است پیشرفتی در این پروژه مهم صورت نگرفته اگر این طرح اجرایی شود مشکلات تأمین آب شرب هندیجان مرتفع می‌شود.

چرغنده عنوان کرد: مبلغ شش‌صد میلیون تومان از ماده ۱۸۰ قانون بودجه حذف شد. این اعتبار قرار بود برای خیابان‌های کوی کهباد که با مشکل جدی آب مواجه هستند صرف شود تا آب سالم در اختیار مردم قرار گیرد.

وی افزود: طرح شیرین سازی آب از خلیج‌فارس برای هندیجان در استان خوزستان مصوب شده و در تهران پذیرفته شد.

سرپرست اداره آب و فاضلاب شهرستان بندر هندیجان بیان کرد: سال ۹۳-۹۲ شورای سلامت و امنیت غذایی هرماه در هندیجان تشکیل جلسه می‌داد و به مشکلات بهداشتی و غذایی شهروندان رسیدگی می‌کرد.

وی گفت: آب هندیجان از ۱۰۰ نمره کیفیت نمره ۹۹ را کسب می‌کرد و مرجع اظهارنظر در خصوص آب شرب شهرها شبکه بهداشت و درمان است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.