«بی تدبیری» مرگ را به کشاورزی هندیجان هدیه کرد!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان گفت: با بی تدبیری سازمان آب در مدیریت شبکه‌ های رودخانه زهره و جراحی ادامه حیات رودخانه زهره با مشکل روبه رو شده است و زمین‌های کشاورزی در هندیجان به کم آبی گرفتار شده اند. «فتح الله اللهیاری» در گفت و‌گو با همشهری اظهار کرد: بخش زیادی از اقتصاد و درآمد مردم هندیجان از راه کشاورزی و دامداری تأمین می‌شود، اما در این چند سال زمین‌های کشاورزان با مشکل کم آبی مواجه شده اند. وی با اشاره به تلاش‌ها و پیگیری‌های فرماندار هندیجان برای تأمین آب زمین‌های کشاورزان در این شهرستان گفت: از مسئولان مربوطه انتظار می‌رود با تلاش مشکل بی آبی زمین‌های کشاورزان را رفع کنند.

وی افزود: حدود ۲ هزار خانوار از راه کشاورزی در هندیجان امرار معاش می کنند و تنها منبع درآمد این قشر زحمتکش کشاورزی و دامداری است و اگر مسئولان کاری در این زمینه انجام ندهند، در آینده نزدیک شاهد نابودی ۸۰ درصدی کشاورزی در هندیجان خواهیم بود.

دلایل بی آبی رودخانه زهره
رئیس نظام صنفی کشاورزی هندیجان با اشاره به دلایل بی آبی رودخانه زهره در هندیجان بیان کرد:بی آبی رودخانه زهره دلایل مختلفی دارد که از آن جمله می توان به جاری شدن آب رودخانه زهره در کانال‌های تازه ساز شهید رجایی در امیدیه، کانال‌های r۱  وr۲، برداشت بی رویه آب در منطقه سردشت زیدون در بهبهان و سوءمدیریت در کنترل، مهار و تقسیم آب از سوی ادارات مربوطه اشاره کرد.
اللهیاری اظهار کرد:‌ امسال ۲۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و ۸ هزار هکتار از اراضی که تحت پوشش کانال‌های ساخته شده هستند، زیر کشت پاییزه رفتند و حدود ۲۰ درصد این اراضی آبیاری شده اند. امکان آبیاری بقیه زمین‌ها به دلیل خشکی آب رودخانه یا شوری بالا ی آب وجود ندارد.
رئیس نظام صنفی کشاورزان با اشاره به خشکی رودخانه زهره در مسیر روستاهای هندیجان گفت: رودخانه زهره در روبه روی روستاهایی بالادست هندیجان مانند چم تنگ، کره پا، چم کنار، جیری، جبرآباد، سرخره سفلی و علیا خشک شده است و زمین روستاهای پایین دست شهرستان مانند میررحمان، فریج، پوزسفید، عبداللهی، غرابی علیا و سفلی، گزعالی، چم شعبان و هندیجان به دلیل شوری آب رودخانه که از دریا می‌آید، قابل کشاورزی نیست.

کانال های انحرافی روی رودخانه
نایب رئیس شورای اسلامی شهر هندیجان نیز درباره وضعیت نامناسب آب گفت:کشاورزی در هندیجان در زمان‌های دور رونق خاصی داشت و مردم از این راه امرار معاش می‌کردند. اما آب رودخانه زهره در سال های گذشته بر اثر ساخت کانال‌های انحرافی در بالادست در اغلب ماه‌های سال به حداقل رسیده و با این اتفاق کشاورزی به حالت نیمه تعطیل درآمده است. «علی عبادی نسب» اظهار کرد: از مسئولان استانی و نمایندگان مجلس به ویژه نماینده هندیجان در مجلس تقاضا داریم پیگیر مشکل بی آبی زمین‌های کشاوزان هندیجان باشند.

محمدرضا شعبانی/*
مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.