کشاورزان: بحران موجود به دلیل مدیریت ضعیف جهاد کشاورزی در هندیجان است/ اسدی: در حوزه کارون و دز ۱۳ طرح انتقال آب وجود دارد

به گزارش عصر جنوب از اهواز، جمعی از کشاورزان و فعالین مدنی شهرستان هندیجان با مسعود اسدی رئیس انجمن صنفی کشاورزی خوزستان دیدار و پیرامون مشکلات کشاورزان و بحران آب در شهرستان هندیجان گفتگو کردند.

مهندس شریفی: انحلال روستاها موجب مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها می شود

مهندس علیرضا شریفی گفت: بی آبی و مشکلات پیش آمده در روستاها باعث مهاجرت روستاییان به حاشیه شهرها خواهد شد و این معضل  نه‌ تنها موجب تخلیه روستاها و کاهش ظرفیت تولید و بهره‌وری اقتصادی این مناطق شده، بلکه مشکلات بزرگی را برای شهرها ایجاد خواهد کرد.

شریفی افزود: پیش تر در شورای مشورتی استان این موضوعات را طرح کردیم که پس از آن تنها شاهد اقدامات سطحی و مسکن هایی برای تسکین درد روستاییان در کوتاه مدت بودبم و اقدام عملی خاصی صورت نگرفت.

وی ادامه داد: اگر آبی وجود ندارد و آنچه می گویند باور داشته باشیم، پس چرا در بالادست رودخانه ها برنج و خربزه و غیره کشت می شود؟ درست است نزولات آسمانی کاهش پیدا کرده است، اما این کاهش باید برای همه باشد و نه تنها برای شهرهای پاییین دست.

عضو مجمع مشورتی توسعه ی استان خوزستان در ادامه افزود: در جلسه ای با مجمع نمایندگان استان خوزستان این موضوعات را مطرح کردیم و قول هایی داده شد، اما آن التهاب لازم در مورد حل مشکل آب در مسئولین دیده نمی شود.

شریفی گفت: حل معضل آب در منطقه نیازمند تلاش بیشتر و تدبیری است تا آورد آب در رودخانه های زهره و جراحی افزایش یابد چرا که خشک شدن رودخانه هندیجان – که اکنون هم وضعیت آن اسف بار است و خشک شده است – به نفع هیچکس نیست و آسیب های جدی به منطقه وارد می کند.

 

بحران موجود به دلیل مدیریت ضعیف جهاد کشاورزی در هندیجان است

نماینده کشاورزان هندیجان گفت: کشاورزان شهرستان هندیجان ضمن حمایت از مهندس اسدی با قاطعیت اعلام می کنند بحران موجود در هندیجان به دلیل مدیریت ضعیف در اداره جهاد کشاورزی شهرستان است.

وی افزود: عدم مدیریت صحیح باعث ایجاد سردرگمی در بین کشاورزان و کاهش کشت و کشاورزی صددرصدی به بیست درصد شده است.

نماینده کشاورزان هندیجان ادامه داد: ۵۰ هزار هکتار از طرح ۵۵۰ هزار هکتاری احیاء دشت‌های خوزستان وایلام در شهرستان هندیجان است و این موضوع هیچ مشکلی از کشاورزان هندیجانی حل نکرده است.

وی در پایان با اشاره به شوری آب رودخانه در پایین دست گفت: EC در پایین دست رودخانه با میزان شوری آب دریا یکسان شده و در هندیجان کشاورزی نابود شده است.

IMG-20150929-WA0000

اسدی: مسئله آب در هندیجان تمام شده است و درد فراتر از آنچه است که می بینیم/ در حوزه کارون و دز ۱۳ طرح انتقال آب وجود دارد 

رئیس انجمن صنفی کشاورزی خوزستان گفت: منابع آب در حال کوچ کردن از استان هستند و در آینده آبی وجود نخواهد داشت.

مسعود اسدی افزود: دو طرح انتقال آب در حوزه زهره در حال انجام است که آبی را برای کشاورزی در هندیجان باقی نمی گذارد.

اسدی در ادامه گفت: انتقال آب از زهره به هندیجان فاجعه خواهد بود، طرح انتقال ۵۱۴ میلیون متر مکعب آب از زیدون برای بوشهر و ۵۵۴ میلیون متر مکعب از پشت سد کوثر در کهکلویه و بویر احمد برای استان های حاشیه خلیج فارس قطعا می تواند مشکلات را از آنچه هست، بیشتر کند و به مرز فاجعه برساند.

اسدی افزود: در حوزه کارون و دز ۱۳ طرح انتقال آب وجود دارد و آنچه که آمار و ارقام نشان می دهد می توانیم با قاطعیت بگوییم این انتقال برای شرب نیست، بلکه این حجم از آب برای صنعت و کشاورزی منتقل می شود.

رئیس انجمن صنفی کشاورزی خوزستان با اشاره به مشکلات آبی در حوزه کرخه گفت: در حوزه کرخه اوضاع بسیار بدتر است و در آن منطقه هیچ شغلی به جز کشاورزی وجود ندارد، خشک شدن کرخه موجب مهاجرت ساکنان منطقه به حاشیه شهرها خواهد شد.

وی در ادامه گفت: از سهم ۸۷ درصدی حوزه کرخه تنها  ۲۱ درصد به خوزستان و ۴۰٫۵ درصد به کرمانشاه، ۳۷ درصد به همدان و ۱۸ درص به لرستان اختصاص داده می شود، یعنی سهم آبی استان خوزستان نصف استان کرمانشاه است و در این موضوع نباید کوتاه بیاییم.

اسدی گفت: اگر اقدام خاصی صورت نگیرد با خشک شدن هورالعظیم مشکلات ریزگرد ها چندین برابر وضع فعلی خواهد شد و با مهاجرت روستاییان دیگر در آن حوزه روستایی نخواهیم داشت.

وی در پایان با اشاره به اعتبار لازم جهت مقابله با ریزگردها گفت: هنوز اعتباری برای مقابله با ریزگردها به خوزستان پرداخت نشده است.

به گزارش عصر جنوب، این نشست با هماهنگی مهندس علیرضا شریفی جهت بررسی مشکلات کشاورزان هندیجان صورت گرفت.

IMG-20150929-WA0001

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.