کشاورزان هندیجان حاضرند برای تامین آب، قرارداد امضاء کنند

عصر جنوب/ asrejonoob.ir:  کامبیز محسنی امشب در جلسه شورای کشاورزی این شهرستان که با حضور همه اعضاء در محل سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد اظهار کرد: اگر خشکسالی در شهرهای بالادست هندیجان هم اتفاق می‌افتاد هندیجانی‌ها هیچ مشکلی نداشتند اما این وضعیت صرفا برای مناطق پایین دست رودخانه است.
وی اضافه کرد: در تامین آب مورد نیاز کشاورزان هندیجان و روستاهای تابعه سال گذشته، سالی سراسر تاسف بار را طی کردیم و متاسفانه مسئولان سازمان آب و برق استان در حق کشاورزان این شهرستان کوتاهی کردند.
مدیر اداره جهاد کشاورزی هندیجان با اشاره به ممنوعیت کشت توسط وزارت نیرو خاطرنشان کرد: این موضوع به روشنی آشکار است که کشاورزان بالادست رودخانه در حد نیاز حتی در مواردی بیش از حد نیاز آب مصرف می‌کنند ولی ما شاهد قطع ۹۰ روزه آب کشاورزی در سال زراعی گذشته هستیم.
محسنی تصریح کرد: کشت‌های وسیع صیفی‌جات و برنج در شهرهای بالادست که آب زیادی نیاز دارند خود شاهدی بر نگاه تبعیض‌آمیز مسئولان وزارت نیرو به‌خصوص سازمان آب و برق استان خوزستان است.
وی تاکید کرد: باید مسئولان وزارت نیرو وضعیت معیشتی قشر کشاورز هندیجان را تامین کنند زیرا شغل اصلی مردم این شهرستان و روستاها فقط کشاورزی است.
محسنی با بیان اینکه هندیجان شاهد ۵ هزار هکتار سطح زیرکشت است که با ممنوع کردن کشت شاهد نابودی یک فرهنگ هستیم افزود: ظاهرا قصد مسئولان وزارت نیرو و به مراتب استان گرفتن حتی آب شرب از هندیجانی‌هاست زیرا اگر بحث خشکسالی به طور جدی مطرح است است چرا آب رودخانه زهره(هندیجان) مدیریت نمی‌شود؟
مدیر اداره جهاد کشاورزی هندیجان تصریح کرد: این بی‌انصافی نیست که ظرف یک سال گذشته تاکنون هیچ حرکتی جهت حل مشکل قشر کشاورز نشده و هیچ مسئولی نیز گوشش بدهکار ظلمی که بر کشاورزان از بی‌آبی روا می‌شود نیست!
وی در ادامه گفت: همه ما مطلع هستیم که کشاورز بعد از برداشت محصول به فکر کشت بعدی است و با وجود نبود آب هیچ کاری نمی‌تواند از پیش ببرد، اما سوال اینجاست که چرا ما موضوع خشکسالی را با بی‌برنامگی وعدم مدیریت صحیح آب و تبعیض آشکار مسئولان توزیع آب گره می‌زنیم.
محسنی با اشاره به تناقض عملکرد مسئولان وزارت نیرو گفت: امروز ما در سطح این شهرستان که زمانی حرف اول را در زمینه صادرات محصولات کشاورزی داشته با چالش بزرگی روبرو هستیم و نمی‌دانیم آیا اجازه کشت پاییزه داریم یا خیر.
مدیر اداره جهاد کشاورزی هندیجان خاطرنشان کرد: درخواست ما به‌عنوان متولی امر کشاورزی این است که مسئولان سازمان آب و برق استان، وضعیت کشت پاییزه را همین امروز روشن کنند و اگر همچون سال زراعی گذشته بی‌برنامه پیش برود مشخص نیست چه سرنوشتی در انتظار کشاورزان خواهد بود.
وی اضافه کرد: همه کشاورزان هندیجان حاضر هستند برای تامین آب، قرارداد امضاء کنند اما نه از نوع قرارداد ترکمنچای، بلکه این قرارداد باید دوطرفه باشد.
محسنی در پایان افزود: بسیار تاسف بار است که هور شادگان سهمیه آب داشته باشد ولی مردم این شهرستان حتی برای تامین آب مصرفی دچار مشکل باشند.

وهابی – هندیجان

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.