سرپرست شبکه بهداشت و درمان: یک سوم آب هندیجان آلوده است

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان هندیجان گفت:متاسفانه آب شرب مردم هندیجان یک سوم آن آلوده است.
به گزارش خبرنگار عصر جنوب از هندیجان؛ هوشنگ محمدیان در جلسه شورای سلامت شهرستان هندیجان که در سالن اجتماعات فرمانداری برگزار شد افزود: برای بیماری سالک گویا پیگیری هایی توسط دستگاه های مختلف صورت گرفته اما شهرداری،محیط زیست و شهرسازی هندیجان به ما اطلاعی نداده اند و گزارشی به دست ما نرسیده است.
محمدیان در مورد بیماری وبا گفت: اگر از بین همکاران و محل کار یا وقتی که بیرون میروید حتما طبق بروشوری که تدارک دیدیم به دوستان خود آموزش دهید که وبا چیست و راه های انتقال آن به چه صورت است و چگونه از آن پیشگیری کنیم دقیقا همه نکات در بروشوری که خدمت عزیزان پخش کرده اند ریز به ریز توضیح داده شده و میتوانید مورد استفاده قرار دهید.
وی خاطر نشان کرد: در سال ۹۳ در اختصاص با بیماری وبا و راه های پیشگیری از آن به ۳۵۰۰ نفر آموزش داده شده بود.همچنین در حال حاضر یک برنامه آموزشی در پیش هست که در کل شهرستان انشاءالله  پوشش خواهیم داد.
۱۰ هزار خانوار را بیش بینی کرده ایم که به صورت خانه به خانه آموزش خواهیم داد،به این صورت است که بهورزان را به روستاها میفرستیم و در سطح شهرها از اعضای پرسنل شبکه بهداشت مامور این کار خواهند شد و امیدواریم  ادارات با ما همکاری کنند.
وی همچنان افزود: اولین بار در سطح این شهرستان و استان خوزستان قرار است آموزش خانه به خانه تحت عنوان محیط سالم در رابطه با بیماری وبا انجام شود.سعی می کنیم یک یا دو روز قبل به ادارات اعلام کنیم که مثلا فردا شبکه سلامت جهت معاینه ی افراد در رابطه با بیماری وبا که اعضای  پرنسل آن را بر عهده دارند مراجعه کننده لازم نیست هزینه ای را پرداخت کنند و کاملا رایگان است فقط خواهشمندیم که دفترچه بیمه خود را همراه داشته باشند اگر نیاز شد آزمایشی یا دارو برای آنها تجویز شود بهتر است از دفترچه استفاده کنند که نسخه آزاد نگیرند و هزینه ای پرداخت نکنند.بعد از تست دادن و باخبر شدن از صحت و سلامت شخص کارت تندرستی و کارت سلامت بین مراجعه کننده گان توزیع خواهیم کرد.اولین جایی که این کار را انجام خواهیم داد در شبکه بهداشت و سلامت می باشد. ممکن است هرکدام از افرادی که در سطح شهر به مردم خدمت می کنند به بیماری وبا دچار شوند وظیفه ی ما این است که اول از سلامت خود و همکاران و پرسنل با خبر شویم تا بتوانیم در خدمت مردم باشیم.از مردم خواهش میکنیم با ما همکاری کنند
محمدیان بیان کرد: بنده شخصا نامه محرمانه به فرماندار نوشتم که بیمارستان هندیجان واقعا با مشکلات عدیده ای رو به رو شده، هیچ بیمه ای حاضر نیست با بیمارستان قرارداد  ببندد این باعث شده که بیمارستان هندیجان تا یک قدمی  تعطیلی پیش برود. اگر خدای نکرده همین بیمارستان هم تعطیل  بشود و بیماری وبا شایع شد چه کسی جواب  گوی  مردم خواهد بود؟اگر بیماری روده ای که در سال قبل پیش آمده بود باز به جان مردم بیفتد چه کسی باید پاسخ گوی جان مردم باشد؟ سال قبل چهار مورد بیماری مختلف طغیان کردند اگر بیمارستان نباشد مردم به کجا مراجعه کنند؟جالب است بدانید در طول یک سال گذشته دو مورد بیماری اسهالی پیش آمد که در دو ماهه اول سال ۹۳ بود و امسال باز هم دو مورد دیده شده این یک هشدار خیلی سنگینی می باشد اگر اتفاق بدی برای مردم هندیجان بیفتد بنده هوشنگ محمدیان سرپرست شبکه بهداشت و درمان را بر سر  فلکه ساعت که نزدیک شبکه است اعدام کنید این حکمی است که برای خود خواهم برید زیرا من از مالیاتی که از مردم این شهر میگیرند حقوق میگیرم و باید به فکر سلامتی این مردم باشم.
شبکه دامپزشکی قرار بود به جهت رفع نواقص کشتارگاه با فرمانداری و شهرداری همکاری لازم را انجام بدهند.اکبری در جلسه ی ساماندهی ماه مبارک رمضان نماینده شهرداری قول داده اند کارهایی را انجام بدهند.
وی با هشدار جدی در مورد آب شرب هندیجان گفت: وضعیت مطلوبی در شهرها و روستاها نداریم ما در شرایطی قرار گرفتیم که حتی یک مورد کلر صفر نداریم یعنی اینکه ما نمیتوانیم این کلری که در آب هست را  اندازه بگیریم آب این شهرستان تا ۳۳% به صورت میکروبی آلوده بوده یک سوم آبی که مردم برای شرب استفاده می کنند از نظر شرب مشکل دارد و آلوده است.
بحث دیگر در ارتباط با کلر زنی نامطلوبی بود که در طی این دو سال اخیر داریم که از لحاظ کلر زنی صفر ۲% بوده و در سال۹۳ که ۳% و سال ۹۴ در ماه اول۴% آب کلر زنی شده بود. در روستاهای نمونه  از لحاظ کلر زنی ۳%  نامطلوب بوده و یک و چهار دهم درصد کلر صفر بوده و در سال ۹۳ ۱۱% نامطلوب بوده در دو ماهه اول سال۹۴ که ۱۲% و ۱۳% نامطلوب و کلر صفر بوده است.این از لحاظ وضعیت میکروبی در روستاها از  لحاظ کلر زنی در سال ۹۲ که ۱۶% نامطلوب بوده است.
این وضعیت آب از نظر سنجی و نمونه ها میکروبی بوده سازمان آب شهری و آب روستایی حواسشان باشد که با دست خودمان همه چیز را خراب نکنیم.
 
** محمد مهدی صادقی – هندیجان

پس از انتشار خبر ارسالی از سوی خبرنگار عصر جنوب در هندیجان مبنی بر آلوده بودن یک سوم آب شهرستان هندیجان، که با تیتر” سرپرست شبکه بهداشت و درمان: یک سوم آب هندیجان آلوده است” در این پایگاه خبری انتشار یافت، سرپرست اداره آبفا هندیجان با ارسال جوابیه ای به پایگاه خبری عصر جنوب، این موضوع را رد کرد و اذعان داشت: آب شیرین هندیجان توسط حداقل دو آزمایشگاه معتمد محیط زیست کشور و فاضلاب استان تحت پایش های مستمر ساعتی، روزانه، ماهانه و فصلی کنترل کیفیت می باشد نتایج حاصل از بازدید های میدانی نشان می دهد که شاخص های بهداشتی (کلرسنجی و میکروبی ) شهر هندیجان هیچ مشکلی خاصی ندارد و در رده آب های با کیفیت مناسب ارزیابی می شود به ویژه در مقایسه با استاندار های ملی ایران (۱۰۱۱و۱۰۵۳) مطلوب ارزیابی می شود.

متن و تصویر جوابیه ارسالی به شرح ذیل است: (کلیک کنید)

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.