رودخانه زهره هندیجان بعداز ۵۰ سال خشک شد

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: دبیر اجرایی نظم صنفی کشاورزی شهرستان هندیجان گفت: در چند سال اخیر با برداشت بی‌رویه، غیره قانونی و غیره اصولی آب در مناطق بالایی رودخانه زهره هندیجان و بستن سدهای کوثر و آسک مانع از استفاده درست کشاورزان و دامداران هندیجانی از آب شده و بلاخره به همت مسئولین وزارت نیرو این رودخانه خشک شد.

فتح الله الهیاری افزود: کشاورزی و دامداری شهرستان هندیجان در چند سال اخیر با برداشت بی‌رویه و غیر قانونی و غیر اصولی بخش سردشت و زیدون در بالا دست و انحراف آب رودخانه توسط کانالهای شهید رجایی و کانال گدار چیتی و نهر ملا در شهرستان امیدیه، از سوی دیگر کاملاً رودخانه به خطر افتاد و خشک شد.

الهیاری بیان کرد: مسئولین ذیربط در سازمان آب و برق خوزستان و ادارات تابعه آن در شهرستان امیدیه (اداره منطقه‌ای آب رودخانه زهره و جراحی که وظیفه آن تامین آب رودخانه می‌باشد و اداره آب جنوب شرق امیدیه که وظیفه آن نظارت و کنترل و تقسیم آب می‌باشد) هیچگونه نظارت و کنترلی در برداشت آب در بالا دست و تقسیم عادلانه آن ندارند.

وی عنوان کرد: طبق قانون مدنی کشور جمهوری اسلامی ماده ۱۵۸ و ۱۵۹ به صراحت عنوان گردیده هرگاه تاریخ احیای اطراف رودخانه مختلف باشد زمینی که احیای آن مقدم بوده است در برداشت آب نیز مقدم می‌شود بر زمین متاخر در احیاء، اگر چه پایین‌تر از آن باشد، همچنین در ماده ۱۵۹ ذکر شده هرگاه کسی بخواهد جدیداٌ زمینی در اطراف رودخانه احیا کند اگر آب رودخانه زیاد باشد و برای صاحبان اراضی سابقه تضییقی نباشد می‌تواند از آب رودخانه، زمین جدید را مشروب کند و گرنه حق برداشت آب را ندارد اگرچه زمین او بالا‌تر از سایر اراضی باشد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کشاورزی هندیجان گفت: سازمان جهاد کشاورزی نیز که خود ترغیب کننده کشاورزان جهت طرح کشت بوده در این چند روز فقط نظاره گر نابودی ما بوده است و برای حل بحران هندیجان هیچگونه اقدامی انجام نداده‌اند.

فتح الله الهیاری خاطر نشان کرد: برای رفع بحران کشاورزی هندیجان پیشنهاد گردید به مدت ۴۸ ساعت کانالهای بالا دست (سردشت و زیدون) و کانال شهید رجایی بسته شده تا آب در تمام رودخانه زهره جاری گردد و مردم از این فاجعه رهایی یابند ولی متأسفانه این کار صورت نگرفت.

وی تأکید کرد: رودخانه زهره هندیجان مدت یک ماه است بعلت عدم نظارت و کنترل و مدیریت در تقسیم عادلانه آب طبق قانون مدنی کشور و قانون تقسیم عادلانه آب توسط سازمان آب و برق و ادارات تابعه آن در شهرستان امیدیه که کار آن‌ها تامین آب رودخانه و نظارت بر آن است به کلی خشک گردیده و در پایین دست آن نیز بعلت نفوذ آب دریا در رودخانه، EC آن به بالا‌تر از ۲۰۰۰۰ رسیده که باعث نابودی کشاورزی و دامداری ما گردیده است.

وی در پایان تصریح کرد: از سوی دیگر سازمان جهاد کشاورزی نیز که خود حامی کشاورزان و ترغیب کننده کشاورزان جهت کشت بوده تاکنون هیچگونه اقدامی جهت رهایی کشاورزی این شهرستان از این مصیبت نکرده و تنها فقط نظاره گر نابودی کشاورزی و دامداری ما بوده است.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.