کشاورزی و صیادی هندیجان درحال نابودی!

عصر جنوب/ asrejonoob.ir: در سال‌های اخیر با بستن آب دو سد آس و کوثر بر روی رودخانه هندیجان (زهره) کم‌کم کشاورزی و صیادی این منطقه رو به نابودی می‌رود.

 
چه کسی یا چه سازمانی عامل خشکانیدن رودخانه هندیجان در فصل زمستان هستند، آن هم با بارش بیش از ۱۲۰ میلیمتر بارندگی در شهرستان و سرچشمه‌های پرآب این رودخانه در دو ماه گذشته در رودخانه‌ای که از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان بوده است.

این شهرستان آخرین شهر خوزستان بوده که در ناحیه جنوب استان واقع شده است، هندیجان خروجی و ورودی به استان‌های بوشهر فارس کهگیلویه و بویراحمد است و همجوار با استان بوشهر قرار دارد.

همچنین این شهرستان از جنوب و مغرب به خلیج فارس و از مشرق به حوزه‌های نفتی رگ سفید و کوه‌های دهنو و شهرستان بهبهان و از شمال به بندر ماهشهر محدود می‌شوند و با عبور رودخانه زهره از وسط این شهرستان، به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده است.

این رودخانه منظره زیبایی به شهرستان بخشیده که با توجه به جاری بودن رودخانه پرآب هندیجان (زهره) و متصل بودن به خلیج فارس، تجارت و صیادی و همچنین بالا بودن کیفیت خاک و حاصلخیز بودن آن، کشاورزی و دامداری بخش مهمی از فعالیت‌های مردم این خطه رقم خورده است.

متاسفانه با یک سری کارهای غیرکارشناسی و یا حتی مغرضانه و به قول حیات‌مقدم نماینده سابق هندیجان در مجلس شورای اسلامی، کم کم کشاورزی این شهرستان چندین سال با بستن سدهای کوثر و آسک نابود شده و آن اندک کار کشاورزی هم که وجود دارد با تاکید دولتمردان مبنی بر توسعه بخش کشاورزی است.

در همین راستا اگر به زودی تصمیم اساسی نسبت به باز کردن آب سدها در این رودخانه گرفته نشود فاجعه عظیم انسانی و اقتصادی در منطقه رخ داده که دیگر قابل جبران نخواهد بود.

* بسته شدن دریچه‌های دو سد کوثر و آسک دلیل اصلی بحران بزرگ کم‌آبی

یکی از کشاورزان روستاهای هندیجان در همین رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان عنوان کرد: مشکل خشک شدن رودخانه هندیجان آن هم در این فصل از سال، خشکسالی نمی‌تواند باشد، بلکه عدم مدیریت صحیح و توزیع نامناسب آب توسط مسئولان سازمان آب و برق استان و سدهای کوثر و آسک و بسته شدن دریچه‌های این دو سد دلیل اصلی بحران بزرگ کم آبی و بی‌توجهی به بخش کشاورزی شهرستان هندیجان است.

ابراهیم احمدی گفت: چرا مسئولان کشوری به فریادهای ما توجه نمی‌کنند، آخر ما نمی‌دانیم درد خودمان را به چه کسی بگوییم، الان بیش از دو هفته از جلسه شورای کشاورزی می‌گذرد، ولی با وجود قول‌هایی که به ما داده شده رودخانه هر روز خشک‌تر می‌شود.

وی اضافه کرد: وقتی کشاورزی نابود شده ما مجبور به مهاجرت به شهرهای اطراف هستیم، زیرا تنها دلخوشی‌مان به کشاورزی در روستا بود که آن هم در حال از بین رفتن است.

این کشاورز هندیجانی تصریح کرد: به دلیل این کار مسئولان وزارت نیرو در حال حاضر رودخانه کاملا در حال خشک شدن بوده و همه محصولات کشاورزان سطح منطقه هندیجان در حال خشک شدن است.

احمدی افزود: متأسفانه کارهای کارشناسی نشده دست‌اندرکاران وزارت نیرو تاثیرات خشکسالی و نابودی رودخانه را پیچیده‌تر کرده و در صورتی که مسئولان وزارت نیرو و نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی و مسئولان استانداری خوزستان فکری به حال مردم هندیجان و روستاهای تابعه نکنند در آینده نزدیک شاهد یک بحران شدید و مهاجرت انسانی در شهرستان هندیجان خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه مردم منطقه مجبور به ترک این شهرستان شده و یا به شغل‌های کاذب مشغول می‌شوند عنوان کرد: اگر لازم باشد و مسئولان استانی و شهرستانی مشکل آب کشاورزی را حل نکنند به اتفاق عده‌ای از کشاورزان هندیجانی به مجلس خواهیم رفت و حق خودمان و خانواده‌هایمان را خواهیم گرفت.

* محصولات کشاورزی خشک شده‌اند

یکی دیگر از کشاورزان هندیجانی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان عنوان کرد: همه مسئولان استانی و محلی و خود مسئولان وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان می‌دانند که خشک شدن رودخانه هندیجان و قطع کردن آب در بخش کشاورزی آن هم در فصل زمستان که ما تا چند روز گذشته شاهد طغیان این رودخانه بودیم، خشک شدن محصولات کشاورزان را به دنبال دارد.

مالک جباری، با بیان اینکه نان و درآمد مردم هندیجان و روستاها از این رودخانه است افزود: چرا مسئولان فقط سخنرانی می‌کنند و خبری از عمل نیست؟ چرا نماینده مردم منطقه در مجلس شورای اسلامی به مسئولان وزارت نیرو تذکر نمی‌دهد و حرف دل ما را نمی‌زند؟

وی ادامه داد: ما حتی فیلم خشک شدن رودخانه را تهیه کرده که اگر لازم باشد برای مسئولان کشور بفرستیم، مگر بحرانی بدتر از این وجود دارد که یک شهر را ویران کنند چون از اول زندگی انسان هرجا آب وجود داشته انسان زندگی می‌کند چرا باید تمام لنج‌های تجاری و صیادی مردم منطقه به گل بنشینند و از بی‌آبی نابود شوند که دیدن این منظره دل هر انسانی را به‌درد می‌آورد.

این کشاورز هندیجانی اضافه کرد: چرا این بی‌آبی و مشکلات فقط برای ما مردم هندیجان است؟ چرا کشاورزان از یاسوج تا شهرستان بهبهان گرفته و تا بخش زیدون از توابع بهبهان و روستاهای و حتی روستاهای شهرستان امیدیه حق استفاده از آب رودخانه را دارند و هیچگونه مشکلی ندارند، ولی ما هر روز باید کارمان این باشد که صبح بیایم درب فرمانداری تجمع کنیم و با دست خالی و ناامید از ادامه زندگی برگردیم.

مالک ادامه داد: چرا مسئولان ما فقط با حرف دم از حمایت از کشاورزی می‌زنند، ولی در عمل جلوی چشمانشان دارد کشاورزی هندیجان نابود می‌شود! مگر چقدر دیگر از سال مانده، اگر قرار بر خشکسالی و بی‌آبی هست باید برای همه شهرها در مسیر رودخانه باشد نه فقط برای هندیجان در پایین دست؛ آیا معنی این کار چیزی جز عدم مدیریت هست؟

* در حال حل مشکل آب رودخانه از مدیریت آب ناحیه جنوب شرق هستیم

احمد جعفری‌نسب فرماندار هندیجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار داشت: در حال پیگیری و حل مشکل  آب رودخانه از طریق مدیریت آب ناحیه جنوب شرق هستیم و آنها قول داده این مشکل را برطرف کنند.

حبیب آقاجری نماینده مردم هندیجان در مجلس شورای اسلامی هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان عنوان کرد: مسئولان وزارت نیرو گفته، سد را باز کرده‌ایم که با بررسی‌های به عمل آمده این موضوع صحت ندارد.

* مسئولان وزارت نیرو هر چه سریع‌تر مشکل آب کشاورزان را حل کنند

حجت‌الاسلام علی شمیل‌پور امام جمعه هندیجان نیز از مسئولان وزارت نیرو خواست تا هر چه سریع‌تر مشکل آب کشاورزان را حل کنند.

با گذشت دو هفته تا امروز قطره‌ای آب از این دو سد (کوثر و آسک) وارد رودخانه نشده و محصولات کشاورزی مردم منطقه در حال خشک شدن هستند، همچنین تمام شناورهای تجاری و صیادی به گل نشسته و کسی هم نیست که جواب اعتراض کشاورزان را بدهد.

منبع: فارس

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.