رییس مجمع ملی کشاورزی کشور: نسخه علاج‌بخشی سد گتوند کشاورزی و محیط زیست استان را را نابود می کند

عصر جنوب-  رییس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران گفت: اجرای طرح دریاچه نمک برای سد گتوند یک فاجعه است و باعث تبدیل زمین‌های کشاورزی استان به نمکزار می‌شود.
مسعود اسدی اظهار کرد: معاون اقتصادی وزیر نیرو طی مصاحبه‌ای اعلام کردند که راهکار اجرایی حل مشکل درمان سد گتوند ایجاد دریاچه نمک است.

وی ادامه داد: روند اجرای این طرح به این شکل است که آب شور سد به فاصله بین ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر انتقال می‌یابد که به این ترتیب یک حوض عظیم نمکی ایجاد شده و در آنجا تبخیر می‌شود تا به این شکل نمک‌های سد گتوند خارج شوند.

رییس نظام صنفی کشاورزی استان خوزستان با بیان این‌که سازمان محیط زیست خوزستان اجازه انجام چنین کاری را صادر نکرده است، گفت: این طرح یک فاجعه غیر قابل قبول برای استان است و ما به عنوان خانه کشاورز استان و به عنوان انجمن کشاورزان اعلام می‌کنیم که این خط قرمز ما است.

وی بیان کرد: بر اساس نظر قاطع کارشناسان به علت وجود بادهای فراوان در منطقه در فصولی از سال، علاوه بر ریزگردهایی که استان را آلوده کرده‌اند، ما شاهد ریزگردهای نمکی نیز خواهیم بود. ایجاد حوضچه نمک با مساحتی حدود ۱۰۰۰ یا ۲ هزار هکتار یعنی ایجاد کویری از نمک. این ریزگردهای نمکی با اندک بادی بر سر شهروندان شهرهای اطراف و اراضی کشاورزی خواهد ریخت.

وی افزود: با وقوع طوفان‌های نمکی، زمین‌های زراعی اطراف حداقل تا شعاع ۴۰ کیلومتر به نمکزار تبدیل خواهد شد و زمین‌های کشاورزی شهرستان‌های شوشتر، گتوند و باوی در تیررس تبدیل به نمکزار هستند و من به عنوان نماینده ۱۷۳ هزار تولیدکننده بخش کشاورزی اعلام می‌کنم، با این این موضوع مخالف هستم.

اسدی گفت: از مسئولین درخواست می‌کنیم فکر اجرای این طرح را در خوزستان نکنند و فکر می‌کنم ارزان بودن این راه‌حل علت انتخاب آن از طرف وزارت نیرو بوده است چرا که بهترین و عملیاتی‌ترین راه که می‌تواند مشکل سد گتوند را حل کند، روش بای‌پس است اما اجرای طرح دریاچه تبخیری یک فاجعه زیست محیطی خواهد بود.

مطالب پیشنهادی

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.